پادزهر بهره وری برای صنعت خودرو

فولادگر معتقد است بهره وری در صنعت خودرو موضوعی است که چندان مورد توجه قرار نگرفته و در نتیجه روی هزینه و کیفیت تولید خودرو اثر منفی بر جای گذاشته است

نماینده مردم اصفهان در مجلس هفته گذشته از درخواست مجلس برای بررسی علل افزایش قیمت خودرو خبر داد و گفت: قرار است مسئولین خودروسازی و نمایندگان وزارت صنعت و معدن و تجارت در مجلس حاضر شوند و ما حتما این موضوع را از آنها پیگیر خواهیم شد که به چه شکل و براساس چه فرمولی قیمت خودرو افزایش یافته است. در این رابطه وی در گفتگو با اگزیم نیوز یکی از مهمترین دلایل افزایش قیمت را پایین بودن بهره وری در این صنعت می داند. به گفته وی صنعت خودرو یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد کشور است که اهمیت ارتقای آن به دلیل افزایش توان اقتصاد کشور است. صنعت و تولید کشور بدون پیشرفت صنعت خودرو نمی‌تواند تغییری در اقتصاد ایجاد کند و یکی از چالش‌های جدی این صنعت که باعث شده است تاکنون این صنعت به جایگاه خود نرسد مساله بهره‌وری پایین و قیمت تمام شده بالای آن است و این مساله در حال حاضر باعث شده که این صنعت نتواند رضایت مشتری را جلب کند.

وی در ادامه گفت: اگر صنعتی بخواهد در عرصه رقابت باقی بماند باید با استفاده از تکنولوژی‌های روز و ایجاد تعادل میان نیروی انسانی و حجم تولید بتواند بهترین عملکرد را داشته باشد. به گفته وی با بررسی صنعت خودرو کشور در مباحث مختلفی چون قیمت تمام شده، خدمات پس از فروش، کیفیت، مرغوبیت، مطلوبیت و رضایت مشتری و مباحث دیگری چون صادرات و رقابت‌پذیری در داخل و خارج به نکته‌ای می‌رسیم که اندکی مورد غفلت قرار گرفته و آن بحث بهره‌وری است.

فولاد گر در ادامه با اشاره به این که در تعریف بهره‌وری بازدهی به اضافه اثربخشی و کارآیی نقش مهمی دارد افزود: در بحث بهره‌وری توجه به نکات بسیاری اهمیت دارد از جمله بهره‌وری نیروی انسانی، سرمایه، تکنولوژی و تجهیزات. در صورتی که همه این موارد را با یکدیگر جمع بزنیم، بهره‌وری کل به دست می‌آید.

وی ادامه داد: اما مشکلات خودروسازی در همه این زمینه‌ها برجسته می‌شود و سوالات بسیاری را ایجاد می‌کند؛ از جمله اینکه چرا بعد از طی تجربه طولانی این صنعت در اقتصاد کشور همچنان خودروسازان نتوانسته‌اند به بهره‌‌‌وری نیروی انسانی، سرمایه، تکنولوژی و تجهیزات برسند؟ به گفته وی امروز بهره‌وری یکی از جدی‌ترین معضلات صنعت خودرو است، چرا خودروسازان به نسبت نیروی انسانی که دارند نتوانسته‌اند خروجی داشته باشند و اینکه نسبت بهره‌وری آنها در مقایسه با استاندارد جهانی چقدر است؟ نماینده مجلس در ادامه با اشاره به این که همین سوالات در دیگر مباحث مرتبط با خودروسازی از جمله سرمایه‌گذاری و تکنولوژی و تسهیلات نیز مطرح است گفت: در هر صنعتی به نسبت نرم‌افزار و سخت افزاری که وجود دارد، خروجی گرفته می‌شود. به نظر می رسد اگر برای این موضوع راه‌حلی اندیشیده نشود، خودروسازان متحمل مسائل بسیاری می‌شوند.

این نماینده مجلس می گوید: در بررسی که از وضعیت خودروسازی کشور صورت می‌گیرد، مهم‌ترین موضوع آن است که ساختار باید اصلاح شود. ساختار نیروی انسانی و مدیریتی، اداری و تشکیلاتی صنعت خودرو نیازمند اصلاح است. وی با اشاره به این که خودروسازی کشور بعد از انقلاب به عنوان یکی از صنایع دولتی در نظر گرفته شد گفت: از آنجایی که این صنعت دولتی بود بنابراین شاخ و برگ بسیار گرفت و بزرگ شد و با سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته از سوی دولت به توسعه خود پرداخت اما به مرور شرایط آن تغییر کرد؛ به طوری که بر اساس تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته بر اساس اصل 44 قانون اساسی این صنعت به بخش خصوصی واگذار شد.

وی افزود: در این میان اما یک شکاف باعث شد تا این صنعت نتواند در عرصه خصوصی‌سازی موفق عمل کند و دلیل آن بود که خودروسازان الزامات خصوصی شدن را نداشتند. بنابراین خودروسازی کشور به لحاظ ظاهری خصوصی است اما به دلیل آنکه قائده رقابت‌پذیری را نداشت، بهره‌وری‌اش متناسب با شرکت‌های خصوصی نشد. بنابراین این صنعت مابین حالت خصوصی - دولتی یا به تعبیری دیگر خصولتی یا شبه‌دولتی باقی ماند.

وی ادامه داد: بنابراین، چاره کار این صنعت آن است که خودروسازی کشور باید بر اساس اصل 44 قانون اساسی که بر خصوصی‌سازی تاکید دارد به معنای واقعی کلمه متکی به خود شود. به گفته این نماینده مجلس این صنعت باید برای حاکم شدن بهره وری سرمایه و تجهیزات نیز به ساختار تکنولوژیکی نوین دست پیدا کند تا بتواند ساختار خود را تغییر بدهد و در بازار رقابتی حرفی برای گفتن داشته باشد. وی ادامه داد: خودروسازان با استفاده از فناوری‌های روز در فرآیند تولید می‌توانند توان رقابتی خود را افزایش دهند. بنابراین لازم است خودروسازان وضع خود را روشن کنند. اگر صنعت خودرو دولتی است دولت موظف به مدیریت و کنترل بازار است و اگر خصوصی است با ایجاد فضای رقابتی می‌تواند به بهبود شرایط بپردازد.

فولادگر گفت: از سوی دیگر در صورتی که بهره‌وری کل صنعت خودرو اصلاح شود بحث قیمت نیز خود‌به‌خود حل می‌شود و مشتریان مجبور نیستند که هر سال با افزایش قیمت خودرو به دلیل افزایش هزینه‌های تولید اعلام شده از سوی خودروسازان دست و پنجه نرم کنند. به گفته وی با ایجاد بهره‌وری، قیمت تمام شده کالا پایین می‌آید، بنابراین خودرو با قیمت ارزان‌تر به دست مردم می‌رسد. در این صورت بحث رقابتی شدن محصولات و از سوی دیگر کیفیت مطرح می‌شود؛ زیرا در صورت رقابتی شدن خودروسازان برای جذب مشتری کیفیت خود را بالا می‌برند در این صورت رضایت مشتری ایجاد می شود که همه این‌ها نتیجه مدیریت بهره‌وری است.

به گفته فولادگر نمی‌توان گفت کیفیت خودرو در سال‌های اخیر افزایش نداشته است، اما قطعا بین کیفیت و افزایش قیمت توازنی وجود ندارد و لازم است به لحاظ ساختاری این وضع بهبود پیدا کند. با ایجاد بهره‌وری و اصلاح خدمات پس از فروش و از سوی دیگر ایجاد توازن بین خدمات، کیفیت و قیمت، خودروسازی به مسیر اصلی خود باز می‌گردد.

کد خبر 13586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =