تداوم روند کاهشی تورم در مهر

طبق آمارهای مرکز آمار ایران به نظر می رسد روند تورم در کشور همچنان در حال کاهش یافتن است

مرکز آمار ایران اعلام کرد: شاخص کل (قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری) در مهرماه امسال نسبت به ماه مشابه پارسال (تورم نقطه به نقطه) 6.6 درصد است که نسبت به ماه پیش (6.7) کاهش یک دهم درصدی دارد .به گزارش مرکز آمار، درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم کالاو خدمات مصرفی خانوارهای شهری) در 12ماه منتهی به شهریورماه امسال نسبت به دوره مشابه پارسال 7.9 درصد است که نسبت به ماه گذشته 8.3 درصد، 0.4 درصد کاهش داشته است.

به تحلیل اگزیم نیوز خوشبختانه دولت توانست به هدف موردنظر خود که تورم تک‌رقمی بود، دست پیدا کند، اما در این بین بحثی که اکنون در اقتصاد کشور وجود دارد که بسیار هم حائز اهمیت است، بحث رکود حاکم بر بخش‌های مختلف اقتصادی است. رکود تنیده شده بر اقتصاد ایران جدا از بحث زمان ظهورش، در حال حاضر ناشی از سمت تقاضاست. به این معنا که قدرت خرید نه برای بنگاه‌ها و نه برای خانوارها وجود ندارد و بالطبع زمانی که تقاضا و خریدی وجود نداشته باشد، رشد اقتصادی هم صورت نمی‌گیرد و قیمت‌ها هم افزایش پیدا نمی‌کند.

کارشناسان می گویند دولت در سال پایانی عملکرد خود باید شرایطی را فراهم سازد تا تقاضا تحریک و پول در جامعه به جریان بیفتد که البته این امر ممکن است به قیمت بازگشت تورم صورت پذیرد. در این رابطه به عقیده کارشناسان ایرادی ندارد که به بهای رونق در اقتصاد کشور به خصوص در سمت تقاضا تورم تا چند واحد درصد افزایش یابد چراکه تحریک تقاضا در حالتی متوسط بیش از ۴ واحد درصد به نرخ تورم نخواهد افزود درحالیکه می تواند چرخه رونق را ایجاد کند. به عقیده آنها حتی این رونق را می توان به صورت بخشی در نظر گرفت به طوریکه به عنوان مثال در بخش مسکن رونقی را ایجاد کرد که این رونق با سرایت به سایر بخش ها شرایط مطمئن تری را برای اقتصاد ایران ایجاد کند. به هر حال در حال حاضر با این پیش فرض که اقتصاد ایران برای سمت تقاضا برنامه ریزی خاصی در نظر نگیرد با شتاب فعلی نرخ تورم تا پایان عمر دولت به ۵ درصد نزدیک خواهد شد اما از آنجا که رونقی در کار نیست مردم کاهش تورم را در زندگی خود به خوبی احساس نمی کنند هرچند روند باثبات فعلی مشهود است.

شاخص گروه عمده خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات

این شاخص در مهرماه امسال به رقم 270.8 رسید که نسبت به ماه پیش یک درصد کاهش داشته است.
شاخص گروه اصلی «خوراکی ها» در ماه مورد بررسی به عدد 268.4 رسید که نسبت به ماه پیش 1.1 درصد کاهش داشته است. شاخص گروه اصلی «خوراکی ها» نسبت به ماه مشابه سال پیش 8.3 درصد افزایش نشان می دهد و نرخ تورم 12 ماهه این گروه 6.7  درصد است .شاخص گروه عمده خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات نسبت به ماه مشابه پارسال 8.4 درصد افزایش نشان می دهد و درصد تغییرات این گروه در 12ماه منتهی به شهریورماه نسبت به دوره مشابه پارسال 6.8 درصد است که نسبت به شهریورماه امسال بدون تغییر مانده است.

شاخص گروه عمده کالاهای غیر خوراکی و خدمات

این شاخص در مهرماه به رقم 219.9 رسید که نسبت به ماه پیش 1.4 درصد افزایش داشته است .میزان افزایش شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات نسبت به ماه مشابه پارسال 5.9 درصد بوده و نرخ تورم 12 ماه منتهی به مهرماه امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته این گروه 8.4 درصد است که نسبت به تورم 12 ماهه منتهی به شهریور ماه امسال (8.9) 0.5 درصد کاهش یافته است.

کد خبر 13587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =