مصائب چهارگانه بنگاه های اقتصادی

خدارحمی: تامین نقدینگی، جذب سرمایه های خارجی و ترکیب همزمان تورم و عدم تعادل در بازار پول از جمله چالش های پیش روی تامین مالی بنگاه های اقتصادی است. SME ها در شرایط رکود اقتصادی، بالاترین آسیب ها را دیدند

بهروز خدارحمی در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز درخصوص چالش های بنگاه های اقتصادی جهت تامین مالی گفت: بنگاه های اقتصادی برای تامین مالی خود به دنبال سیاست ها و متعاقباً چشم اندازهایی هستند، اما با توجه به رکود اقتصادی سالهای اخیر سیاست های انتخابی آثار مثبتی برجای نگذاشته و عملکرد جذابی برای بنگاه های اقتصادی نداشته است.

وی ادامه داد: در واقع یکی از مهم ترین مشکلاتی که در دوران رکود پررنگ تر شده و تأثیر بسزایی روی عملکرد بنگاه های تولیدی داشته است، وضعیت نقدینگی این بنگاه ها است. به عبارت دیگر اولین و جدی ترین چالشی که سد راه تامین مالی بنگاه ها وجود دارد، وضعیت نقدینگی است.

به گفته خدارحمی SME ها در شرایط رکود اقتصادی، بالاترین آسیب ها را دیدند.

وی افزود: زمانی که رکود اقتصادی وجود دارد تامین نقدینگی مورد نیاز بنگاه ها و توسعه دادن آنها هم لزوماً نمی تواند سیاست موفقی باشد؛ لذا نتیجه ورود منابع به بنگاه ها تا حد زیادی به چشم انداز رکود و رونق موجود در اقتصاد وابسته است.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران با اشاره به اینکه تصور می شد در صورت لغو تحریم ها، ایران یکی از نقاط هدف‏گذاری‏شده توسط سرمایه‏گذاران خارجی باشد.از این رو، گشایش روابط بین‏الملل در ایران فرصت مناسبی را برای جذب منابع مالی خارجی به سوی کشور فراهم ‏آورد، که در این صورت تعامل موثر ارکان نظام مالی کشور از جمله شرکت‏های تأمین‏سرمایه به‏عنوان بازوهای اجرایی بازار سرمایه، شاهد تحقق تعمیق مالی و رشد اقتصادی کشور خواهند بود.

به گفته وی ورود سرمایه‏های خارجی به بازارهای مالی ایران تأثیر مهمی در افزایش عمق این بازار و به تبع آن امکان تأمین مالی طرح‏ها و صنایع خواهد داشت اما در حال حاضر این فعالیت روند کندی به خود گرفته است.

خدارحمی دیگر چالش تامین مالی بنگاه های اقتصادی را ترکیب همزمان تورم و عدم تعادل در بازار پول عنوان کرد و افزود: تورم تک رقمی هدفگذاری شده تا حدودی محقق شده است اما همچنان از جهت نرخ بهره معقول و منطقی برای کسب وکارها نگرانی داریم.

وی ادادمه داد: از سوی دیگر نوسان نرخ تورم آثار نامطلوبی بر ثبات اقتصادی کلان کشور و به ویژه نرخ تسهیلات دارد. همچنین دغدغه های بانکها معطوف به تسهیل سود از طریق واسطه گری مالی و انجام خدمات مالی واگذار شده است و برای رسیدن به سود مورد انتظار خود و جبران سود تعهد شده در قبال سپرده گذاران درصدهای متغییری را از بخش های مختلف اقتصادی دریافت می کنند.

در مجموع دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران نرخ بهره واقعی یک تا 5درصدی را مطلوب می‌داند و معتقد است که در صورت تورم تک‌رقمی و نرخ بهره واقعی مثبت می‌توان انتظار مثبت شدن رشد اقتصادی، روند مناسب سرمایه‌گذاری و ثبات بازار و کاهش نوسان شاخص‌های مختلف ارز و دارایی‌های مختلف را داشت.

وی اظهار کرد: بنابراین تا زمانی که بستر مناسب برای سرمایه گذاری در کشور و همچنین ثبات اقتصادی در بلند مدت شکل نگیرد، ثبات نرخ تورم و به تبع آن نرخ بهره در بازار پول و از سوی دیگر نرخ کمتر از 5 درصد برای کسب و کار برای ما رویا تلقی خواهد شد.

خدارحمی با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورها، بازار سرمایه مهم‌ترین منبع تامین مالی شرکت‌ها به‌شمار می‌رود، افزود: در حال حاضر در ایران به‌ دلیل عدم آگاهی و فرهنگ‌سازی مناسب در زمینه بازار سرمایه، استفاده چندانی از این منبع نمی‌شود.

وی ادامه داد: در واقع در سالهای اخیر به دلیل وجود بازارهای کاذب و جذاب تر(همچون بازار کاذب خرید و فروش خودرو یا همزاد مستغلات و ...) سرمایه به سمت این بازارها سوق پیدا کرده و از دسترس بازار سرمایه دور مانده است.

به گفته وی اصطلاحا پول هوشمند است و به راحتی راه خود را برای سرمایه گذاری پیدا می کند.

وی افزود: تامین مالی از طریق بازار سرمایه جایگزین مناسبی به‌جای دریافت تسهیلات از سیستم بانکی است. به‌دلیل حذف واسطه، در برخی از موارد تامین مالی از بازار سرمایه نسبت به تامین مالی بانک‌ها با نرخ بهینه اقتصادی و با هزینه کمتری امکان‌پذیر است .

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران تصریح کرد: بازار سرمایه به‌ویژه در دوران رکود و محدودیت منابع مالی دولتی، استعداد کافی را برای به‌کارگیری سرمایه‌های واقعی عمومی داخلی و خارجی و انتقال آن‌ها به صنعت دارد و از این‌رو، تامین مالی از بازار سرمایه موجب رونق چرخ اقتصاد خواهد شد.

وی اظهار کرد: در کشور ما نگاه به تامین مالی از طریق اوراق با درآمد ثابت با نگاه کشورهای توسعه‌یافته به این اوراق متفاوت است. به عبارت دیگر در ایران راه های دیگری برای تامین مالی بنگاه ها وجود دارد تا بتوانند بازدهی بیشتری از سرمایه گذاری خود کسب کنند، که اصطلاحا نوعی راه فرار تلقی می وشد.

خدارحمی با تاکید به اینکه بازار سرمایه ایران پتانسیل های لازم جهت تامین مالی بنگاه های اقتصادی را دارد، اضافه کرد: بازار سرمایه نقش بسزایی در تامین منابع مالی بلندمدت ایفا می کند، در صورتی که دیگر بخش های سطح کلان تحمل این میزان شفافیت را داشته باشند

به گفته وی برخورداری از پتانسیل­های زیاد به همراه امکان تامین مالی بلندمدت شرکت­ها، جهت گیری کلی اقتصاد را به سمت بازارسرمایه سوق می­دهد.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران معتقد است بازار سرمایه به عنوان تبلور شفافیت در اقتصاد نمی تواند همه شفافیت ها را از آن خود کند. به عبارت دیگر قادرنخواهد بود همه شرکت ها را به تالار شیشه ای دعوت کند و اطمینان بدهد که آنها هم لزوما با این شفافیت وضعیت بهتری پیدا می کنند یا خیر.

خدارحمی در پایان در خصوص جذب سرمایه خارجی در جهت رونق بنگاه های اقتصادی گفت: تنها راهکار حل این مشکل ایجاد ثبات اقتصادی است. به عبارت دیگر ثبات اقتصادی می تواند نوید دهنده برای سرمایه گذاران خارجی باشد. بدین ترتیب اگر چندین سال متغیرهای کلان اقتصادی ثابت بماند در این صورت استقبال خارجی ها هم افزایش پیدا خواهد کرد.

کد خبر 13591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =