سه محرک کارایی در اقتصاد ایران

یک اقتصاددان مشهور ایرانی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در سخنان خود که بصورت ویدئو کنفرانس در همایش اقتصاد ایران با رویکرد راهکارهای خروج از رکود پخش می شد گفت: اقتصاد ایران متاثر از عوامل عمده ای است و راه حل ها در دراز مدت جواب می دهد. وی قیمت نفت را یکی از مهمترین عوامل اثرگذار در اقتصاد ایران دانست. به عقیده وی نوسان قیمت نفت، صادرات نفت و صادرات پتروشیمی و فرآورده ها نیز نقش مهمی در عملکرد اقتصاد ایران داشته است.

پروفسور هاشم پسران تحریم های اقتصادی را عامل مهم دیگری دانست که باعث کاهش کارایی اقتصاد ایران شده است. وی افزود: با لغو تحریم ها ضرورت اصلاح اقتصاد ایران بیش از پیش احساس می شود. این اقتصاددان ایرانی عامل سوم اثرگذار بر اقتصاد ایران را نبود سرمایه گذاری دانست که خود به دلیل تداوم سیاست های پوپولیستی در کشور رخ داده و باعث شده منابع اقتصادی به جای سرمایه گذاری به سمت مصرف سوق یابد.

وی با اشاره به کاهش رشد تولید ناخالص داخلی در سال های گذشته گفت: سرمایه گذاری در این مدت بین 12 تا 15 درصد چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی کاهش داشته است این در حالی است که مصرف تنها حدود 1.5 درصد کاهش داشته لذا اثر تحریم ها بر روی سرمایه گذاری بیشتر از مصرف بوده است. حال اگر نتوانیم سرمایه گذاری قابل توجهی انجام دهیم، نمی توانیم در دوران پسا تحریم از منافع تجارت با دیگر کشورها بهره مند شویم. وی همچنین با اشاره به رقابت بسیار سخت بین مناطق و کشورهای مختلف گفت: اگر اقتصاد به تعادل بازنگردد بدون شک نمی توانیم در این رقابت دوام بیاوریم.

کاهش سریع نرخ تورم سبب شد نرخ بهره در بانک ها بیشتر از نرخ تورم شده سرمایه گذاری کاهش یابد

به گفته پسران کاهش سریع نرخ تورم از 45 درصد به حدود 13 درصد در دولت آقای روحانی برای دولت قابل پیش بینی نبود لذا نرخ بهره در بانک ها بیش از نرخ تورم شد که به سرمایه گذاری بخش خصوصی ضربه زد. وی در ادامه افزود اگر دولت در نظر داشته باشد که نرخ بهره اوراق قرضه دولتی را به منظور تشویق مردم به خریداری آنها بالا ببرد بانک های خصوصی هم نرخ بهره خود را بالا نگه می دارند در نتیجه اختلاف میان نرخ اسمی بهره در بازار با نرخ تورم منجر به افزایش نرخ بهره واقعی خواهد شد و سرمایه گذاری کاهش می یابد این اتفاق می تواند لطمه بزرگی به اقتصاد ایران وارد کند.

پسران گفت: حتی اگر میزان صادرات ایران افزایش یابد با توجه به اینکه قیمت نفت غیرقابل پیش بینی است نمی توان امیدوار بود که درآمدهای نفتی ایران به درآمد پیش از اعمال تحریم ها باز گردد. در این صورت باید امیدوار بود که میزان سرمایه گذاری ها در زمینه صادرات غیرنفتی از سوی بخش خصوصی افزایش یابد.

اگر اصلاحات اقتصادی در ایران صورت نگیرد رشد اقتصاد ایران کوتاه مدت خواهد بود

پروفسور پسران در ادامه صحبت های خود گفت: اگر منابع مالی که ایران در خارج از کشور دارد به تدریج وارد اقتصاد شود اصلاحات اقتصادی را به تأخیر می اندازد. وی ادامه داد: باور اینکه با برداشتن تحریم ها اقتصاد ایران خود را با نظام اقتصادی جهان تطبیق خواهد داد اشتباه است و به این بهانه که گشایش‌هایی قرار است در زمینه برداشته شدن تحریم‌ها و درآمدهای ارزی صورت بگیرد، نباید اصلاحات اساسی اقتصادی در ایران را به تعویق انداخت.

این اقتصاددان برجسته ایرانی گفت: یکی از مواردی که باید اصلاح آن در اولویت قرار گیرد قیمت حامل های انرژی است. امروز که بهای نفت خام در بازارهای جهانی در پایین‌ترین میزان خود طی سال‌های اخیر قرار گرفته، بهترین زمان برای اصلاح نرخ حامل‌های انرژی و به خصوص بنزین است. وی ابراز امیدواری کرد که با رفع تحریم ها علیه ایران سرمایه گذاری خارجی در ایران شکل گرفته و سرمایه گذاران خارجی وارد بازار ایران شوند که تحقق این امر منوط به کاهش نرخ بهره واقعی است.

این اقتصاددان در پایان صحبت های خود گفت: اگر اصلاحات اقتصادی در ایران هر چه سریع‌تر صورت نگیرد، گسترش و رشد اقتصاد ایران کوتاه مدت خواهد بود در حالی که به اعتقاد من ایران برای ده سال آینده باید رشد اقتصادی در حدود 6 تا 8 درصد داشته باشد.

کد خبر 136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =