بن بست های اقتصادی دولت یازدهم

ابراهیم رزاقی: نرخ پایین دلار، عدم شفافیت اطلاعاتی و فساد موجود در سیستم اقتصادی، پولی و مالی ایران را موانع توسعه تولید عنوان کرد.

ابراهیم رزاقی در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص راهکارهای خروج از بن بست های اقتصادی کشور گفت: سیاست­های اقتصادی به خصوص بعد از اتمام جنگ تحمیلی تاکنون تأثیرپذیری قابل ملاحظه­ ای از برنامه­ های تعدیل اقتصادی داشته است.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر برنامه‌ی تعدیل اقتصادی در کشور با سرعت و بدون مطالعه‌ی کافی روی پیامدهای برنامه و تجربیات دیگر کشورها صورت گرفته که می‌توان این امر را یکی از عوامل عدم موفقیت این سیاست‌ها در ایران دانست. این استاد دانشگاه بن بست های اقتصادی موجود را شامل اشتباهات تصمیم گیری در کشور، خرابی ساختارهای نهادی و وجود گروه‌های خاصی که دارای رانت بالا هستند و تامین کننده منابع کشور هستند و رکود را شکل داده‌اند،‌ می داند.

رزاقی با اشاره به عملکرد دولت در حوزه های تولید و اشتغال، اظهار داشت: به نظر می رسد خواسته یا ناخواسته اکثر سیاست های دولت همانند دولت های گذشته در حمایت از تولید نبوده است .این استاد دانشگاه ادامه داد: این در حالی است که دولت با در پیش گرفتن شیوه ای اشتباه از ثروتمندان مالیات نمی گیرد و مرتبا با استفاده از عواید نفتی و فروش محصولات پتروشیمی، هزینه های خود را افزایش می دهد.

وی بیان کرد: در این ساختار، دولت ها تاکنون نتوانسته اند براساس مبانی اقتصادی نظام جمهوری اسلامی که امام راحل در وصیتنامه سیاسی- الهی خود به آن اشاره داشته اند، عمل کنند؛ بلکه در مقابل شیفته اجرای سیاست های بازار آزاد هستند و کاملا در این بخش غیرعلمی عمل کردند.

این تحلیلگر اقتصادی اضافه کرد: نتیجه قطعی و مسلم این مساله فقیرتر شدن فقرا و پولدارتر شدن ثروتمندان است، به طوری که این موضوع می تواند به شکنندگی ساختار اقتصادی و اجتماعی جامعه و مایوس شدن طبقات فقیر بیانجامد. رزاقی بزرگترین مانع توسعه تولید در ایران را نرخ پایین دلار  عنوان کرد و افزود: نرخ پایین دلار فقط به سود واردکنندگان و توزیع کنندگان است و موجبات ضرر وزیان تولیدکننده را به همراه دارد.

به گفته وی پایین بودن نرخ دلار و تک نرخی نبودن آن، با توجه به ارزش ریالی و نرخ تورم در سه سال گذشته، شرایطی را به وجود می آورد که تولیدکننده داخلی نمی تواند با محصولات خارجی رقابت کند. این استاد دانشگاه لازمه حمایت از تولید و بهبود فضای کسب و کار را شفافیت اطلاعاتی دانست و افزود: برای حمایت از تولید و ایجاد شرایط مطلوب در فضای رقابتی و بدون رانت، ایجاد شفافیت اطلاعاتی ضروری است.

وی با بیان اینکه شفافیت اطلاعاتی مانع رشد بخش های غیرمولد اقتصادی، سوداگری و رانت می شود، افزود: در فضای غیرشفاف فساد و رانت افزایش یافته، منابع به خوبی توزیع نشده و درآمدها به درستی حاصل نمی شود. این تحلیلگر اقتصادی اضافه کرد: فساد موجود در سیستم اقتصادی، پولی و مالی ایران ناشی از بیماری نهفته در عمق نظام اقتصادی ایران است که خودش منجر به فساد در بخش­های بسیار مهم­تر دیگر می­شود.

وی ادامه داد: به عبارت دیگرعدم برخورد با كجروي و فساد مديران بلندپايه و افراد صاحب نفوذ سبب مي‌شود آنان احساس مصونيت كنند، جدي‌تر شوند و بيشتر به اين كار ادامه دهند. گذشته از آن، تبعيض در برخورد با مفسدان اداري، مايه گسترش فساد مي‌شود.

به گفته رزاقی در واقع این افراد براي دستيابي به هدفهاي خود به كمك مديران مياني نيازمندند؛ از همين‌رو با آنان تباني مي‌كنند و به پشتيباني از يكديگر مي‌پردازند و بدين‌سان فساد اداري به سطح مياني كشيده مي‌شود.

وی اضافه کرد: به همین ترتیب فساد در سطح مياني رفته‌رفته به سطح پائين نيز كشيده مي‌شود و گسترش فساد از بالا به پائين رخ مي‌دهد. از سوي ديگر، آنان براي اينكه موقیعتشان به خطر نيفتد، از راههاي گوناگون، نهادهاي نظارتي و حسابرسي و... را تضعيف و گمراه مي‌كنند.

کد خبر 13609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =