ماکزیمم سازی سود تجاری ایران از تنها شریک منطقه ای

با توجه به مسائل پیش آمده بین ایران و سایر کشورهای حوزه خلیج‌فارس به دنبال این هستیم که از تنها ظرفیت موجود در این منطقه یعنی عمان حداکثر استفاده را بکنیم

صبح امروز در نشست خبری رئیس اتاق بازرگانی ایران و عمان آخرین دستاوردهای این اتاق در رابطه با فعالیت‌های تجاری دو کشور تشریح شد. ضرابی گفت: با توجه به مسائل پیش آمده بین ایران و سایر کشورهای حوزه خلیج‌فارس به دنبال این هستیم که از تنها ظرفیت موجود در این منطقه یعنی عمان حداکثر استفاده را بکنیم.

وی ادامه داد: با وجود آنکه دولت یازدهم به دنبال باز کردن فضای بین‌المللی بود اما این اتفاق در منطقه رخ نداد و اکنون می توان گفت تمام کشورهای عربی خلیج فارس روابط خود را چه از لحاظ سیاسی و چه از لحاظ اقتصادی به پایین‌ترین سطح آوردند و حتی برخی از آنان بازرگانان ایرانی که سابقه چندین ساله دارند را تحت فشار قرار دادند.

ضرابی با اشاره به علاقه عمانی ها به حضور ایرانیان در این کشور گفت: از قدیم روابط دو کشور فارغ از مسائل سیاسی در بالاترین سطح بوده و حتی در دوران تحریم این کشور تمام سعی خود را داشته که سطح روابط خود را با ایران حفظ کند. اکنون با اجرایی شدن توافق هسته‌ای دولتمردان ما بارها ابراز تمایل کردند که شرکت‌های ایرانی در آن کشور حضور داشته باشند. این در حالی است که شرکت‌های عمانی نیز دارای اعتبار خوبی هستند و این کشور با توجه به ثبات اقتصادی و رتبه قابل قبول در بازار کسب و کار می‌تواند گزینه خوبی برای حضور تاجران ایرانی باشد.

رئیس اتاق ایران و عمان ادامه داد: عمان دارای مناطق آزاد مناسب با زیرساخت‌های کامل است و مطابق مصوبه دولت این کشور فقط بازرگانان ایرانی می توانند در این مناطق شرکت خود را با مالکیت صددرصد تاسیس کنند. ضمن آنکه دپارتمان‌هایی وجود دارد تا کارهای اقامت را انجام دهد اما مهم‌ترین نکته در این کشور این است که ایرانی ها می‌توانند به راحتی در بانک‌ها افتتاح حساب کنند و هرگونه نقل و انتقال بانکی را انجام دهند.

ضرابی تصریح کرد: نمایشگاهی که فردا برگزار می‌شود می‌تواند فرصت خوبی باشد تا بازرگانان دو کشور از نزدیک با یکدیگر ملاقات کنند و فرصت‌های سرمایه‌گذاری را به یکدیگر معرفی کنند. این نمایشگاه با حضور هشتاد شرکت عمانی برگزار می‌شود و اولین نمایشگاه اختصاصی عمان در ایران است.

وی با انتقاد از کمیسیون مشترک دو کشور گفت: وظیفه کمیسیون مشترک که به ریاست وزرای صنعت و تجارت ایران و عمان برگزار می‌شود تسهیل امور فعالیت‌های بازرگانی است اما متاسفانه در حالی که این کمیسیون همزمان با نمایشگاه برگزار می‌شود هیچ‌گونه مشاوره و نظرخواهی از بخش خصوصی صورت نگرفته این در حالی است که بخش خصوصی نقش زیادی در حجم مبادلات دو کشور دارد.

ضرابی با اشاره به توافق‌نامه عشق‌آباد گفت: این توافق‌نامه بین ایران، عمران، ترکمنستان و ازبکستان امضا شد و موضوع آن ترانزیت کالا است و برای ایران بسیار درآمدزا است و امیدواریم هرچه زودتر اجرایی شود. وی ادامه داد: در حال حاضر مهم‌ترین اصل اجرایی این توافق‌نامه راه‌آهن چابهار است که بتواند با حداقل هزینه کالا را به کشورهای شمالی ما برساند. دو منطقه آزاد چابهار و بندر صهار نقش مهمی در این توافقنامه دارد.

ضرابی در ادامه با اشاره به اهمیت صنایع غذایی و کشاورزی در عمان گفت: ما بررسی کرده‌ایم که با توجه به مسافت کمی که بین ایران و کشورهای حوزه خلیج‌فارس وجود دارد چرا این کشورها مواد کشاورزی و باغی خود را از کشورهای آمریکای جنوبی و هند تامین می‌کنند در حالی که کیفیت ما بسیار بالاتر است.

وی ادامه داد: ما متوجه شدیم مهم‌ترین علت نبود یک سیستم منسجم برای صادرات است بر همین اساس با سرمایه‌گذاری مشترک ایران و عمان یک پایانه صادراتی در محدوده جیرفت و کهنوج در حال احداث است که تا به امروز 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امیدواریم تا سال آینده به بهره‌برداری برسد. سهم عمانی‌ها دراین پروژه 37 درصد و باقی آن متعلق به طرف ایرانی است. ارزش این پروژه 10 میلیون دلار است که امیدواریم با اتمام آن بتوانیم اقلام کشاورزی و باغی خود را به راحتی به عمان و سایر کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر کنیم.

ضرابی ادامه داد: عصر امروز نیز با حضور وزیر صنعت و تجارت عمان در هرمزگان خط کشتیرانی مخصوص حمل مسافر راه‌اندازی می‌شود که مسیر آن بندرعباس، قشم خصب است و مسافران ایرانی می‌توانند بدون ویزا 15 روز به عمان سفر کنند.

 

کد خبر 13617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =