خلا بازاریابی در صادرات کشور

شاهرخ ظهیری بسترسازی دولت برای صادرات را یک ضرورت و الزام خواند و گفت: تنها چیزی که فقط دولت می تواند برای آن بستر سازی کند صادرات است.گذشته از مبحث زیر ساختهای حمل و نقل، بازاریابی عنصری است که با آن می توان روند صادرات را تسهیل و سودآوری و امنیت ان را چند برابر کرد

 امروزه تمرکز صادرات بیش از آنکه بر روی  فرستادن یک کالا و یا خدمات به خارج از کشور باشد یک فن محسوب می شود که با مطالعه بازار هدف و شناخت همه جانبه، تدوین استراتژی های بازاریابی، آماده سازی ابزارهای ارتباطی و ایجاد درخواست فرایندی را سامان می دهد که نفع همه جانبه را نصیب صادرکننده و کشور می کند. جدا از ضعف هایی که در زمینه صادرات دامن گیر صادرکنندگان است، مبحث بازاریابی و مطالعه بازار هدف و نیز بسترسازی برای صادرات از جمله مسائلی است  که اگزیم نیوز با شاهرخ ظهیری اولین صادرکننده مواد غذایی ایران و کارآفرین نمونه در میان گذاشته است. مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانید:

شاهرخ ظهیری بسترسازی دولت برای صادرات را یک ضرورت و الزام خواند و گفت: تنها چیزی که فقط دولت می تواند برای آن بستر سازی کند صادرات است.گذشته از مبحث زیر ساختهای حمل و نقل، بازاریابی عنصری است که با آن می توان روند صادرات را تسهیل و سودآوری و امنیت ان را چند برابر کرد.

وی افزود: بازاریابی شناخت نیازهای یک کشور، آشنایی با فرهنگ آن و تعیین موقعیت منایب برای صادرات است. اگر ما بدانیم ذائقه یک ملت به چه چیزی گرایش دارد بخش عمده ای از بازار را متوجه خود خواهیم کرد. امروزه صادرات بدون  شناخت نیازها و مطالعه فرهنگ کشور مقصد کار هوشمندانه ای نیست. امروزه غالب کشورهای قدرتمند در حوزه صادرات هزینه زیادی برای بازاریانی کرده و نتیجه آن را لمس می کنند. چین با مطالعه فرهنگ کشورهای مسلمان ایده های خلاقانه ای در تولید ارائه داده و بازار را از آن خود کرده است.

شاهرخ ظهیری نقش وابسته های اقتصادی و تجاری ما را در سفارت خانه مهم ارزیابی کرد و گفت: وابسته های تجاری و اقتصادی نماینده های صادرکنندگان هستند و به صادرکننده اطلاعات درستی از فضای بازار می دهند. ما نیازمند دریافت چنین اطلاعاتی هستیم تا بدانیم چطور بسته بندی کنیم، چطور تولید کنیم و چطور در اختیار مصرف کننده  قرار دهیم.

ظهیری در ادامه اضافه کرد:  گاها به هر ترتیب صادرکنندگان ما کالای خود را به کشور مفصد می رسانند اما به دلیل عدم هماهنگی در داخل و بهانه هایی چون افزایش قیمت یک کالای خاص، خروج آن ممنوع می شود و برای مدتی کالایی که با چنگ و دندان به کشور مقصد صادر شده را نمی توان صادر کرد.لذا در این فرصت کشور ثالت بازار را از چنگ ما خارج می کند.

شاهرخ ظهیری به تجربه چین در تولید کالا در کیفیت های مختلف اشاره کرد و گفت: ایجاد تنوع در کیفیت و قیمت از جمله گزینه هایی است که خریدار را جذب کرده و صادرکننده فرصت جذب انواع خریدار با قدرت خرید متفاوت را تجربه می کند.

ظهیری به خلا یک تشکل ویژه به نام شرکت خدمات صادرات در کشور اشاره کرد و گفت: به دلیل ضعف های عمده در اقتصاد ما تشکل های قوی و موثر در حوزه اقتصاد نداریم. صادرکنندگان ما برخلاف بسیاری از صادرکنندگان موفق دنیا از در رقابت منفی با یکدیگر وارد می شوند و این ضربه بزرگی به صادرات می زند. بزرگی و کوچکی صادرکننده نباید در عملکرد ان موثر باشد. اگر صادرکننده قوی، صادرکننده ضعیف را زیر سایه خود بگیرد یک هم افزایی قدرتمند شکل می گیرد که در نهایت به نفع صادرات کشور است.

ظهیری در ادامه گفت: ما به سرعت در حال ورود به بازارهای جهانی هستیم . بعد از تحریمها مقدمات این کار فراهم شده و وقتی وارد تجارت جهانی شویم باید منطبق بر استانداردهای جهانی گام بزداریم وگرنه از قافله عقب خواهیم ماند.

او صنایع غذایی را ظرفیت بالقوه توسعه صادرات کشور خواند و گفت: ما با تولید محصولات ارگانیک و بسته بندی مناسب و به روز این فرصت را داریم که در این زمینه بدرخشیم. من لزومی به این نمی بینم که تولید کننده، صادرکننده هم باشد. به نظر من هر کدام از بخشهای اقتصاد می توانند با حمایت یکدیگر به هم کمک کنند. تولیدکننده می تواند روی ضمانت خرید صادرکننده حساب کند و تمرکزش را در تولید با کیفیت بگنجاند و از طرفی صادرکننده نیز با فراغ بال از کیفیت موادی که صادر می کند اطمینان داشته باشد. این دو می توانند در راه رشد هم مفید و موثر باشند.

کد خبر 13628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =