توافق برای ‏توسعه همکاری‌های بانکی

رئیس جمهور سفر رئیس جمهور فنلاند به کشورمان را مقدمه توسعه بیش از پیش مناسبات دوجانبه بویژه در حوزه اقتصادی و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دانست

رئیس جمهور سفر همتای فنلاندی خود به تهران را به معنای اراده جدی دو کشور برای توسعه روابط تهران و هلسینکی دانست و اظهار داشت: بی‌تردید این سفر آغاز بسیار خوبی برای توسعه روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ایران و فنلاند خواهد بود.

 آقای روحانی روز چهارشنبه در نشست مشترک خبری با سائولی نینیستوو، رئیس‌ جمهور فنلاند، با اشاره به اینکه به رغم دوستی دو کشور ، به دلیل مسائل تحریم،  روابط اقتصادی تهران و هلسینکی در سال‌های گذشته در سطح مطلوب نبوده است، گفت: در ماه‌های اخیر شاهد حرکت رو به رشد در زمینه روابط اقتصادی بین دو کشور بودیم.

رئیس‌ جمهور افزود: بی‌تردید بعد از این سفر و اسناد و توافقاتی که بین ایران و فنلاند به امضا رسیده است، شاهد توسعه هر چه بیشتر روابط دو کشور خواهیم بود.

آقای روحانی با بیان اینکه ظرفیت‌های بسیار زیادی در ایران و فنلاند برای توسعه روابط وجود دارد که باید از آنها بهره گرفت، خاطرنشان کرد: حوزه‌های مختلفی از جمله انرژی، حمل و نقل، صنعت، محیط زیست، معدن و جنگل می‌تواند زمینه‌های مناسبی برای توسعه روابط باشد.

رئیس‌ جمهور با بیان اینکه روابط بانکی و اعتبار صادراتی دو پایه اصلی برای توسعه روابط اقتصادی است، گفت: در این سفر تصمیم ‌گرفتیم تا در زمان کوتاه پیش رو بتوانیم شاهد روابط مطلوب بانکی بین دو کشور باشیم.

آقای روحانی اظهارداشت: در زمینه روابط علمی، دانشگاهی  و فناوری‌های پیشرفته به ویژه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ای سی تی ) ، شرایط بسیار خوبی برای توسعه روابط علمی و فناورانه بین دو کشور وجود دارد.

رئیس‌ جمهور گفت: در زمینه گردشگری نیز دو طرف برای توسعه روابط اظهار علاقه مندی کردند که بتوانیم روابط را در این عرصه نیز با برقراری پرواز مستقیم و اتصال خطوط راه‌آهن بیش از گذشته تقویت کنیم.

آقای روحانی تصریح کرد: در جریان مذاکرات، استفاده از ظرفیت‌های روابط ایران و اتحادیه اروپا و گسترش این روابط در حوزه‌های مختلف علمی و اقتصادی را به ویژه بعد از برجام  مورد تأکید قرار دادیم.

رئیس‌ جمهور خاطرنشان کرد: در این مذاکرات همچنین بر علاقه مندی دو کشور برای مباحث موجود بین ایران و اتحادیه اروپا در زمینه حقوق شهروندی، مبارزه با مواد مخدر، حقوق بشر و مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم تأکید شد.

آقای روحانی با بیان اینکه مسائل منطقه‌ای و شرایطی که امروز در عراق، سوریه، لیبی و یمن حاکم است، جزو مذاکرات امروز بود، گفت: در این زمینه هم بر ضرورت کمک کشورها برای مبارزه با تروریسم و هم بر همکاری‌های سیاسی برای بی‌ثباتی و نیز مساعدت در راستای مسائل نوعدوستانه تأکید کردیم.

سائولی نینیستوو، رئیس‌ جمهور فنلاند نیز در این نشست مشترک خبری با بیان اینکه دو کشور همکاری‌های دیرینه‌ای در حوزه‌های مختلف داشتند و ایران جزو اولین کشورهایی بود که استقلال فنلاند را به رسمیت شناخت، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و فنلاند می‌توانند همکاری‌های خود را در آینده تقویت کنند و بی‌تردید برجام نقطه عطفی در این حوزه است.

رئیس‌ جمهور فنلاند تلاش‌های گسترده برای رسیدن به توافق هسته‌ای را به آقای روحانی تبریک گفت و افزود: امروز می‌توانیم همکاری‌های خود را در زمینه‌های مختلف هر چه بیشتر گسترش دهیم، لذا در این سفر یک هیئت بزرگ تجاری مرا همراهی می کنند و آنها از مذاکرات خود با طرف‌های ایرانی‌شان ابراز رضایت دارند.

نینیستوو گفت: ایران و فنلاند دارای منافع مشترک در حوزه‌های مختلفی از جمله انرژی، فناوری‌های نو و پاک و حتی جنگل‌داری هستند و می‌توانیم در این عرصه‌ها همکاری‌های مفیدی انجام دهیم.

رئیس‌ جمهور فنلاند افزود: در آینده سفر از فنلاند به ایران و از ایران به فنلاند آسان‌تر خواهد بود و این در زمینه گردشگری می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

وی با اشاره به مذاکرات خود در خصوص مسائل منطقه‌ای از جمله تروریسم و مواد مخدر، اظهار داشت: در مذاکرات تاکید داشتیم که مبارزه با این معضلات نیازمند همکاری‌های جهانی است.

رئیس‌ جمهور فنلاند همچنین به موضوع مهاجرت و آسیب‌های آن اشاره کرد و گفت: در جریان مذاکرات این موضوع را مورد تبادل نظر قرار دادیم و توافق کردیم که کمک به مهاجران باید در کشور مبدأ انجام شود.

سائولی نینیستوو اضافه کرد: امروز متوجه شدیم که ایران پذیرای مهاجران فراوانی است و بیش از 3 میلیون مهاجر افغانی در ایران زندگی می‌کنند. بی‌تردید همکاری بین اتحادیه اروپا و ایران در این زمینه از اهمیت زیادی برخوردار است.

رئیس‌ جمهور فنلاند تأکید کرد: از طریق ارتقای همکاری‌های اقتصادی می‌توان راه‌حل‌هایی برای ثبات در منطقه خاورمیانه پیدا کرد.

نینیستوو در پایان افزود: ادامه گفتگو بین  ایران و اتحادیه اروپا در حوزه حقوق بشر، اهمیت دارد.

کد خبر 13642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =