مشوق های خنثی برای صادرات

یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: متاسفانه تا به حال هیچ عاملی نتوانسته  صادرات کشور  را رو به جلو پیش ببرد چرا که در ظاهر مشوق هایی برای بهبود وضعیت صادرات وجود دارد اما در اصل هیچ کدام عملی نمی شود.

رضا پدیدار، یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با اگزیم نیوز در خصوص توسعه بخش صادرات گفت: خواسته یا نا خواسته طی چند سال گذشته بخش های متعددی اقتصادی از جمله بخش صادرات با مشکلات بسیاری رو به رو شده بود که هم اکنون با اجرا شدن برجام می توان میزان تعاملات را به مثابه قبل کرد.

وی ادامه داد: صادرات یکی از مهم ترین بخش هایی است که می تواند تا حدودی چرخه اقتصادی را به حرکت در آورد، اما این تحرک نیازمند تعاملات و جلب اعتماد فی مابین کشور ها است، بنابراین برای رونق صادرات محصولات غیر نفتی ابتدا باید اعتماد از بین رفته را بازگرداند که این موضوع امری زمان بر اما ممکن است.

پدیدار به برخی مشکلات این حوزه پرداخت و گفت: یکی از اصلی ترین مشکلات حوزه صادرات قیمت تمام شده محصولات است که باید کاهش یابد اگر به این شیوه ادامه پیدا کند نمی‌توان با کیفیت بالا در میادین جهانی رقابت کرد، دومین مشکل داشتن و نداشتن مشوق های لازم برای این امر است، باید گفت در ظاهر مشوق هایی برای بهبود وضعیت صادرات وجود دارد اما در اصل هیچ کدام از آنها نمی توان عامل محرکی برای حرکت رو به جلو باشد.

این عضو اتاق بازرگانی افزود: با نگاهی به کشورهای منطقه و همسایه باید به صادرات کشور ترکیه اشاره کرد که پس از چند سال توانسته اند رشد قابل قبولی را داشته باشد که این امر تنها با مشوق های صادراتی رخ داده، صادرات محصولات این کشور رقمی حدود 170 میلیارد دلا را به خود اختصاص داده یعنی چند برابر میزان صادرات نفت کشورمان، بنابراین به نظر می رسد می توان با بهره گیری از الگوهای ارائه شده در این زمینه  برخی موانع را از سر راه برداشت.

 

کد خبر 146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =