بازاریابی مقدم بر تولید

بر اساس آمارهای بانک مرکزی شاخص قیمت کالاهای صادراتی در تابستان امسال ۲.۳ درصد رشد کرده است تاثیرسیگنالهای تورم صادراتی بر حجم و روند صادرات غیر قابل انکار خواهد بود و با وجود روند رو به کاهش تورم داخلی، بالارفتن شاخص قیمت ها در این حوزه موضوعی قابل تامل است

بر اساس آمارهای بانک مرکزی شاخص قیمت کالاهای صادراتی در تابستان امسال 2.3 درصد رشد کرده است تاثیرسیگنالهای تورم صادراتی بر حجم و روند صادرات غیر قابل انکار خواهد بود و با وجود روند رو به کاهش تورم داخلی، بالارفتن شاخص قیمت ها در این حوزه موضوعی قابل تامل است. نتیجه گفتگوی اگزیم نیوز با کیومرث فتح الله کرمانشاهی، رییس کمیسیون توسعه صادرات خانه اقتصاد در این باره را در ادامه می خوانید.

کیومرث فتح الله کرمانشاهی، خبر افزایش قیمت تمام شده را خبر خوبی برای بازار رقابت ندانست و گفت: افزایش قیمت تمام شده محصولات صادراتی تاثیر منفی بر صادرات خواهد داشت. به گفته وی تولید پشتوانه صادرات است و این روزها تولید حال خوبی ندارد و اگر بخواهیم صادرات پایدار داشته باشیم بایستی تولید را اصلاح کنیم.

وی افزود: تولید در کشور با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند  و ما در این شرایط نمی توانیم انتظار داشته باشیم که تبدیل به کشوری صادرات محور شویم و بتوانیم سهم خود را از بازارهای صادراتی افزایش دهیم. در وهله اول باید مشکلات تولید را بعنوان زیربنای صادرات حل کنیم، صنایع بالادستی و پایین دستی توجه داشته باشیم و سرمایه گذاری را به سمت تولید سوق دهیم.

کرمانشاهی ایجاد ارزش افزوده و پایین آوردن هزینه هایی که منجر به بالا رفتن قیمت تمام شده کالای صادراتی می شوند را از مهمترین ملزومات و پیش نیازهای ورود به عرصه صادرات بین الملل دانست و گفت: از طرفی هزینه هایی چون بیمه، مالیات و قانون کار تولید ما را غیر رقابتی کرده است و فرصت حضور را از ما می گیرد.

رییس کمیسیون توسعه صادرات خانه اقتصاد در ادامه به اهمیت تولید با قیمت و کیفیت قابل رقابت و مبتنی بر تائیدیه های بین المللی اشاره کرد و گفت: مباحثی چون برند سازی، بسته بندی و به روز بودن کالای تولید شده از اصول اولیه برای ورود به بازار های هدف است. تولید با قیمت بالا و بهره وری پایین ما را از فضای صادرات دور می کند و اگر این مشکلات مرتفع نشوند بحث حمایت از صادرات در حد یک شعار باقی می ماند.

کرمانشاهی گفت: در آستانه روز ملی صادرات مسئولین جمع می شوند و یکسری شعار در این زمینه می دهند. به گفته وی من بارها در صحبت های خودم در این زمینه گفته ام که صادرات نیازمند شعور است نه شعار. اگر ما درک درستی از مباحث تولید داشته باشیم و معنی و مفهوم صادرات را درک کنیم و بپذیریم که رکود و عدم تقاضا دامنگیر اقتصاد کشور است و تولیدمان مشکل دارند و تقاضای بازارهای هدف نیازمند تولید رقابت پذیر است،می توانیم برنامه ریزی مناسب و کاربردی تری برای صادرات کشور داشته باشیم و قبل از همه اینها باید مشکل عدم شفافیت و رانتی بودن اقتصاد را حل کنیم.

وی اظهار داشت: امروز صادرات به این شکل نیست که هر چیزی تولید کنیم بازار آن را بخواهد. امروزه بازاریابی مقدم بر تولید است یعنی ابتدا نیاز بازار کارشناسی شده، سپس مطابق سلیقه و نیاز بازار کالا و بر اساس استانداردها و گواهینامه های جهانی تولید  و عرضه می شود. تنها در این صورت است که می توانیم در حوزه صادرات حرفی برای گفتن داشته باشیم و از بازار صادرات دنیا  سهمی ببریم.

کرمانشاهی از دیگر دلایل  گران بون تولید را نرسیدن تسهیلات به تولید کننده واقعی اعلام کرد و گفت: تولید کننده برای دریافت تسهیلات نیازمند ارتباط با دلال است و نتیحه این می شود که قیمت تسهیلات دریافتی بالا تمام می شود و این موضوع روی همه مولفه ها تاثیر گذاشته و عموم کالاهای تولیدی در بخشهای مختلف صنعت، معدن و کشاورزی  و یا خدمات تحت تاثیر آن خواهند بود.

وی افزود: مبحث کاهش تورم کاربرد داخلی دارد و وقتی بانک مرکزی نرخ رشد تورم را اعلام می کند باید در نظر داشته باشد که اقتصاد ما با رکود دست و پنجه نرم می کند و تا رکود حل نشود مشکلات تولید، مسائل ورود به بازارهای بین المللی، نقل و انتقالات مالی و بانکی، نرخ بالای ارز و قیمت تمام شده کالا بر سر جای خود باقی است و نمی توان انتظار داشت با کاهش نرخ تورم داخلی مشکلات صادرات و تولید هم برطرف شود.  

کیومرث کرمانشاهی با اشاره به روز ملی صادرات گفت: نباید در روز ملی صادرات به نشستن دور هم و شعار دادن درباره صادرات بسنده کنیم.باید در حوزه تولید، تجارت و صادرات نگاهمان رو به بیرون و تکیه مان به توانمندی داخلی باشد. از آنجا که  کشور ما دارای ظرفیت های بالقوه مناسب اقتصادی است، باید با نگاه به اقتصاد مقاومتی به توانمندی داخلی توجه کنیم و طرح آمایش سرزمین را که توجه ویژه به بالفعل شدن ظرفیت های بالقوه همه مناطق کشوردارد را با جدیت مد نظر قرار داد.

وی افزود: اگر به توانمندی داخلی اعتقاد راسخ داشته باشیم و و از طرفی معتقد به تعامل با دنیا باشیم می توانیم در راه رسیدن به صادرات مطلوب گام برداریم.برای رسیدن به این هدف ابتدا باید باورملی را در ذهن بپرورانیم و به توانمندیمان بیاوریم و با فراهم آوردن زیرساختها، فرهنگسازی و آموزش در یک فضای شفاف اقتصادی، بستر لازم و مطلوب برای  ایجاد اقتصاد صادرات محور را فراهم آوریم.

 

 

 

کد خبر 14654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =