سیگنال های بازگشت تورمی در بخش تولید

مهر ماه تورم تولید کننده نسبت به ماه قبل نیم درصد و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۳.۹ درصد افزایش یافته که می تواند علامتی برای رشد تورم مصرف باشد

شاخص بهای تولیدکننده در ‌ایران در مهر ماه 1395 به عدد 224.5 رسيد که نسبت به ماه قبل 0.5 درصد افزايش داشته است. خلاصه نتایج به‌دست آمده از شاخص بهای تولیدکننده در ایران براساس سال پایه  100=1390 به شرح زیر است: شاخص بهای تولید کننده در مهر ماه 1395 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 3.9 درصد افزایش نشان می‌‌دهد.

شاخص بهای تولیدکننده در ایران در دوازده ماه منتهي به مهر ماه 1395 نسبت به دوازده ماه منتهي به مهر ماه 1394 به‌ میزان 3.2 درصد افزایش یافته است. بر اساس آمارهای منتشر شده شاخص بخش آموزش با رشد 7.2 درصدی بیشترین افزایش را نسبت به ماه قبل در میان سایر بخش ها به خود اختصاص داده است و این رقم در بخش صنعت 0.1 درصد اعلام شده است. در بخش خدمات این نرخ 1.1 درصد ثبت شده است.

به گزارش اگزیم نیوز روند رو به رشد نرخ تورم تولیدکننده در مقایسه با ماه گذشته و البته ماه مشابه سال گذشته چند دلیل عمده دارد. اولین و مهمترین دلایل آن افزایش قیمت های جهانی برای مواد اولیه و قیمت های بین المللی برای اکثر کالاها است. موضوع دیگر افزایش قیمت دلار در بازار داخلی است که بر قیمت تمام شده اثرگذار است و موضوع سوم  پیش بینی ها از افزایش بیشتر قیمت ها در ماه های آتی است که باعث شده تقاضا برای مواد اولیه در داخل افزایش یابد و این مسأله بر قیمت تمام شده کالاها در بازار داخل اثرگذار است. کارشناسان معتقدند افزایش حدودا 4 درصدی تورم تولیدکننده در مقایسه با سال گذشته رقم نسبتا بالایی است و این موضوع می تواند روی تورم مصرف کننده نیز آثار خود را منعکس سازد.

به عبارتی تورم تولیدکننده را تورم پیش نگر می دانند چراکه سیگنال هایی را به بخش تولید می فرستد که در شرایط فعلی این سیگنال ها چندان مناسب به نظر نمی رسند. بر اساس همین سیگنال ها برخی کارشناسان معتقدند تورم تک رقمی بعید نیست به زودی روندی معکوس را در پیش بگیرد. دکتر عباسعلی ابونوری استاد دانشگاه معتقد است این که تورم تولیدکننده روند افزایشی و تورم مصرف کننده کاهشی را طی می کند نشان می دهد هنوز سیگنال های افزایشی را تولید به خود نگرفته است ولی این روند دیر یا زود معکوس می شود.

به گفته وی در حال حاضر قیمت نفت نیز در وضعیت مناسب تری قرار گرفته و در طرف مقابل اغلب حامل های انرژی ممکن است با رشد قیمت روبرو شودند. به گفته این استاد دانشگاه به علاوه وقتی به قیمت های مواد اولیه مثل فولاد، فلزات، سنگ آهن و زغال سنگ مراجعه می کنیم در می یابیم که قیمت در این گروه های کالایی نیز افزایش یافته است علاوه بر آن هزینه های حمل و نقل نیز روند رو به رشدی را طی می کند؛ بر این اساس باید گفت افزایش تورم تولیدکننده موضوع عجیبی نیست. وی می گوید فعلا بازارهای داخلی از بازارهای جهانی تأثیر پذیرفته است اما این پایان مسیر نیست و چه بسا به زودی بازار مصرف نیز از افزایش قیمت ها تأثیر خواهد پذیرفت.

در این بین بازار ارز نیز به دلیل آن که در آستانه تک نرخی شدن قرار دارد می تواند با روند افزایشی روبرو شود که در این صورت اثرات ناشی از این تغییر مسیر باز هم در نرخ تورم تولیدکننده بروز خواهد کرد که در این صورت انتظار می رود روی تورم مصرف کننده نیز ظاهر شود.    

کد خبر 14656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =