بازارهای غیرنفتی ایران در قلب اروپا

خسروتاج: تفاهمنامه ایران و بلژیک برای ورود شرکت های ایرانی به قاره اروپا بویژه با توجه به یک دهه تحریم زمینه خوبی فراهم می کند

تفاهمنامه همکاری های تجاری و اقتصادی بین سازمان توسعه تجارت ایران و سه منطقه اقتصادی بلژیک امضا شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز، بر پایه این تفاهمنامه که بین سازمان توسعه تجارت ایران و سه منطقه اقتصادی بلژیک به امضا رسید، همکاری های علمی، فناوری و زیرساختی بین شرکت های ایران و بلژیکی توسعه می یابد. همچنین در این تفاهمنامه برای توسعه سرمایه گذاری و همکاری تجاری بین دو کشور چارچوب مشخصی تعیین شده است تا هرگونه تبادل هیات های تجاری و همکاری های اقتصادی و صنعتی را پوشش دهد.

هیات اقتصادی بلژیک 200 نفر از نمایندگان 140 شرکت را شامل می شود و این نخستین ماموریت اقتصادی این کشور با مشارکت همه گروه های زبانی در ایران پس از برجام محسوب می شود. «ناتالی لافونتن» معاون وزیر اقتصاد و صنایع والونی، به همراه «پاسکال دلکومینت» معاون آژانس آوکس (Awex)، «بندیکت ویلدرز» رییس شرکت «سرمایه گذاری و صادرات بروکسل» و «گریت بورژوآ» وزیر منطقه فلامان بلژیک، در این هیات تجاری حضور دارند.

افق روشن همکاری های ایران-بلژیک/کاهش سهم نفت در بودجه

خسروتاج روز یکشنبه در همایش تجاری ایران و بلژیک در محل هتل آزادی تهران تشریح کرد: حجم مبادلات تجاری ایران و بلژیک سالیانه بین 300 تا 400 میلیون دلار است و باید تلاش کنیم با توسعه همکاری های تجاری بین شرکت های دو کشور حجم مبادلات ما با بلژیک به بیش از یک میلیارد دلار برسد.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: پیش از آغاز تحریم های ظالمانه حجم مبادلات تجاری دو کشور سالیانه بیش از یک میلیارد دلار بود و با لغو تحریم ها زمینه های مناسبی برای توسعه تجارت بین شرکت های دو کشور فراهم شده است.

خسرو تاج یادآورشد: ایران ضمن در اختیار داشتن ذخایر و منابع معدنی غنی از نیروی انسانی مناسبی برخوردار است و شرکت های بلژیکی می توانند با سرمایه گذاری و همکاری های مشترک شرایط مناسبی را برای حضور شرکت های ایرانی در بازارهای جهانی فراهم کنند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان که ایران به دنبال خودکفایی صنعتی و کشاورزی است، اظهار داشت: ایران با تنوع سازی اقتصادی به دنبال اقتصاد پیشرفته بدون وابستگی به درآمدهای نفتی است.

خسروتاج گفت: در شرایطی که ایران تحت تحریم های ظالمانه بود، بازرگانان و صادرکنندگان ایرانی توانستند سالیانه 120 میلیارد دلار تجارت کنند و با اضافه شدن تجارت 30 میلیارد دلاری در بخش خدمات، در سال 2015 حجم تجارت ایران به بیش از 150 تا 160 میلیارد دلار رسید و این ناشی از روحیه مقاومت و متعهد شرکت های ایرانی در عرصه های جهانی است.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: همکاری های ایران و بلژیک سابقه 175 ساله دارد و 128 سال پیش مستشاران بلژیکی در ایران برای نخستین بار راه آهن 9 کیلومتری تهران تا شهرری را فعال کردند و پیش از این نظام مالی، مالیات و دریافت عوارض در ایران با مشورت مستشاران بلژیکی انجام شده است.

به گفته خسروتاج، ایران برای توسعه همکاری های اقتصادی با تمام کشورهای جهان اهمیت زیادی قائل است و بسیار خوشحال هستیم امروز میزبان شرکت های بلژیکی در تهران هستیم تا بتوانیم با تکیه بر دانایی و علم دانش کارآفرینی را با توسعه کسب و کار در ایران توسعه دهیم.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان این که شرکت های بلژیکی می توانند در زمینه فعالیت های دانش بنیان با شرکت های ایرانی همکاری کنند، افزایش مناسبات بانکی و تشویق صادرات و ارتقا بهره وری را از سیاست های مهم اقتصادی ایران عنوان کرد.

خسروتاج با بیان اینکه بخشی از محصولات صادراتی ایران آنچنان ارزش افزوده ندارد، گفت: شرکت های بلژیکی می توانند در این زمینه به شرکت های ایرانی کمک کنند، ضمن اینکه شرکت های بلژیکی با داشتن ظرفیت های مناسبی در حوزه زیرساخت های حمل و نقل و شبکه ریلی در توسعه همکاری های اقتصادی بین دو کشور می توانند بسیار تاثیرگذار باشند.

وی افزود: در ایران هزینه پول بسیار بالا است و اگر شرکت های ایرانی بتوانند از تسهیلات با بهره کم استفاده کنند در این صورت شاهد سرازیر شدن سرمایه های خارجی و تعدادی از شرکت های بلژیکی در حوزه تولید و صادرات خواهیم بود.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ایران برای دسترسی به کشورهای منطقه از ظرفیت های زیادی برخوردار است و استفاده از تکنولوژی های جدید می تواند ورود شرکت های بلژیکی را به بازارهای منطقه از طریق ایران به ویژه در صنایع مختلف از جمله برق، پتروشیمی و گاز فراهم کند.

صادرات ایرانی به قلب اروپا

رییس سازمان توسعه تجارت ایران در حاشیه امضای این تفاهمنامه گفت: بدون شک امضای این تفاهمنامه برای ورود شرکت های ایرانی به قاره اروپا بویژه با توجه به یک دهه تحریم زمینه خوبی فراهم می کند.

مجتبی خسروتاج افزود: اکنون حجم مبادلات تجاری ایران و بلژیک نزدیک به 200 میلیون دلار است و با توجه به زیرساخت های خوب در بلژیک می توان همکاری های خود را در زمینه صنایع دانش بنیان و ترانزیت بیش از پیش توسعه دهیم.

وی اضافه کرد: همکاری های علمی و فناوری با شرکت های اروپایی فرصت مناسبی برای افزایش مناسبات تجاری فراهم می کند و پیش بینی می کنیم تا پایان امسال حجم مبادلات تجاری بین دو کشور به بیش از 400 میلیون دلار برسد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: وابستگی بودجه دولت به درآمدهای نفتی به کمتر از 30 درصد رسیده و ایران برای خودکفایی اقتصادی افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی را در دستور کار خود قرار داده است.

نخست وزیر دولت منطقه فنلاندر بلژیک با بیان اینکه شرکت های بلژیکی شرکای مطمئنی برای شرکت های ایرانی هستند، گفت: ما با ایجاد دفتر تجاری بلژیک در ایران به دنبال توسعه همکاری های صنعتی و تجاری طولانی مدت با ایران هستیم. گرت بورژوا روز یکشنبه در همایش تجاری ایران و بلژیک در محل هتل آزادی تهران افزود: حضور مدیران 140 شرکت بلژیکی در تهران نشان می دهد که شرکت های بلژیکی برای توسعه همکاری های صنعتی و تجاری با ایران اهمیت زیادی قایل هستند.
وی تاکید کرد: بلژیک دروازه ورود شرکت های ایرانی به قاره اروپا است و با لغو تحریم ها زمینه مناسبی برای توسعه همکاری های تجاری بین دو کشور فراهم شده است.
نخست وزیر دولت منطقه فنلاندر بلژیک یادآور شد: شرکت های بلژیکی برای ورود شرکت های ایرانی به بازارهای جهانی از تجربه زیادی برخوردار هستند و دفاتر شرکت های بلژیکی در نقاط مختلف جهان هم اکنون به کارآفرینی و کسب و کار مشغول هستند.
بورژوا با اشاره به مشکلات تحریم های اقتصادی ایران افزود: تحریم ها مشکلات زیادی را بر اقتصاد ایران تحمیل کرد و امضای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) یک موفقیت بزرگ برای دیپلماسی جهانی بود که ایران با موفقیت توانست آن را نهایی کند.
این مقام ارشد دولت منطقه فنلاندر بلژیک تاکید کرد: با سفر این هیات تجاری به تهران اطمینان می دهیم شرکت های بلژیکی در بلند مدت شریک مناسبی برای شرکت های ایرانی خواهند بود و ما شرکای قابل اتکایی هستیم که با امضای تفاهم نامه های همکاری می توانیم مناسبات تجاری خود را با ایران بیش از پیش تقویت کنیم.
بورژوا افزود: هم اکنون کالاهای شرکت های بلژیکی در تمام بازارهای جهان وجود دارد و در فضای جدید کسب و کار بین ایران و بلژیک شاهد حضور بیشتر شرکت های ایرانی در بلژیک و اروپا خواهیم بود.
نخست وزیر دولت منطقه فنلاندر بلژیک از امضای همکاری های بندری بین بندر آنتورپ بلژیک با بندر شهید رجایی ایران خبرداد و گفت: این نشان می دهد روابط برخی از شرکت های بلژیکی با شرکت های ایرانی بسیار موفقیت آمیز بوده است.

کد خبر 14665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =