گلوگاه های تحقق اهداف برنامه ششم

عضو کمیسیون برنامه و بودجه: ادعای یکسان سازی نرخ ارز در ماه های آینده مطرح است اما آنچه دارای اهمیت است در نظر گرفتن پشتوانه این سیاست خواهد بود

ارزیابی لایحه برنامه ششم توسعه این روزها در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد. کمیسیون های مرتبط هر بخش در مجلس با جدیت به واکاوی زوایای مثبت و منفی لایحه می پردازند و در نهایت لایحه پیشنهادی را با اعمال تغییرات احتمالی به تصویب خواهند رساند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، یکی از راهبردهای کلان توسعه اقتصادی و بویژه ارتقای سطح صادرات غیرنفتی در برنامه های توسعه نهفته است. تعبیه چارچوب حمایتی از صادرات غیرنفتی در افق های میان مدت برنامه گام مهم و مثبتی در راستای تقویت زیرساخت های اقتصادی و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی خواهد بود. کارشناسان معتقدند حمایت موثر از فرایند صادرات غیرنفتی علاوه بر تدوین راهبردهای برنامه ای، نیازمند بسترهای قوی و محکم برای به جریان افتادن شریان های سیاستی برنامه است. اگزیم نیوز در این باره با دکتر غلامرضا حیدری، نماینده مجلس دهم و عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفتگو کرده است.

حیدری تشریح کرد: یکی از اقدامات حمایتی از صادرات غیرنفتی یکسان سازی نرخ ارز است. ادعا این است که  حرکت به سمت یکسان سازی انجام شود؛ آنچه در این باره دارای اهمیت است، بحث پشتوانه تک نرخی شدن ارز است. وی افزود: این اراده در زمان دولت آقای خاتمی هم اتفاق افتاد اما نتیجه خوبی نداشت. در دولت اول آقای احمدی نژاد هم در یک مقطع تصمیم بر این بود اما فاصله نرخ آزاد با نرخ های چندگانه دولتی به تعادل نرسید و به دلیل تعدد نرخ، همچنین شرایط نامطلوب و افزایش دامنه ریسک اقتصادی این سیاست عملی نشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم افزود: در لایحه برنامه ششم و همچنین بررسی های مجلس در ابعاد لایحه موارد زیادی پیرامون حمایت از صادرات مطرح شده است. حیدری افزود: نکته مثبتی که در جلسات اخیر مجلس در این باره مطرح شد، تاکید بر معافیت مالیاتی و همچنین بحث تشویق صادراتی بود. وی تاکید کرد: بررسی کلیت برنامه در مجلس در حال پیشرفت است. این موضوعات در کمیسیون تلفیق ارزیابی می شود و به جدیت در حال ادامه مسیر است.

کارشناس ارشد اقتصادی و نماینده تهران در مجلس ادامه داد: هفته گذشته تاکید بسیاری روی پیشبرد بررسی لایحه صورت گرفت و حتی در زمان جلسات علنی هم مجوز تشکیل جلسه کمیسیون اخذ می شد تا بررسی و جمع بندی برنامه با جدیت دنبال شود. حیدری افزود: امیدواریم بررسی ها با همین سرعت و دقت ادامه یابد و طرح لایحه برنامه ششم  جمع شود و آماده تقدیم به صحن مجلس گردد.

وی در ادامه در خصوص ارزیابی ابعاد اقتصادی و بویژه تجاری برنامه ششم گفت: ما عموماً روی کاغذ خوب می نویسیم اما ضمانت اجرایی قضیه به عوامل متعدد دیگری بستگی دارد که در اختیار برنامه نیست.

حیدری افزود: یکی از مهم ترین بسترهای موردنیاز برای تحقق اهداف حمایتی برنامه در حوزه صادرات استمرار و تقویت نگاه مثبت به روابط ایران با دنیا است. تطبیق پارادایم های سیاسی و اقتصادی ایران با استانداردهای جهانی می تواند بستر مناسبی برای اجرای مناسب قانون و برنامه های توسعه ای بشود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: نکته دیگر این است که باید براساس توانمندی واقعی و داشته های واقعی خودمان سطح انتظاراتمان را تعدیل کنیم. حیدری ادامه داد: حقیقت این است که برنامه توسعه به تنهایی راهکار مشکلات ما در بخش های مختلف اقتصادی نیست و گلوگاه های تحقق اهداف برنامه در بسترها و زیرساخت های بین المللی و داخلی اقتصاد پنهان شده اند.

وی افزود: فراهم کردن بسترهای مذکور در اختیارات مجلس نیست و در هیچ طرح و برنامه ای ذکر نمی شود. حیدری گفت: این فاکتورها باید در سطوح بالاتر و تصمیم گیری های کلان در نظر گرفته شوند. برای آنها افق بلندمدت دیده شود، افق داده شود و امید داده بشود و در بستر این شرایط است که برنامه های توسعه عملی خواهند شد.

کد خبر 14672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =