کاهش تولید صنعتی ژاپن، بروز نشانه‌های ضعف اقتصادی

تولید صنعتی ژاپن در ماه سپتامبر دچار رکود شد. این موضوع با توجه به این که اقتصاد این کشور در کشمکش بازیابی رونق خود بود، نشانه‌ای است نگران‌کننده مبنی بر این که هزینه‌های مصرف‌کننده و صادرات ضعیف، رشد آن را متوقف کرده است

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، تولید صنعتی ژاپن در ماه سپتامبر دچار رکود شد. این موضوع با توجه به این که اقتصاد این کشور در کشمکش بازیابی رونق خود بود، نشانه‌ای است نگران‌کننده مبنی بر این که هزینه‌های مصرف‌کننده و صادرات ضعیف، رشد آن را متوقف کرده است. داده‌های مجزا نشان داده خرده‌فروشی در ماه سپتامبر در مقایسه با سال گذشته، بیش از حد انتظار کاهش یافته است و بیش از پیش نشان می‌دهد مصرف بخش خصوصی عامل کندی رشد است.

اقتصاددانان می‌گویند تولید صنعتی ژاپن در ماه‌های آینده نیز افزایش چندانی نخواهد داشت. رویکرد محتاطانه و داده‌های دیگری که نشان‌دهنده مصرف ضعیف و کاهش قیمت مصرف‌کننده هستند، انتظارات مبنی بر این که بانک ژاپن همچنان زمان‌بندی اهداف قیمتی خود را به تعویق اندازد، تقویت می‌کنند. نوریو میاگاوا، اقتصاددان ارشد ژاپنی می‌گوید: «انتظار نمی‌رود تولید صنعتی در آینده نزدیک به میزان قابل توجهی افزایش یابد. تقاضای داخلی هم به اندازه کافی قوی نیست. بانک ژاپن پیغام داده اجرای سیاست‌های پولی در دست اقدام است. اما ما به تلاش بیشتری از سوی بخش خصوصی برای افزایش دستمزدها نیاز داریم.»

دلیل رکود تولید صنعتی ماه سپتامبر ژاپن این است که کاهش تولید نیمه‌رسانا‌ها و کامپیوترهای شخصی در این کشور، اثر دستاوردهای صنعت خودرو و تجهیزات ساختمانی را خنثی کرد. تولیدکنندگان صنعتی در یک نظرسنجی اعلام کردند که انتظار دارند تولیدشان در ماه اکتبر 1/1 درصد و در ماه نوامبر ۲.۱ درصد افزایش یابد، اما اقتصاددانان این پیش‌بینی‌ها را بیش از حد خوشبینانه می‌دانند.

کل موجودی کالا در ژاپن ۰.۴ درصد کاهش یافت، در حالی که این رقم در ماه پیش از آن ۰.۳ درصد افزایش داشته، اما نشانه‌ها حاکی از آن هستند که موجودی بالای کالا در برخی صنایع می‌تواند تولیدات آینده را محدود کند. موجودی گوشی‌های موبایل و سیستم‌های جهت‌یاب اتومبیل ۱۴.۱ درصد افزایش یافته که بیشترین افزایش در شش ماه گذشته را نشان میدهد. موجودی تجهیزات ساختمانی نیز در ماه سپتامبر 2/1 درصد افزایش یافت.

در فاصله سه ماه بین ژوییه تا سپتامبر، تولید صنعتی ژاپن 1/1 درصد افزایش یافته، اما اقتصاددانان می‌گویند این رشد در فاصله اکتبر تا دسامبر نسبتا کند خواهد بود.

خرده‌فروشی در ماه سپتامبر، در مقایسه با سال گذشته 9/1 درصد کاهش داشته که این اتفاق برای هفتمین ماه متوالی در خرده‌فروشی رخ داده و تاکیدی است بر ضعف اقتصاد ژاپن. تنها نقطه برجسته فروش خودروهای داخلی بوده که در ماه سپتامبر 3/2 درصد رشد داشته است.

بانک ژاپن که چارچوب سیاستی جدیدی را اتخاذ کرده که نرخ‌های بهره را هدف قرار می‌دهد، احتمالا با توسعه محرک‌های پولی مخالفت خواهد کرد. این بانک در نتیجه مصرف ضعیف و کاهش هزینه‌های واردات، پیش‌بینی‌های خود در مورد تورم سال مالی آینده را کاهش خواهد داد.

کد خبر 14674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =