افت توان رقابتی ایران در بازار کشمش

مهدویه: بالا بودن قیمت تمام شده، پایین بودن بهره‌ وری، عدم ارائه تسهیلات بانکی، کمبود سرمایه در گردش از جمله علل کاهش جایگاه کشمش ایران بوده که نیاز به بازنگری و ارائه راهکار دارد

کشمش بعد از پسته دومین کالای مهم غیرنفتی کشور به‌ شمار می‌رود همچنین یکی از مهم‌ترین محصولات ارزآور کشاورزی ایران است. چندین شهر در ایران در تولید کشمش نقش مهمی دارند که از جمله آنها می توان به ملایر، کاشمر و قزوین اشاره کرد. این محصول سالانه بخش اعظمی از صادرات را به خود اختصاص می‌دهد. همچنین این محصول از بهترین و شیرین‌ترین انگورها تهیه شده و پس از پیمودن راهی طولانی به آن سوی مرزها می‌رسد، اما پیمودن این راه و نتیجه بخش بودن آن، بدون سختی نیست و همواره مشکلاتی در زمینه تولید، صادرات و رسیدن به سود حاصل از آن وجود داشته و دارد. در این باره با طاهر مهدویه عضو هیات مدیره و دبیر اتحادیه صادرکنندگان خشکبار به گفتگو نشسته ایم که در ادامه می خوانید:

طاهر مهدویه در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص وضعیت صادرات کشمش گفت: وضعیت صادرات کشمش طی سال‌جاری مطلوب نبوده است و صادرات ما به صفر رسیده لذا بازار خشکبار از جمله کشمش حال و روز خوشی ندارد.

وی افزود: تورم داخلی و قیمت‌های جهانی در سال جاری باعث بزرگتر شدن مشکل و وخامت اوضاع صادراتی محصول کشمش در کشور شده است. این در حالی است که با ثابت بودن بهای دلار در داخل کشور قیمت کشمش ما هر سال افزایش می‌یابد و نمود این وضعیت در سال جاری خود را نشان داد، به گونه‌ای که امسال با قیمت‌های فعلی کشمش با سایر کشورها قابلیت رقابت نداریم.

عضو هیات مدیره و دبیر اتحادیه صادرکنندگان خشکبار به نقش کمرنگ دولت ونهادهای دولتی در حمایت از صادرات و تولیدکننده اشاره کرد و گفت: تعلل و نداشتن سیاستی مشخص برای پشتیبانی از صادرکنندگان از طرف دولت در شرایط فعلی موجب کاهش حجم صادرات شده است.

وی در خصوص دیگر مشکلات صادرکنندگان گفت: هزینه تمام شده قیمت کالا و خرید محصول واحدهای تولیدی بیشتر از هزینه تمام شده سایر کشورهای رقیب تولید کننده کشمش از جمله هند، افغانستان، چین و ترکیه است که موجب کاهش صادرات این محصول شده است.

مهدویه اظهار کرد: این امر موجب شده این کشورها محصول صادراتی کشمش خود را ارزانتر از محصول صادراتی ایران به بازارهای هدف صادر کرده و قیمت فروش در این کشورها از قیمت کشمش ما پایین تر است که در جذب مشتریان و بازار هدف موفق بوده اند.

وی مشکلات صادرکنندگان با سازمان امور مالیاتی را از دیگر معضلات عنوان کرد . عضو هیات مدیره صادرکنندگان خشکبار برگشت پول حاصل از صادرات کالا به داخل کشور را مهم دانست و افزود: در دوران تحریم و حتی پساتحریم، امکان نقل و انتقال مالی از سوی بانکهای ایران با بانکهای خارج از کشور وجود ندارد، به همین دلیل در ورود پول حاصل از فروش اجناس، با مشکل مواجه هستیم.

مهدویه ادامه داد: ما پول حاصل از فروش صادرات را با مشقت بسیار دریافت می‌کنیم و با واسطه‌های مختلف و ریسکهای بالا، مبالغ را وارد کشور می‌کنیم و این موضوع مشکل اصلی ما در بخش صادرات کشمش است .وی اظهار کرد: بالا بودن قیمت تمام شده، پایین بودن بهره‌ وری، عدم ارائه تسهیلات بانکی، کمبود سرمایه در گردش از جمله علل کاهش جایگاه کشمش ایران بوده که نیاز به بازنگری و ارائه راهکار دارد.

وی با اشاره به عدم ارائه تسهیلات بانکی اضافه کرد: بانک‌ها به هیچ وجه از تولید و صادرات حمایت نکرده و همچنین با این اقشار نیز همکاری نمی‌کنند. دراین راستا از سوی دولت نیز هیچ اقدام عملی صورت نگرفته تا تولید کنندگان ایرانی بتوانند کالاهایی در خور رقابت با کالاهای مشابه خارجی ارائه دهند.

عضو اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد که با کاهش صادرات کشمش ایران به بازارهای جهانی، افزایش تولید کشورهای رقیب این کمبود را جبران کرده است. وی با تاکید بر اینکه امروز ما در جنگی هستیم که دنیا بازار این محصول را از ما گرفته و دیگر موضوع تحریم مطرح نیست، افزود: ترکیه، ازبکستان، هند، چین و افغانستان از مهمترین رقبای کشمش ایران در بازارهای جهانی هستند.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ادامه داد: کشمش ایران به اکثر کشورها از جمله کشورهای اروپایی، آفریقا، استرالیا، روسیه و سایر کشورها صادر می شود. البته امسال شرایط چندان مناسب نیست و اکثر انبارها انباشته از این محصول هستند.

مهدویه در پایان با اشاره به اینکه قیمت جهانی کشمش در بازارهای مصرف در حدود 50 درصد کاهش داشته، اظهار کرد: قیمت این محصول امسال روند کاهشی داشته و حدود 25 درصد تنزل قیمت پیدا کرده است.

کد خبر 14675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =