اخطار به ۱۰ بانک بخاطر نرخ سود

تخلف در اجرای سودهای بانکی که اعلام می‌شود با توافق و خواست خود بانک‌ها بوده، اکنون موجب شده تا در برخوردهای انضباطی بانک مرکزی۱۰ بانک به‌طور کتبی اخطار گرفته و دستورات اصلاحی را اجرا کنند

تخلف در اجرای سودهای بانکی که اعلام می‌شود با توافق و خواست خود بانک‌ها بوده، اکنون موجب شده تا در برخوردهای انضباطی بانک مرکزی۱۰ بانک به‌طور کتبی اخطار گرفته و دستورات اصلاحی را اجرا کنند. گرچه بر اساس اعلام مقامات بانکی، در دور جدید کاهش نرخ سود بانکی نظم و یکپارچگی بیشتری نسبت به گذشته مشاهده می‌شود، اما از گفته‌های  مدیران بانک مرکزی این گونه برآورد می‌شود که تخلف در همین دور هم کم نیست.  

فرشاد حیدری – معاون نظارت بانک مرکزی – در اظهارات اخیر خود درباره انتقاداتی مبنی بر بالابودن سود بانکی و تخلف بانک‌ها از نرخ‌های مصوب توضیحاتی ارائه کرده و با قبول آنکه نرخ سود تسهیلات در حال حاضر با وجود این‌که روندی کاهشی طی کرده و به ۱۸ درصد رسیده است، اما همچنان بالا محسوب می‌شود، گفته که به‌طور طبیعی باز هم به سمت کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات پیش خواهیم رفت.

وی از برخورد با متخلفان سودهای بانکی سخن گفته و اعلام کرده است که بازرسان بانک مرکزی به طور روزانه شعب بانک‌ها را بررسی کرده و تخلفات را شناسایی می‌کنند که ممکن است از سوءبرداشت از دستورالعمل‌ها یا آیین‌نامه ها باشد. این در حالی است که در ماه‌های اخیر ۱۰ بانکی که در رابطه با سود تخلفاتی داشته‌اند، تذکرات کتبی دریافت کرده و دستورات اصلاحی برای نرخ‌هایی که اجرا می‌کردند به آنها داده‌ایم که البته اصلاحات را انجام داده‌اند.

معاون نظارت بانک مرکزی در شرایطی از تخلف بانک‌ها در اجرای سود سخن می‌گوید که جای سوال اینجاست که اگر اعلام می‌شود بانک‌ها براساس توافق و خواسته خود سودهای بانکی را کاهش داده‌اند، اکنون چرا باید حداقل ۱۰ بانک تذکر برای تخلفاتی که در این رابطه انجام می‌دهند دریافت کنند؟ آیا تخلف یک سوم بانک‌ها، توافقی بودن سودهای کاهش یافته را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد؟

اما موضوع دیگری که حیدری به آن اشاره داشته در رابطه با صندوق‌های سرمایه‌گذاری است، این روزها صندوق‌های سرمایه‌گذاری به رقیبانی برای سودهای بانکی و حساب‌های سپرده تبدیل شده‌اند به‌طوری که برخی بانک‌هایی که مجوز وجوه این صندوق‌ها را از بانک مرکزی دریافت کرده‌اند بر اساس شرایطی که تعریف می‌کنند از ۱۸ تا ۲۴ درصد و حتی بالاتر به مشتریان سود پرداخت می‌کنند که رقمی بالاتر از نرخ ۱۵ درصد سالانه برای حساب‌های سپرده بوده و موجب جذب مشتری در این بخش می‌شود.  

با این حال معاون نظارت بانک مرکزی در این باره اعلام کرده که نرخ  سود مصوب برای این صندوق ها ۱۵ درصد است، اما ممکن است از محل بازدهی در بازار سرمایه سود بیشتری به سپرده‌های خود بپردازند که در مجموع ارتباطی به سود سپرده ندارد. این صندوق‌ها با مجوز بانک مرکزی فعالیت می‌کنند و مغایرت چندانی با عملکرد حساب‌های سپرده ندارند. حیدری که در یک برنامه تلویزیونی سخن می گفت، در مقابل انتقادات نسبت به عملکرد نظارتی بانک مرکزی تاکید کرده که سال ۱۳۹۵ از سال‌های بی نظیر نظارتی این بانک است.

کد خبر 14680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =