واردات مشروط مرکبات خرجی به کشور

رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی با بیان اینکه واردات مرکبات در سال آینده خواه ناخواه انجام می‌شود، گفت: تصمیم وزارت جهاد باعث می‌شود ما از این واردات به نفع تولید داخل بهره ببریم. مسعود اسدی درباره تصمیم اخیر وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر مشروط کردن واردات پرتقال و نارنگی، اظهارداشت: این تصمیم بسیار هوشمندانه اتخاذ شده و کمک زیادی به تولیدکنندگان می‌کند. وی با اشاره به اینکه امسال با مازاد تولید زیادی در زمینه پرتقال و نارنگی روبرو هستیم، گفت: این احتمال وجود دارد که میلیون‌ها تن مرکبات به دلیل حجم بالای تولید از بین برود.

رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی کشور با بیان اینکه در چندماه ابتدایی سال‌جاری ما با کمبود مرکبات مواجه بودیم، افزود: در گذشته مردم علاقه چندانی به مصرف میوه‌های خارج از فصل نداشتند اما درحال حاضر ذائقه آنان تغییر کرده و به مصرف این چنین میوه‌هایی تمایل دارند. اسدی با اشاره به اینکه در سال آینده ما قطعا با واردات مرکبات به کشور مواجه خواهیم بود، اضافه کرد: تجارب گذشته نشان داده که ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های ایجاد شده بر سر راه واردات، نتوانسته از انجام این اقدام ممانعت کند.

رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی کشور تصریح کرد: بنابراین تصمیم اخیر وزارت جهاد باعث می‌شود، ما از اقدامی که خواه ناخواه انجام خواهد شد، به نفع تولید داخل بهره ببریم چراکه واردات این میوه‌ها در هر صورت انجام می‌شود.

 وزیرجهاد کشاورزی دو روز قبل طی نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت، اعلام کرد: بازرگانان محصولات کشاورزی در صورت صادرات سه کیلوگرم پرتقال و نارنگی، می‌توانند یک کیلوگرم از محصولات یادشده را از تاریخ ۱۵ اردیبهشت تا ۱۵ شهریور سال ۱۳۹۶ وارد کشور کنند.

اسدی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود بازار کشورهای همسایه ایران برای صادرات مرکبات اشباع شده و بازرگانان ایران شانس کمی برای حضور در این بازارها دارند، گفت : صادرکنندگان ما در این زمینه مجبور به رقابت هستند به‌عنوان مثال صادر کننده ایرانی باید با کشوری که به امارات نارنگی صادر می‌کند در زمینه تولید، بسته بندی و غیره رقابت کند تا بتوانند سهمی از بازار این کشور را به خود اختصاص دهد.

وی همچنین درباره احتمال ورود آفات قرنطینه‌ای از طریق واردات رسمی نارنگی و پرتقال به کشور گفت: سالیان سال است که میلیون‌ها تن مواد غذایی وارد کشور ما می‌شود و قوانین و مقررات خاصی هم برای این امر وجود دارد ضمن اینکه دستگاه‌های نظارتی بر واردات این محصولات نظارت دارند.  

کد خبر 14682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =