گره های مرزی در تجارت ایران و عراق

شعبان فروتن: به دلیل مشکلاتی که دولت عراق با آن دست به گریبان است در بخش های مختلف شاهد نوعی تکثر در قوانین هستیم که برای بازرگانان ما مشکل بوجود می آورد

در پی محدودیت ورود کالاهای ایرانی به مرکز و جنوب عراق از اقلیم کردستان، گمانه زنی ها برای واکاوی دلایل این اتفاق مکرر، ادامه دارد. به نظر می رسد با توجه به سابقه مثبت روابط سیاسی دو کشور طی بیش از یک دهه اخیر، تداوم مدیریت ناصحیح و ضعف استراتژی اقتصادی در منطقه فرصت بهره مندی کامل از بازار بالقوه منطقه و خصوصا عراق را از ایران سلب و به رقبایی چون ترکیه واگذار خواهد کرد. اگزیم نیوز در گفتگو با شعبان فروتن، نایب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق به بررسی این موضوع پرداخته است.

شعبان فروتن عمده مشکل محدودیت های مکرر در مرزهای غربی را عدم هماهنگی های قانونی در گذرگاههای مختلف دانست و گفت: به دلیل مشکلاتی که دولت عراق با آن دست به گریبان است در بخش های مختلف شاهد نوعی تکثر در قوانین هستیم که برای بازرگانان ما مشکل بوجود می آورد. به گفته وی تعرفه های گمرکی با تفاوت های فاحش بین اقلیم های مختلف کردستان و دولت مرکزی اجرا می شود و این مساله باعث بروز اختلاف نظر و مشکل و توقف بار صادراتی پشت مرزها می شود.

فروتن از دیگر عوامل بروز خلل در صادرات به عراق به استانداردها و گواهینامه های بین المللی اشاره کرد و افزود: اجناس ما استاندارد مورد قبول کشور عراق را احراز نمی کنند. همچنین همین استانداردها نیز بین اقیلم کردستان و دولت مرکزی متفاوت است.

وی وجود گذرگاه های غیر قانونی متعدد را مشکل دیگری بر سر راه بازرگانان ایرانی دانست و گفت: در حالی که عراق تنها هفت گذرگاه پرویزخان، باشماق، تمرچین، خسروی، مهران، چذابه و شلمچه را به رسمیت می شناسد، گذرگاهها و بازارچه های متعدد دیگری در مرز فعال هستند که دولت عراق آنها را قانونی نمی شناسد اما اقلیم کردستان مشکلی برای واردات از آن طریق ندارد.

فروتن به بازرگانان پیشنهاد کرد برای جلوگیری از بروز مشکل، مسیر های تبادل کالای خود را عوض نکنند. وی گفت: گاها دیده می شود بار صادرشده از اقلیم کردستان با وجود پرداخت حق گمرکی و تعرفه مصوب آن به دلیل عبور از مرز اقلیم و دولت مرکزی، مجبور به پرداخت مابه التفاوت کمرگی می شود؛ این مساله نه تنها هزینه بر است بلکه زمانبر نیز هست.

وی قیمت تمام شده بالای کالای ایرانی در مقایسه با رقبا را یکی دیگر از دلایل کاهش رغبت واردات کالای ایرانی از سوی عراق دانست و گفت: عدم حمایت از تولید کننده و نرخ بالای ارز و تسهیلات ارائه شده منجر به تولید گران می شود. این در حالی است که ترکیه در شرایط خیلی بهتر و با استفاده از تکنولوژی مناسب تر کالای خود را تولید و بسته بندی و عرضه می کند. تداوم این شرایط امتیاز صادرات را در غرب کشور از ما خواهد گرفت.

فروتن با اشاره به امتیازات بسیار زیادی که عراق بعنوان بازار هدف برای ایران دارد گفت: عراق می تواند برای سالهای متمادی بازار هدف ایران باشد.این کشور در شرابطی قرار دارد که می توان در ابعاد و شاخه های مختلف روی حوزه های صادراتی آن تمرکز کرد.

 

کد خبر 14738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =