بهبود جایگاه ایران در تولید کالاهای دانش بنیان

دکتر سروش: یکی از ابزارهای بررسی جایگاه کشورها در زمینه تولید دانش بنیان، نگاه به شاخص جهانی نوآوری است که اگر نگاهی به این شاخص بیندازیم می بینیم در ۳ سال گذشته همواره جایگاه کشور در حال بهبود بوده است

دبیر کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب و کارهای نوین و دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با سایت خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص وضعیت ایران در تولید کالاهای دانش بنیان در مقایسه با منطقه و دنیا گفت: یکی از ابزارهای بررسی جایگاه کشورها در زمینه تولید دانش بنیان، نگاه به شاخص جهانی نوآوری است. اگر نگاهی به این شاخص بیندازیم  میبینیم در 3 سال گذشته همواره جایگاه کشور در حال بهبود بوده است.

 مجید سروش افزود:  این شاخص علاوه بر این که نمره ی هر کشور در زیرشاخه ها را مشخص می سازد، جایگاه کشور میان کشورهای دیگر را نیز نشان می دهد.

وی تصریح کرد: با توجه به این که یکی از اهداف تعیین شده در چشم انداز 1404 رسیدن کشور به مقام نخست منطقه در زمینه ی هایتک است، این شاخص میتواند برای سیاست گذاری های حمایتی از صنایع دانش بنیان مفید باشد. بر اساس این شاخص در مجموع جایگاه ایران از رتبه ی 120 در سه سال پیش به کمتر از 80 در حال حاضر رسیده که نشان دهنده ی جهش مناسب در این زمینه است.

دبیر کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب و کارهای نوین و دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران  در خصوص صادرات این کالاها در شرایط فعلی اظهار کرد: با این حال به لحاظ عددی حجم تولیدات و صادرات صنایع  دانش بنیان یا به معنای دقیقتر صادرات صنایع هایتک در GDP کشور چندان مناسب نیست. ولی به هر حال در بسیاری از زیرشاخه ها ما با بهبود مناسبی مواجه شده ایم و حتی در بعضی از زیرشاخه ها توانسته ایم به رتبه ی تک رقمی در سال 2016 دست یابیم.

وی در ادامه تصریح کرد:  البته این امر می تواند نشان دهنده رشد ناهمگون در این بخش نیز باشد. در مواردی چون نسبت و تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حال حاضر ما رتبه 2 جهان را بر اساس این شاخص به خود اختصاص داده ایم که با وجود جذاب بودن در نگاه اول، نشان دهنده عدم کیفیت مناسب در این بخش است. چرا که این بخش نتوانسته دیگر زیرشاخه ها را به دنبال خود بهبود دهد. در زیرشاخه هایی همچون ثبت اختراعات نیز وضعیت کشور بهبود یافته که می تواند نوید بخش جهش اقتصاد دانش بنیان در آینده ی نزدیک باشد.

به باور سروش حمایت قانونی مناسب و تنظیم مقررات حمایت از مالکیت فکری و معنوی به عنوان حلقه ی واصل و گمشده ی دانش، نوآوری و بازار لازم و ضروریست. وی در ادامه در خصوص اینکه آیا کشور در حال حاضر آمادگی صادرات این محصولات را دارد یا نه گفت: مطالعات جدید نشان می دهد علاوه بر خلاقیت، عنصر ضروری دیگری برای ورود به بازار جهانی در حیطه ی هایتک وجود دارد.

دبیر کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب و کارهای نوین و دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران می گوید: در حال حاضر و با فراگیر شدن تکنولوژی، حتی با وجود حمایت های قانونی از نوآور و نوآوری، طرح های نوآورانه به سرعت توسط بنگاه های پیشرو و غالب کپی شده و بازاری سازی می شوند. امکان ثبت و طرح برندهای مطرح برای عرضه ی محصولات هایتک بسیار اهمیت دارد.

 مجید سروش در ادامه اظهار کرد: خریدار محصولات های تک در بسیاری از موارد به دانش فنی موجود در آن تسلط کافی ندارد و بیش از آن به تاییدیه ها و جایگاه شرکت عرضه کننده محصول و توانایی وی در تامین خدمات پس از فروش به عنوان عاملی تاثیر گذار در خرید و میزان این خرید نگاه می کند.

وی می گوید: بر این اساس برای توسعه بازار دانش بنیان اولا رابطه مناسب با بازار هدف در سطح ملی و ثانیا ایجاد اطمینان خاطر در مشتری خارجی برای ثبات شرکت عرضه کننده محصول دانش بنیان و توانایی وی در تامین خواسته های پس از خرید مشتری اهمیت به سزایی دارد.

به عقیده این فعال اقتصادی در حال حاضر و با توجه به بهبود رابطه کشور با بازارهای جهانی می توان امیدوار بود که توان فنی و مهندسی و نوآوری داخلی بتواند سهم و حجم خود از بازار بین المللی این محصولات را افزایش دهد. تکیه به موضوعات تخصصی و ورود عمیق به بازارهای خاص می تواند اولین تکیه گاه در این زمینه باشد.

وی در آخر تصریح کرد:برای نیل به این مقصود باید حمایت های دولت به سمت توسعه ی کریدورهای صادراتی، بالا بردن حضور شرکت های ایرانی در نمایشگاه های مطرح بین المللی و توسعه فعالیت نمایشگاهی زیر نام پاویون های ملی کشور برای ایجاد زمینه ذهنی در مشتریان خارجی باشد.

کد خبر 14784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =