تله رکودی تورم تک رقمی

دولت تمام هم و غم خود را بر تورم تک رقمی گذاشت درحالیکه باید زمانی که تورم به ۱۵ درصد می رسید شرایط را برای خروج از رکود مهیا می ساخت

در حالیکه شاخص عملکرد دولت یازدهم افزایش رشد اقتصادی و کنترل تورم افسار گسیخته بوده و در این زمینه آمار پذیرفتنی را ارائه داده است، هنوز فضای جامعه تا لمس شرایط مطلوب اقتصادی فاصله دارد با این حال دستاوردهای بزرگی در زمینه اقتصاد کلان را در کشور مشاهده می کنیم. آنچه که حاضران عرصه اقتصادی را بیش از هر چیز نگران می کند ادامه رکود سنگین و عدم رونق در بازار است. اگزیم نیوز به منظور بررسی دلایل رکود ممتد با وجود کاهش تورم و تلاشهای بسیار دولت برای تحرک اقتصادی، نظر مجیدرضا حریری، عضو اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی تهران و فعال اقتصادی گفتگویی انجام داده که در ادامه می خوانید:

مجیدرضا حریری گفت: طبق سنجه هایی که با آن تورم را می سنجند، بله تورم تک رقمی شده، اما آیا مردم تاثیر کاهش تورم را حس کرده اند یا نه؟ باید بگویم خیر. با وجود رکود حاکم، سفره مردم روز به روز کوچکتر می شود و قدرت خرید آنها کاهش پیدا می کند لذا باید گفت شیرینی کاهش تورم را آمارگران حس می کنند نه مردم.

وی با اشاره به وضعیت نامساعد اقتصادی که دولت یازدهم از دولت قبل تحویل گرفت افزود: در حالی دولت یازدهم اقتصاد را تحویل گرفت که با تورم بالای 40 درصد دست و پنجه نرم می کردیم. قاعدتا همه کارشناسان با تمرکز دولت بر کاهش تورم همصدا بودند اما این سیاست تا کجا می بایست ادامه پیدا کند؟ به نظر من تا 15 درصد کافی بود و باید تورم در این محدوده نگه داشته می شد و دولت طبق آن و با کمک سیاست های انبساطی، اقتصاد را رونق می بخشید.

حریری تاکید کرد: اوضاع اقتصادی منشوری است که از هر سو به آن نگاه شود یک اشکال در آن دیده می شود و هر اقدام برای برطرف کردن یک مشکل منجر به ضعیف تر شدن بخش دیگر می گردد. دولت یازدهم از دولت دهم اقتصادی را تحویل گرفت که حالش خوب نبود. لذا دولت تلاش خود را برای سر و سامان دادن به آن به کار گرفت اما امروز روشن است که تمرکز یک سویه دولت یازدهم بر کاهش تورم کار درستی نبوده و برای به حرکت در آوردن چرخه اقتصادی باید بیشتر روی تثبیت اوضاع تمرکز کند تا بتواند رونق را به بازار ولو اندک بر گرداند.

عضو اتاق بازرگانی با اشاره به سمینار « خروج غیر تورمی از رکود» که در سال 93 برگزار شد گفت: در این سمینار قرار شد دولت با تکیه بر صنایع پیشران با نگاه تحریک تقاضای خارجی، یعنی توسعه صادرات، در صنایع بزرگی مانند پتروشیمی، نفت، گاز و فولاد برای خروج از رکود اقدام کند. اما بعد از گذشت 7 ماه اثری از اجرای سیاست های آن شاهد نبودیم. اوایل سال بعد،دولت به طور کلی آن سیاست را کنار گذاشت و با تزریق منابع مالی به خودروسازها با هدف تحریک تقاضای داخلی از طریق فروش اقساطی خودرو توسط بانکها به مردم قصد تحریک بازار را داشت که آن هم نتیجه ای در پی نداشت و همچنان رکود ادامه یافت.

حریری گفت: به نظر می رسد دولت برنامه ای برای خروج از رکود ندارد و عمده دلیل رکود حاکم عدم تقاضای خرید داخلی است. از طرفی به جز نفت، گاز، میعانات، محصولات پتروشیمی و مواد خام چیزی برای صادرات نداریم که بتوان روی آن حساب کرد.

وی با اشاره به روند کاهشی آمار صادرات در دو سال گذشته گفت: سیاستهای تحریک تقاضای دولت شکست خورده اند و نتوانسته قدرت خرید مردم را بالا ببرد. از طرفی نقدینگی در این سه سال به بیش از دو برابر رسیده و این نقدینگی، نقدینگی واقعی نیست و حاصل حساب سازی بانکهاست و ناشی از تحریک تقاضا نیست. لذا به نظر می رسد اگر در بر این پاشنه بگردد انتظار یک دگرگونی مثبت در اقتصاد عبث خواهد بود.

حریری گفت: من در پیش بینی های میدانی خود علی رغم آمارها رکود را در حال تعمیق می بینم. کم شدن هر روزه قدرت خرید مردم نشانگر بی برنامه بودن دولت برای مهار رکود است. همه چیز منوط به حضور خارجیها و سرمایه گذاری خارجی شده که البته راه اشتباهی نیست اما سرمایه گذاری خارجی منوط به مساعد بودن شرایط کسب و کار است، درحالیکه اقتصاد ما از نظر فضای کسب و کار، رتبه شفافیت، رقابت پذیری، آزادسازی اقتصادی و فساد اداری و مالی جایگاه مناسبی ندارد و همه رفت و آمدها اتفاق چشمگیری را به دست نداده است.

وی با تاکید بر لزوم شفافیت، رقابتی و آزادی اقتصادی در کشور گفت: هیچ اتفاقی بدون اعمال این سه نکته مهم نخواهد افتاد. اول از همه باید بپذیریم که در یک کشتی با سوراخهای فراوان قرار داریم و غرق شدن آن به ضرر همه تمام خواهد شد و برخورداری از  یک اقتصاد شفاف، آزاد و رقابتی منجر به کاهش قاچاق، فساد و اختلاس خواهد شد. نکته دوم مساله حجم دولت است؛ امری که در سه سال و اندی گذشته اتفاق نیفتاده و حتی حجیم تر نیز شده است. سوم پرداخت بدهی دولت به مردم است. پرداخت دیون دولت یکی از راهکارهای ایجاد تحرک در اقتصاد است.

حریری گفت: دولت باید نشان دهد که برای شفافیت مصمم است و اول از بدنه خود شروع به شفاف سازی کند و در گام بعدی به نهادهای دیگر در این راستا فشار بیاورد.دولت نماینده مردم اسو صاحب رای آنهاست و باید بتواند به بقیه سیستم برای ایجاد تغییرات فشار بیاورد.اگر این اتفاق بیفتد و شفافیت حاصل شود، شاهد بسیاری از اتفاقات ناخوشایندی که در اقتصادمان رخ می دهد، نخواهیم بود.

 

 

کد خبر 14808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کاردان IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
      سلام توچه به واقعیتهای اقتصاد کشور توجه کافی وعلمی همراه بابرنامه ریزی جاودانه موردنیاز وافر کشوراست وتولید آمار وبالاوپائین شدن نرخ ها روی کاغذ یاگفتار نمیتواند موانع راکاهش ورشد اقتصادی حاصل نماید