رشد کاهنده نقدینگی و افزایش بدهی های دولت

حجم نقدینگی در پایان شهریور ماه امسال به بیش از ۱۱ هزار تریلیون ریال رسید که هر چند نسبت به زمان مشابه پارسال (شهریور۱۳۹۴) به میزان ۲۸.۶ درصد رشد داشته، اما در مقایسه با مرداد امسال، برای دومین ماه متوالی روند کاهنده را ثبت کرده است

حجم نقدینگی در پایان شهریور ماه امسال به بیش از 11 هزار تریلیون ریال رسید که هر چند نسبت به زمان مشابه پارسال (شهریور1394) به میزان 28.6 درصد رشد داشته، اما در مقایسه با مرداد امسال، برای دومین ماه متوالی روند کاهنده را ثبت کرده است.

بر اساس جداول گزیده آمارهای اقتصادی مربوط به شهریور ماه امسال که بانک مرکزی آن را منتشر کرد، حجم نقدینگی در تیر ماه امسال با 30 درصد رشد به اوج رسید، اما از ماه مرداد روند کاهشی خود را آغاز کرد.
مقایسه حجم نقدینگی در شهریور ماه امسال نسبت به ماه قبل از آن نشان می دهد که با وجود رشد 235.1 هزار میلیارد ریالی نقدینگی کشور در شهریور، روند رشد نقدینگی در این ماه نسبت به مرداد 0.6 درصد کاهش داشته است.
این بررسی ها نشان می دهد حجم نقدینگی در شهریور ماه در مقایسه با اسفند پارسال رشد 10.4 درصدی داشته است.
بر اساس آمار اعلامی بانک مرکزی، رقم دقیق نقدینگی کشور در پایان نیمه نخست امسال 11 هزار تریلیون و 227 میلیارد و یکصد میلیون ریال است.
حجم پول نیز در ماه شهریور به رقم 1480.3 هزار میلیارد ریال رسید که رشد 25.4 درصدی نسبت به زمان مشابه پارسال (شهریور 94) داشته است.
همچنین حجم شبه پول در این دوره با رقم 9746.8 هزار میلیارد ریال، رشد 29.1 درصدی را در شهریور ماه نسبت به زمان مشابه پارسال ثبت کرد.
بر اساس این بررسی ها حجم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص نیز در پایان نیمه نخست امسال به رقم 329.2 هزار میلیارد ریال رسیده است.

همچنین این آمارها نشان می دهد حجم بدهی بانک ها و دولت به این نهاد ناظر پولی در نیمه نخست امسال همچنان بر مدار افزایش بوده است.

بدهی بخش دولتی اعم از دولت و شرکت ها و موسسه های دولتی به بانک مرکزی در پایان شهریور ماه به 636 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به شهریور ماه پارسال 23.8 درصد و نسبت به اسفند سال گذشته 22.2 درصد رشد را نشان می دهد.
بدهی بانک ها به بانک مرکزی نیز همچنان روند افزایشی دارد و در پایان نیمه نخست امسال عدد 942.2 هزار میلیارد ریال را ثبت کرده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 16.9 درصد و نسبت به اسفند پارسال 12.7 درصد رشد دارد.
از سوی دیگر بدهی بخش دولتی شامل دولت، شرکت ها و موسسه های دولتی به سیستم بانکی نیز رو به افزایش بوده و در نیمه نخست امسال به بیش از 2041 هزار میلیارد ریال رسیده که سهم دولت از این میزان بدهی 1722.2 هزار میلیارد ریال است.
بر این اساس حجم بدهی های بخش دولتی در پایان شهریور ماه 1395 نسبت به شهریور ماه پارسال 26.5 درصد و نسبت به پایان اسفند پارسال 17.4 درصد رشد داشته است.
در این میان بدهی بخش غیردولتی نیز به سیستم بانکی رو به افزایش بوده و حجم آن به 8427.3 هزار میلیارد ریال در پایان شهریور ماه رسیده است که نسبت به شهریور ماه پارسال 27.6 درصد و نسبت به اسفند پارسال 14.5 درصد افزایش نشان می دهد.

کد خبر 14821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =