هزینه های آشکار و پنهان صادرات واسطه ای

عباس آرگون: اگر ما نرخ ارز را در فضایی که تورم بالاست ثابت نگه داریم قیمت تمام شده محصول و کالای ما بالا می رود و به این ترتیب نمی توانیم صادرات داشته باشیم

یکی از اعضای اتاق تهران در گفت و گو با سایت خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص بحث صادرات کالاهای خارجی به کشورهای دیگر گفت: فرآیندی باید انجام پذیرد که میوه و ثمره آن بشود صادرات.

عباس آرگون افزود: صادرات مقدماتی دارد که به باور من اگر آن مقدمات انجام پذید می توان در این بخش موفق عمل کرد. در این بخش در ابتدا باید سرمایه گذاری خوبی را در حوزه هایی که در آن ها ظرفیت و مزیت داریم، انجام داده و سپس بر مبنای آن سرمایه گذاری صورت گرفته بتوانیم تولیداتی با رقابت و کیفیت داشته و آن ها را صادر کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: در شرایط کنونی که کالاهای تولیدی ما نیازهای ما را پاسخ گو نیستند کدام کالا را صادر کنیم؟

آرگون با اشاره به برنامه ششم توسعه می گوید: در این برنامه باید به گونه ای عمل کنیم که منابع مالی و پولی کشور به سمت سرمایه گذاری هدایت شود نه به سمت کالاهای واسطه ای.

وی در ادامه میگوید: منظورم از از سرمایه گذاری، سرمایه گذاری در بخش مولد است نه سرمایه گذاری برای اشتغال.

این عضو اتاق در ادامه تصریح کرد: وقتی با برنامه ریزی بلند مدت و حساب شده در بخش تولیدی کشور سرمایه گذاری کنیم به طور ناخودآگاه زنجیره اشتغال را هم در بر گرفته و در یک راستا هم می توانیم کالاهای با رقابت پذیری بالا و با کیفیت تولید کنیم و هم می توانیم از تمام نیروهای جوان و مختصص کشور در این راستا کمک بگیریم.

وی تصریح کرد: بعضا دیدیم بدون توجه به توانایی و ظرفیت واحدهای تولیدی تاسیس شده اند و نیروهای زیادی در آن ها مشغول به کار شدند اما عملا نتوانستند موثر واقع شوند و آن طور که باید و شاید بهره وری داشته باشند.

آرگون در ادامه به مشوق های صادراتی اشاره کرد و گفت: اگر برنامه ششم توسعه بتواند همه جانبه به کار خود را انجام دهد وقتی سرمایه گذاری خوبی را در بخش مولد انجام دادیم و کالایی با رقابت تولید کردیم و سپس برای کالاهای تولیدی مشوق های صادراتی در نظر گرفتیم به طور حتم می توانیم در این بخش رشد چشمگیری را شاهد بوده و ارز آوری زیادی را از این طریق برای اقتصاد کشور به ارمغان بیاوریم.

وی در افزود: در شرایط کنونی بخش بزرگی از کالاهای صادراتی ما، محصولات واسطه ای و مواد اولیه و خام هستند.

آرگون می گوید: به عبارتی ما صورت های مختلفی از نفت خام را صادر می کنیم و به این ترتیب مزیت های زیادی را از دست می دهیم. بعضا می بینیم مواد اولیه را صادر می کنیم کشورهای خارجی با تغییری نه چندان زیاد آن را با چندین برابر قیمت به ما بر می گردانند.

این عضو اتاق در ادامه تصریح کرد: در این چرخه علاوه بر این هزینه آشکار باید هزینه پنهان هم بپردازیم.

وی در ادامه به صادرات پایدار اشاره کرد و گفت: زمانی که تنوانستیم کالای با کیفیت را تولید کنیم و شرایط صادرات آن را به کشورهای دیگر به وجود آوریم حال به دنبال بازاریابی و نفوذ در بازارهای هدف باشیم و با نگاهی پایدار برنامه های بلند مدتی را اتخاذ کرده و به دنبال مشتریان ثابت باشیم تا از این طریق نگرانی های خود از عدم فروش را کاهش داده و با خیالی آسوده بیشتر تمرکز خود را در کیفیت بالای محصول با قیمت تمام شده هر چه پایین تر بگذاریم.

وی علاوه بر این موضوعات به بحث تورم و ارز اشاره کرد و گفت: این دو شاخص باید با هم همخوانی داشته باشند. به باور من  باید هر سال نرخ ارز را با نوسان تورم تنظیم کنیم  تا بتوانیم صادرات موفقی را تجربه کنیم.

آرگون می گوید: اگر نرخ ارز از تقابل نرخ تورم داخلی و داخلی و خارجی تنظیم نشود کاری از پیش نمی بریم.اگر ما نرخ ارز را در فضایی که تورم بالاست ثابت نگه داریم قیمت تمام شده محصول و کالای ما بالا می رود و به این ترتیب نمی توانیم صادرات داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: برنامه ششم توسعه برنامه خوبی است. اما نکته ای که در این میان وجود دارد این است که ما در کشورمان کمبود برنامه نداریم. به عقیده من این برنامه ها باید در راستای اقتصاد مقاومتی الویت بندی شود راه های تامین مالی آن ها مشخص شده و راهکارهای عملیاتی آن ها معرفی شده تا بتوانیم گام های بلندی را در سایه این برنامه برداریم.

وی در خصوص محقق شدن هدف 200 میلیارد دلاری در سال 1404 گفت: به عقیده من با توجه به شرایط کنونی این هدف محقق نمی شود.

عباس آرگون می گوید: برای تحقق این هدف باید اجماعی در برنامه ها صورت گیرد و همه بخش ها در سایه جذب سرمایه گذاری خارجی، تسهیل در فضای کسب و کار، هدایت سرمایه به بخش مولد، حمایت های دولتی و... حرکت کنند تا بتوانیم به چشم انداز ترسیمی برسیم.

وی در آخر گفت: به واسطه هدف گذاری نمی توانیم موفق عمل کنیم و برای کامیابی در مسیر هدف باید شروط لازم و کافی را محقق کرده تا بتونیم به رستگاری برسیم.

کد خبر 14826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =