لزوم جایگزینی نگاه بلندمدت در مسائل اقتصادی

هشتمین دوره انتخابات میان دوره ای نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران صبح روز یکشنبه ۲۳ آبان در محل اتاق ایران با حضور هیات نمایندگان و جمعی از اعضای تشکل ها به ریاست غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران برگزار شد

هشتمین دوره انتخابات میان دوره ای نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران صبح روز یکشنبه 23 آبان در محل اتاق ایران با حضور هیات نمایندگان و جمعی از اعضای تشکل ها به ریاست غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران در آغاز این مراسم گفت:  اقتصاد ما علی رغم تلاشهای دولت با مشکلات فراوان روبروست. رکود، محدودیت های روابط بانکی، بیکاری، توزیع نامتعادل درآمدها و نبود برنامه هدفمند و مورد وفاق همه موجب ادامه مشکلات هستند.

وی تصریح کرد: نگاه کوتاه مدت به مسایل نتیجه مثبتی در پی نداشته. طرح هایی چون طرح ضربتی اشتغال و طرح بنگاههای زودبازده از جمله راهکارهای اورژانسی است که عملا بیفایده بوده اند. نقطه آغاز حل مشکل رکود، بخش تولید است و باید برای حل این معضل باید از همین نقطه آغاز به کار کنیم.

به گزارش اگزیم نیوز ، غلامحسین شافعی در این مراسم گفت: کمبود سرمایه گذاری مولد، کمبود پس انداز، رکود، ساختار نامناسب اقتصادی منجر به تداوم رکود در ده سال گذشته بوده و باید با تولید محوری، اقتصاد مقاومتی و همکاری، همگنی و همیاری است که می توان از سد مشکلات گذشت.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: با نگاهی به آمارهای ارایه شده از سوی بانک مرکزی، مرکز رکود در بخش تولید است و تداوم آن سایر بخشها را گرفتار کرده است.

شافعی گفت: آنچه اهمیت دارد حل مشکل رکود است. بش خصوصی معتقد است حمایت از فعالیت مولد اقتصادی می تواند گره از رکود باز کند. قطعا بدون توجه به بخش تولید و راهکارهای مقطعی و سطحی نمی توان رکود را حل کرد.

وی با بیان اینکه از دیدگاه کلان، اقتصاد ایران صرفاً با مشکل بیکاری مواجه نیست گفت: تعادل و همگامی بخش خصوصی و دولتی می تواند عرصه را برای حرکت توانمند چرخ تولید باز کند.با تشخیص درست نابسامانی باید ابزاری تعریف شود که قدرت اعمال تغییر را داشته باشد.

وی گفت: باید بازار مصرف داخلی پویا شود تا صادرات تسهیل شود. بهبود فرهنگ مصرف محصولات داخلی از مهمترین پیش نیازهای تحول بازار داخلی است.هماهنگی سیستم های سیاستگذار با منافع کشور بسیاری از مشکلات اقتصاد را رفع می کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: بنابراین باید بازار مصرف تولید داخلی را بهبود بخشیم تا زمینه صادرات فراهم شود.

شافعی تصریح کرد : این همان اقدام و عمل است که در اقتصاد مقاومتی به آن تأکید شده است و در شرایط فعلی بهترین راهکار برای خروج از وضعیت نا به سامان فعلی محسوب می شود.

این مقام مسئول در ادامه، فساد و رانت را معضل شوم اقتصاد ایران خواند و گفت: در این بخش علی‌رغم تلاش فراوان، مقامات کشور متأسفانه شاهد هستیم که هزینه رفتارهای فسادآلود به طرق مختلف به جامعه و فعالان اقتصادی تحمیل می‌شود. و ترجیح فعالیت غیرمولد به فعالیت مولد به امری عادی تبدیل شده است .فساد از کانال‌های متعدد، بهره‌وری را کاهش، هزینه مبادله را افزایش و انگیزه سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: در این شرایط،  این وضعیت انگیزه بنگاه‌ها برای فعالیت را سلب می کند و نمی توان انتظار ارتقای بهره وری را از آنها داشت.

شافعی گفت: گسترش فساد باعث از بین رفتن شفافیت، عدم اجرای قراردادها و افزایش هزینه‌ مبادله، گران شدن و کاهش انگیزه برای سرمایه‌گذاری مولد می‌شود. در چنین شرایطی، فعالیت‌های رسمی کاهش می‌یابد و فعالیت‌های زیرزمینی و پنهان رشد می‌یابد و بخش عظیمی از درآمدهای دولت هم محقق نمی‌شود.

وی افزود: یکی از دلایل بروز گسترش فساد، بحث مشکلات قانونی است. قوانین به طور یکسان اجرا نمی شود و احکام مختلف از قانون استخراج می‌شود و راه را برای فساد و رانت مهیا می‌کند که منجر  به گسترش انحصارات و عدم رقابت اقتصادی می‌شود.

وی  راهکارهای اصلی مبارزه با فساد را سیاست های مبتنی بر پیشگیری دانست و گفت: و باید کانون‌‌های وقوع فساد شناسایی و ادامه فعالیت آنها قاطعانه جلوگیری کرد.

رمضان بهرامی از دیگر اعضا هیات نمایندگان اتاق ایران نیز در سخنانی از رقابت ناسالم در اقتصاد کشور انتقاد کرد و گفت: گاها فضای کسب و کار کشور نشات گرفته از فضای سیاسی جامعه است.این بیانگر سیطره سیاست بر اقتصاد است.ما بعنوان بخش خصوصی همواره دولت را درک کرده ایم و همه این سالهای سخت شاهد تعامل سازنده اتاق با دولت بوده ایم.اما هر از چندگاه شاهد تصمیم گیریهای غیر منصفانه برای بخش خصوصی هستیم.

وی در ادامه از محدودیت های در نظر گرفته شده برای بخش معدن با عنوان جلوگیری از خام فروشی اعلام نا رضایتی کرد و گفت: این تصمیم در شرایطی که تولید با مشکل مواجه است منطقی به نظر نمی رسد. از طرفی حذف معافیت های مالیاتی از محصولات معدنی، اطلاق واژه خام فروشی به تولید معادن و عدم تخصیص بسته های حمایتی خروج از رکود را منجر به تضعیف بخش معدن بعنوان یکی از امیدهای تولید و صادرات خواهد شد.

در ادامه این نشست، شمس علی هادی زاده معلم، غلامحسین جمیلی، حسین سلاح ورزی و علی شمس اردکانی بعنوان داوطلب به ایراد سخنرانی و معرفی خود پرداختند و از مجموع 348 عضو حاضر در مراسم، آقای حسین سلاح ورزی با 178 رای بعنوان نایب رییس  میاندوره اتاق بازرگانی ایران معرفی شد.

کد خبر 14830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =