تنظیم بودجه باید در راستای برنامه‌های توسعه باشد

بودجه ۹۶ می‌تواند مشکلات و موانع را تا حدودی از مسیر راه اقتصاد بردارد. این بستگی به مسیری دارد که دولت می‌خواهد بپیماید

به‌هرحال مهم‌ترین تکلیفی که بر عهده دولت است اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد مقاومتی هم بر پایه تولید صادرات محور بناشده است. بنابراین با توجه به این مساله، دولت در خصوص بودجه بیشتر باید به صادرات و حمایت تولید و اقتصاد مقاومتی تمرکز و توجه داشته باشد.

برای پرداختن به مساله صادرات هم باید به ریشه مسائل پرداخت. همین الان موضوعی که در کشور بخش صادرات را آزار می‌دهد قیمت تمام‌شده کالاهاست که شانس رقابتی شدن محصولات ایرانی را در مقایسه با باقی کشورها از بین می‌برد. به‌هرحال زمانی که قیمت محصولات ایران بالاتر از محصولات مشابه سایر کشورها باشد، رقابتی بودن زیرسوال می‌رود. البته باید به این مساله هم توجه کرد که عوامل زیادی این در رقابتی شدن و قیمت تمام‌شده محصولات دخیل هستند. مهم‌ترین این عوامل هم در حال حاضر نرخ ارز و سرکوب کردن آن است. نرخ تسهیلات گران‌قیمت هم مزید بر علت است. در این میان پایین بودن بهره‌وری هم مساله است. حتی عدم عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی هم می‌تواند اثرگذار باشد. تمام این مواردی که عنوان کردم همگی اشکالاتی است که در اقتصاد و تولید ما ریشه کرده است. البته این موضوع را هم باید مطرح کرد که فعالان اقتصادی توقع ندارند این مسائل یک‌ساله برطرف شود اما باید طوری برای بودجه برنامه‌ریزی شود که حداقل در سال یکی دوتا مشکل و موانع برطرف شود. به‌این‌ترتیب در درازمدت این مشکلات و موانع کلاً از بین خواهد رفت.

همچنین باید توجه کرد که اگر برای بودجه‌نویسی تنها به گذران یکسال توجه شود، مانند گذشته عمل خواهد شد و راهی از پیش نخواهیم برد. به‌این‌ترتیب مشکلات و مسائل هیچ تفاوتی با قبل نخواهند داشت. مانند همین امسال که در بودجه مشوق‌های صادراتی در نظر گرفته‌شده، اما حالا که 9 ماه از سال گذشته، هنوز درگیر و دار تخصیص به سر می‌برد و پرداخت‌نشده است. به‌این‌ترتیب علی‌رغم تمام هدف‌گذاری‌هایی که صورت می‌گیرد نتیجه موردنظر حاصل نمی‌شود. بنابراین باید توجه کرد که ما بدون سیاست‌گذاری قطعاً نمی‌توانیم انتظار رشد داشته باشیم که معجزه رخ دهد، چرا که اقتصاد با معجزه نمی‌چرخد.

برای رسیدن به این مهم هدف‌گذاری در بودجه باید بر اساس برنامه‌های توسعه باشد. اگر قرار است تا پایان سال آینده 20 درصد رشد صادرات داشته باشیم بدون حرکت و رفع موانع و ایجاد مقدمات قطعاً هم‌سال 96 مانند سال‌های گذشته خواهد بود.

به‌هرحال آنچه ابلاغ و تکلیف شده است، اقتصاد مقاومتی است. شاکله آن بر اساس ماهیت تولید و حمایت از تولید است. با این اقدامات کم در حال حاضر تولید لرزان و غیرقابل‌رقابتی را ایجاد کرده‌ایم، اما باید به سمت برطرف کردن مشکلات ریشه‌ای باشیم. بودجه‌ریزی هم باید به سمت مقاوم‌سازی تولید باشد. اگر این‌گونه بشود نتایج مثبت و مطلوب است اگر هم نباشد اتلاف منابع و زمین‌گیر بودن اقتصاد رخ خواهد داد.

کد خبر 14834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =