واردات برنج آزاد شد

دبیر انجمن برنج ایران گفت: واردات رسمی وغیر رسمی برنج اصولا متوقف نشده بود که امروز آزاد شود

دبیر انجمن برنج ایران گفت: واردات رسمی وغیر رسمی برنج اصولا متوقف نشده بود که امروز آزاد شود. جمیل علیزاده شایق در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما  با بیان اینکه همه ساله برای حمایت از تولید داخلی واردات برنج در پنچ ماه از سال ممنوع است گفت : با این وجود در این ایام هیچ مانع جدی برای جلوگیری از واردات و قاچاق در این مدت وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون واردات برنج آزاد است افزود: این قانون نمی تواند از واردات و قاچاق برنج جلوگیری کند به این علت که مگر می شود گفت محموله برنج وارداتی که در زمان مجاز خریداری و بارگیری شده است دقیقاً پیش از پایان زمان مجاز به بنادر کشور می رسد.

وی گفت: جدول ممنوعیت و آزاد شدن زمان واردات برنج باید اصلاح و بازنگری و دوباره تنظیم شود. دبیر انجمن برنج ایران افزود: نیاز کشور به برنج وارداتی 800 هزار تن است و می تواند در طول سال وارد شود اما برای جلوگیری از دلسرد شدن کشاورز این واردات رسانه ای و علنی نشود. 

علیزاده شایق تصریح کرد: خوشبختانه به تازگی به کمرگ و دیگر سازمانها گفته شده است تا واردات برنج را اعلام نکنند و از انتشار اخبار نیز جلوگیری کنند. وی گفت: آنچه مسلم است اینکه بیش از یک میلیون تن برنج وارد می شود در حالی که نیاز کشور فقط 800 هزار تن است.

دبیر انجمن برنج ایران بالا بودن هزینه تولید برنج را در ایران علت افزایش قیمت این محصول در بازار دانست و افزود: از سال 2015 براساس جدول سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد «فائو» قیمت برنج صادراتی در کشورهای تولید کننده کاهش یافته است در حالی که در ایران شاهد روند افزایش قابل توجه قیمت هستیم.
 

علیزاده شایق گفت: بطور مثال قیمت برنج باسماتی پاکستان از 836 دلار در سال 2015 به 825 دلار در سال جاری میلادی رسیده و در تایلند نیز قیمت هر تن برنج از 770 دلار به 739 دلار کاهش یافته است. وی علت کاهش قیمت جهانی برنج را توسعه مکانیزاسیون، یکپارچه سازی اراضی و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی دانست و تصریح کرد: از سال 1342 طرح یکپارچه سازی اراضی را مطرح کردیم اما تا امروز شاهد افزایش خرد شدن و تغییر کاربری اراضی بوده ایم. رئیس انجمن برنج ایران از دولتمردان خواست با حمایت از کشاورزان و اجرای طرحهای توسعه به کاهش هزینه تمام شده تولید کمک کنند.

کد خبر 14837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =