گره های کور در فرش ایرانی

هریسچیان: صادرات ما متأثر از عوامل متعدد داخلی و خارجی و نیز افزایش قیمت تمام شده فرش و رکود اقتصادی در بخشی از بازارهای خارجی و نیز اشباع شدن بعضی از بازارهای سنتی کاهش یافته است

در كشور ايران مردم در طول تاريخ به صنايع دستی علاقمند شده اند و در اين بین فرش جايگاه خاصی پیدا کرده است. در سالهای گذشته فرش ایران در بین کشورهای مختلف از اهمیت و جایگاه بالایی برخودار بوده و حتی در موزه‌ کشورهای اروپایی به نمایش گذاشته شده است. تولید فرش دستباف ایرانی اکنون با فراز و نشیب‌هایی روبروست که شاید حل این مشکلات با اندکی برنامه‌ریزی قابل حل باشد. اگزیم نیوز با احد هریسچیان، نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستبافت آذربایجان شرقی به بررسی مشکلات حوزه فرش پرداخته است که در ادامه می خوانید:

احد هریسچیان در خصوص وضعیت صادرات فرش گفت: در حال حاضر صادرات فرش وضعیت مطلوبی ندارد. البته طبق آماری که چندی پیش توسط مدیر شرکت سهامی فرش ایران اعلام شد در 5ماهه نخست سال 95، 100 میلیون دلار صادرات داشته ایم که نسبت به مشابه سال قبل روند افزایش داشته است اما با این تفاسیر آمار اعلام شده با اطلاعات بازار همخوانی ندارد.

وی ادامه داد: صادرات ما متأثر از عوامل متعدد داخلی و خارجی و نیز افزایش قیمت تمام شده فرش و رکود اقتصادی در بخشی از بازارهای خارجی و نیز اشباع شدن بعضی از بازارهای سنتی کاهش یافته است.

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستبافت آذربایجان شرقی افزود: متاسفانه خرید وفروش فرش ایران در حال رکود است، به عبارت دیگر به دلیل متناسب نبودن تولید آن با سلیقه‌ها و طرحهای کشورهای مختلف صادرات فرش ایران با مشکلاتی مواجه شده است؛ ذائقه و سلیقه مشتری چه داخلی و چه خارجی روز به روز تغییر می‌کند و لازم است در طراحی‌های فرش ایرانی تجدیدنظر شود.

هریسچیان مشکل دیگر مشکل این حوزه را قیمت تمام شده بالای فرش ایرانی دانست و اظهار کرد: قیمت تولید فرش در ایران نسبت به رقبا بیشتر است البته در ایران دستمزدها و قیمت مواد اولیه، بسیار بالاتر از قیمت تمام شده تولید فرش در کشورهای رقیب است.

به گفته وی دیگر مشکل صنعت فرش کیفیت پایین محصولات ما نسبت به سایر رقبا است.

وی همچنین عدم وجود مناسبات دوستانه تجاری ایران با سایر کشورها را مهم دانست و گفت: به دلیل مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، صادرات ایران به بسیاری از کشورها کمرنگ شده است.

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستبافت آذربایجان شرقی تصریح کرد: سالهای گذشته فرش ایران صادارتش مربوط به آمریکا، کشورهای اروپایی وکشورهای عربی بود، ولی تحریم های بین المللی سبب افزایش هزینه‌های بیمه، حمل و نقل کالا و افزایش ریسک صادرات شد و روز به روز موجب کاهش صادرات و ازدست رفتن این بازار شد.

هریسچیان ادامه داد: ایران فرش های بسیار نفیسی در شهرهای خود از جمله قم، اصفهان وتبریز دارد ولی متاسفانه به دلیل قیمت های فوق العاده بالا و همچنین با توجه به شرایط اقتصادی نامطلوب سایر کشورها همچون آمریکا و اروپا و... خریدار ندارند.

هریسچیان تصریح کرد: جمع آوری اطلاعات در زمینه سلیقه بازار بر عهده مرکز ملی فرش است که باید به عنوان بازوی ارتباطی میان تولیدکنندگان و بازار جهانی اطلاعات کافی و مورد نیاز را تهیه و در اختیار فعالان این عرصه قرار دهد.

وی همچنین تبلیغات و توجه ویژه به فرش ایرانی را از اولویت‌های دولتمردان برشمرد و گفت: عدم توجه به این صنعت موجب از دست رفتن بازارها و کسب آن توسط رقبا وهمچنین حضور کم رنگ فرش ایرانی در بازارهای بین المللی شده است.

به گفته وی همچنان نقل و انتقال پول برای صادرات کالا از طریق صرافی‌ها انجام می شود و هزینه هایی را برای صادرکنندگان در بردارد.

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستبافت آذربایجان شرقی مهم ترین رقبا ایران را افغانستان، هندوستان، پاکستان و ترکیه نام برد و ادامه داد: کشورهای رقیب از حمایت همه جانبه دولت خود برخوردارند و می توانند در این حوزه سفارش با متراژهای بالا و در مدت مقرر بدون عیب و نقص تحویل دهند در صورتی که صادرکنندگان ایرانی با توجه به کمبود امکانات و نبود مجتمع های قالیبافی و همچنین عدم حمایت دولت از قبول سفارش های مدت دار خودداری می کنند.

هریسچیان افزود: صادرات فرش ایران اکثرا به کشورهای اروپایی، آلمان، ایتالیا، فرانسه، اتریش، آمریکا (که متاسفانه از دست دادیم) و همچنین کشورهای عربی است که اخیرا نیز با کشورهای عربی هم روابط خوبی نداریم و بدین ترتیب صادرات نیز افت داشته است.

وی درپایان در خصوص قیمت فرش نسبت به سال گذشته گفت:  با توجه به تورم موجود در کشور و گرانی مواد اولیه، قیمت این محصول نیز نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

 

 

  

کد خبر 14842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =