سوت ترامپ برای پایان تجارت جهانی؟

سوالی که مطرح می شود آن است که با توجه به انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا آیا دوره‌‌ای تازه و کاملا مبهم برای سرمایه‌گذاران فرا رسیده و آیا وقت آن رسیده که مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری به خرید دارایی‌های کاملا امن روی آورند و در واقع تجارت جهانی پایان یابد؟

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به نقل از فایننشال تایمز، دیوید اوکلی، گزارشگر این نشریه در گزارشی این سوال را مطرح کرده که آیا زمان پایان تجارت جهانی فرارسیده است؟ به عبارت دیگر، با توجه به این که انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا منادی دوره‌‌ای تازه و کاملا مبهم برای سرمایه‌گذاران است، آیا وقت آن رسیده که مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری به خرید دارایی‌های کاملا امن روی آورند و در واقع تجارت جهانی پایان یابد؟

با وجود این که وعده‌های ترامپ مبنی بر کاهش نرخ مالیات و افزایش هزینه‌های زیرساخت بازار سهام آمریکا را تقویت کرده، اما مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری احتمالا وارد دوره‌ای از بی‌ثباتی شدید خواهند شد، چرا که اظهارات پوپولیستی ترامپ تهدیدی برای تخریب بازارها خواهد بود.

بعد از همه‌پرسی برای برگزیت در ماه ژوئن و پیروزی ترامپ در روزهای اخیر، این احتمال وجود دارد که مقامات پوپولیست دیگر کشورها مانند ایتالیا، آلمان و فرانسه نیز در ماه‌های آینده به قدرت برسند. اگر این اتفاق رخ دهد، انقلابی بزرگ در عرصه سیاسی و اقتصادی دنیا به وقوع خواهد پیوست.

پس آیا منطقی است که سرمایه‌گذاران به جای پیشنهادهای انبساطی ترامپ، به تجارت امن روی آورند؟ اوراق قرضه دولتی می‌تواند منبع ارزش خوبی باشد. طلا یک منبع سرمایه‌گذاری امن دیگر است، به خصوص از آن لحاظ که برخی سرمایه‌گذاران می‌گویند سیاست‌های ترامپ تورمی خواهد بود. طلا می‌تواند حصار خوبی در برابر تورم و ابهام بازار باشد.

از آنجایی که ترامپ و احتمالا دولت‌های دیگر می‌خواهند از سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها به عنوان روشی برای توسعه اقتصادی استفاده کنند، سهام‌هایی که از این نوع صرف هزینه نفع خواهند برد، به وضوح در بازارهای سهام مبادله خواهند شد.

اگر ترامپ وعده‌های خود را در مورد زیرساخت‌ها عملی کند، به رشد اقتصادی کمک خواهند کرد. فاکتور دیگری که ممکن است به رشد اقتصادی کمک کند بالا رفتن این احتمال است که فدرال رزرو آمریکا افزایش نرخ بهره را به تاخیر اندازد. این موضوع می‌تواند دلار را مهار کند و برای بازارهای نوظهور تاثیرات مثبتی دارد.

به هر حال، اظهارات و اقدامات ترامپ احتمالا کاملا متفاوت خواهد بود. کارهایی که او می‌خواهد در مورد هزینه‌های زیرساخت‌ها و کاهش مالیات انجام دهد، احتمالا با مخالفت کنگره مواجه خواهد شد. پائول رایان، رییس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، یک محافظه‌کار مالی است و احتمالا مانعی برای ترامپ و برنامه‌های او خواهد بود.

فاکتور مهم بعدی تجارت بین‌المللی است. اگر ترامپ حتی به نصف وعده‌هایی که در مورد حمایت از تولید داخلی و حفاظت از مشاغل آمریکایی‌ها در برابر رقابت خارجی داده عمل کند، تجارت جهانی و اقتصاد آمریکا ضربه خواهد خورد. 

به هر حال، باید گفت ترامپ و برگزیت زنگ خطر اولیه شعارها و اقدامات پوپولیستی هستند. اگر همه‌پرسی قانون اساسی ایتالیا و انتخابات آلمان و فرانسه تحت تاثیر موج نارضایتی مردمی قرار بگیرد، کل پروژه اتحادیه اروپا و نیز وضعیت اقتصاد آمریکا در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد گرفت.

این موضوع دست مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری را می‌بندد و آنها را فقط به سرمایه‌گذاری‌های امن محدود می‌کند. اگر ماجرای لمن برادرز در سال 2008 با اوج گرفتن واکنش‌های سیاسی پوپولیستی تکرار شود، تجارت جهانی به خرید اسناد کوتاه مدت خزانه‌داری و امثال آن محدود خواهد شد.

کد خبر 14863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =