رشد ۶ درصدی اقتصاد ایران در سال ۹۵

سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بر اساس آمارهای رشد اقتصادی کشور در سه ماهه نخست امسال مثبت بوده است ولی با این اعداد نمی‌توانیم رونقی که نیاز داریم را به اقتصاد دهیم خاطرنشان کرد: تمام مراجع رسمی، اقتصادی در جهان برای اقتصاد ایران رشد 5 تا 6 درصد را برای سال آینده پیش‌بینی کرده‌اند. نظام بانکی ما همچنان در تحریم قرار دارد و با وجود صادرات محدود نفت باز هم این پول‌ها را نمی‌توانیم وارد کشور کنیم.

نوبخت با اشاره به انبار شدن تولیدات برخی صنایع تأکید کرد: آمارها نشان می‌دهد برخی اقلام پرمصرف مانند صنایع خودرو با مشکل انباشته شدن تولیدات در انبارها مواجه هستند که برای سرعت بخشیدن به تولید جاری باید انبارها را خالی کنیم، در این ارتباط باید قدرت خرید مردم افزایش پیدا کند که این سیاست را در همه کشورها برای تحریک تقاضا دنبال می‌کند.

به گفته وی با توجه به کاهش درآمدهای دولت منابع بسته خروج از رکود در بخش خودرو، کارت اعتباری خرید کالا و مسکن از خطوط اعتباری بانک مرکزی تامین خواهد شد و ما برای تحریک تقاضا از دو ابزار مالی و پولی استفاده می‌کنیم که البته عده‌ای می‌گویند این سیاست‌ها فقط پولی است، در حالی که این پول هنگامی که تزریق می‌شود می‌تواند درآمدی را برای کارکنان ایجاد کند و چیزی که تحت عنوان تسهیلات یاد شد از ابزارهای پولی است.

وی در عین حال افزود: همچنین بنگاه‌هایی می‌توانند از تسهیلات استفاده کنند که در جهت افزایش کیفیت و مناسب‌سازی قیمت کالاهای تولید خود اقدام کنند، واحدهای تولیدی در دریافت این تسهیلات در اولویت خواهند بود و صنایعی که امکان افزایش تولید را دارند ولی رشد تولیدشان کند شده است بتوانند به شرط مناسب‌سازی قیمت‌ها و افزایش کیفیت تسهیلات دریافت کنند.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: خودروسازان نیز از این امر مستثنی نیستند زیرا در این میان هم تولیدکنندگان نیاز به تأمین مالی دارند و هم مصرف کنندگان می‌توانند از تسهیلات خرید خودرو استفاده کنند.

کد خبر 149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =