سهم ۹۵ درصدی بازار عراق از صادرات فنی مهندسی ایران

شهرآیینی ضمن اشاره به خدمات ۸۵۰ مسلیون دلاری صندوق در یکسال گذشته گفت: تسهیلات ارائه شده در قالب بیمه نامه و ضمانت نامه بوده است. علاوه بر این صندوق ضمانت صادرات ایران با ECA ها،موسسات اعتبار صادرتی دنیا در چارچوب همکاریهای فنی و چارچوب ها برای وصول مطالبات و ارزیابی پروژه ها همکاری داشته است

در خبر ها اعلام شد طی سال جاری، صندوق بیمه ضمانت صادرات مبلغ 850 میلیون دلار تسهیلات در قالب پوشش های بیمه ای و ضمانت نامه در اختیار صادرکنندگان قرارداده است.امضای تفاهم نامه و یادداشت تفاهم در زمینه اعتبارسنجی، آموزش، رشد نرخ تسهیلات اعطایی، ایجاد روابط کارگزاری با خارج از کشور و افزایش 200 میلیون دلاری سرمایه صندوق از دستاوردهای صندوق ضمانت صادرات در سال 1395 بوده است.  اگزیم نیوز به منظور تشریح عملکرد این نهاد، با آرش شهرآیینی، عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران گفتگویی داشته که در ادامه می خوانید:

آرش شهرآیینی ضمن اشاره به خدمات 850 مسلیون دلاری صندوق در یکسال گذشته گفت: تسهیلات ارائه شده در قالب بیمه نامه و ضمانت نامه بوده است. علاوه بر این صندوق ضمانت صادرات ایران با  ECA ها،موسسات اعتبار صادرتی دنیا در چارچوب همکاریهای فنی و چارچوب ها برای وصول مطالبات و ارزیابی پروژه ها همکاری داشته است.

وی افزود: در تفاهم نامه های همکاری بین ایران و سایر کشورها تمرکز روی موضوعات مربوط به حمایت از صادرات فی مابین است و مورد جدیدی که اخیرا به ان پرداخته می شود همکاری صتدوق ضمانت صادرات ایران در پروژه هایی است که از سوی سرمایه گذاران خارجی در داخل انجام می شود. در بخش محتوای ایرانی این پروژه ها یعنی آن بخشی که در داخل ایران برای این پروژه ها تامین می شود، صندوق ضمانت صادرات بعنوان ECAایران با آنها همکاری خواهد کرد.

شهرآیینی گفت: پوششهای بیمه ای ارائه شده یا در قالب ضمانت نامه به سیستم بانکی داده شده یا در قالب پوشش ریسک عدم بازپرداخت مطالبات صادرکنندگان خارج از کشور ارائه شده است. ما در ارائه خدمات هیچ محدودیت کالایی قائل نیستیم و هر صادرکننده ای که که صادرات کالای ایرانی داشته باشد می تواند از تسهیلات این صندوق بهره مند شود.امکان اینکه  برای یک کالای خاص در شرایط ویژه تسهیلات ویژه در نظر گرفته شود وجود دارد اما در مجموع محدودیتی برای انواع کالا وجود نداشته و ندارد.

عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات مورد عراق را یک مورد خاص در ارائه تسهیلات معرفی کرد و گفت: پیمانکاران ایرانی بیش از یک میلیارد دلار پروژه در عراق کلید زده بودند که با افزایش ناامنی در عراق کارفرمای عراقی که عمدتا دولتی نیز هست نتوانست به تعهدات خود پایبند باشد. نیمه کار ماندن پروژه ها و بلاتکلیفی پیمانکاران ایرانی دولت را برآن داشت که مصوبه اختصاصی برای این پیمانکاران ابلاغ کند و مبلغ 200 میلیون دلار تسهیلات از طریق بانک توسعه صادرات به پیمانکاران تزریق شد.

شهرآیینی درباره اهمیت حمایت از صادرکنندگان ایرانی در عراق گفت: بیش از 95 درصد از خدمات فنی و مهندسی ایران به عراق صادر می شود. بازار خدمات فنی و مهندسی ما محدود به عراق شده و تحریمها و نا امنی در عراق تاثیر مخربی بر این بخش گذاشته است. صندوق ضمانت صادرات، با همکاری  بانک توسعه صادرات توانست تا حدود زیادی این مشکل را مرتفع سازد.

 

 

کد خبر 14943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =