دو الزام برای حفظ تورم تک رقمی

کارشناس اقتصادی: ماندگار شدن تورم در بازه یک رقمی نیازمند انضباط پولی و مالی و رشد اقتصادی مناسب است. در اقتصاد ما بخش اول اتفاق افتاده اما بخش دوم متناسب با انتظار اتفاق نیفتاده است

مهسا برناکی: سیر نزولی تورم که بعد از سال 92 در اقتصاد ایران شکل گرفت، در بازه تورم دورقمی با سرعت و شیب زیادی همراه بود اما بعد از ورود به بازه تک رقمی که اصلاحاً هسته سخت تورم نامیده می شود از سرعت آن کاسته شد.

نمودار فوق که روند نرخ تورم در 8 ماهه نخست سال جاری را نشان می دهد بخوبی بیانگر ترمز نرخ تورم در اوایل تابستان امسال و کاهش سرعت آن از آن مقطع به بعد است. همانطور که مشاهده می شود، تفاوت اندکی میان نرخ های اعلامی از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران وجود دارد؛ این شکاف در بازه تک رقمی نرخ تورم بیشتر خودش را نشان داده و نمودار نرخ های اعلامی را دوشاخه کرده است.

یک کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با اگزیم نیوز در این باره می گوید: تفاوت چند دهم درصدی میان نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران به دلیل تفاوت جزئی برخی اقلام در سبد این دو نهاد است.

هادی حق شناس افزود: نکته دوم که منتج به اعلام نتایج متفاوت می شود، تفاوت نرم افزار محاسبه گر بانک مرکزی و مرکز آمار در این فرایند است.

وی در ارتباط با کاهش سرعت سیر نزولی تورم نیز گفت: با توجه به اینکه سرعت کاهش تورم رو به کمتر شدن رفته است موضوع هسته سخت تورم در سطح تک رقمی مطرح می شود؛ در شهریور 92 تورم نقطه به نقطه به حدود 45 درصد رسید و سال بعد با شیب زیادی  به میزان 10 درصد کاهش یافت؛ لذا طبیعی است که کاستن از تورم دو رقمی آسان تر از کاهش تورم یک رقمی است.

حق شناس افزود: همینکه تورم دورقمی یک رقمی شد کار بزرگی انجام شده است. اینکه تورم بخواهد از 8.5 درصد ماه گذشته باز هم کمتر شود کار خیلی سختی است و نیاز به تغییر ساختارهای اقتصادی دارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه گفت: مشکلات ما در عرصه اقتصادی تقریباً پابرجاست و لذا این تورم یک رقمی تنها ناشی از انضباط پولی و مالی است وگرنه با توجه به سایر موانع و مشکلات اقتصاد می بایست نرخ تورم بالایی را تجربه می کردیم.

حق شناس تاکید کرد: اینکه در بخش واقعی اقتصاد هنوز متناسب با  انتظار مردم اتفاقی نیفتاده است و کاهش تورم آنچنان که باید ملموس نیست به فقدان رشد کافی اقتصادی بازمیگردد. آثار تورم سالهای 91 و 92 بر اقتصاد منفی بوده و مجموعاً منتج به کوچک شدن 8 واحد درصدی اقتصاد ایران شده است. سال 93 نیز ما رشد حدود سه درصدی داشتیم اما سال بعد به زیر یک درصد کاهش یافت.

وی افزود: برای حفظ تورم تک رقمی و ادامه کاهش تورم دو شرط لازم است که ما یکی از آنها را داریم. ماندگار شدن تورم در بازه یک رقمی نیازمند انضباط پولی و مالی و رشد اقتصادی مناسب است. در اقتصاد ما بخش اول اتفاق افتاده اما بخش دوم متناسب با انتظار اتفاق نیفتاده است و به همین دلیل تورم با سرعت کم و یک دهم یک دهم کاهش می یابد.

کارشناس اقتصاد کلان همچنین گفت: آمار فزاینده رشد نقدینگی و کاهش درآمدهای نفتی و مالیاتی دولت در زمان رکود می تواند هشداری برای احتمال بازگشت تورم باشد. اگر دولت بخواهد برای جبران درآمد نفت و مالیات خود به سراغ استقراض از بانک مرکزی یا چاپ پول پرقدرت و هر نوع منابع غیرواقعی برود، طبیعی است انتظار بروز تورم دو رقمی تقویت می شود. اما اگر دولت و بانک مرکزی به انضباط پولی 3 سال گذشته وفادار بمانند، انتظار بروز تورم دورقمی کاهش می یابد.

کد خبر 14946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =