انتظار برای جهش مناسبات تجاری ایران و بریتانیا

پتانسیل های صنعتی کشورمان و بهبود روابط بانکی در کنار برقراری ارتباطات تجاری می تواند مناسبات اقتصادی ایران و بریتانیا را به سرعت تقویت کند که شواهد این امر هم اکنون در حال خودنمایی است

در روزهای اخیر شاهد برگزاری نشستی بین اعضاء اتاق بازرگانی ایران و انگلستان بودیم. به بهانه این نشست در گفتگویی با دکتر امیرهوشنگ امینی، نایب رئیس اول و دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و انگلیس شرایط فعلی مناسبات تجاری و دورنمای آن مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این گفتگو؛ دکتر امیرهوشنگ امینی در خصوص نشست های پیشین بین تجار ایران و انگلستان به خبرنگار اگزیم نیوز گفت در هفته های اخیر شاهد برگزاری دو نشست مختلف در لندن بودیم که هر دو این نشست ها با تعاملی سازنده بین فعالان اقتصادی دو کشور همراه شد که دورنمای روشنی از افزایش فعالیت های تجاری دو کشور ایران و بریتانیا را ترسیم می کند. نشست اول که در تاریخ 19 و 20 آبان ماه برگزار شد با حضور و سخنرانی نیکلاس هاپتون کاردار انگلستان در ایران و همچنین با حضور نمایندگان سازمان تجارت جهانی بریتانیا همراه بود. در نشست بعدی که در پایان هفته گذشته برگزار شد نیز لرد نورمن لامونت، رئیس اتاق بازرگانی انگلیس و ایران به ایراد سخنرانی پرداخت. شایان ذکر است لرد نورمن لامونت که در دوره نخست وزیری مارگارت تاچر ، وزیر دارایی ( خزانه داری ) انگلستان بوده و بیش از دو دهه عضویت در مجلس عوام را در کارنامه فعالیت های خود دارد همچنین از سال 1998 میلادی به عضویت مجلس اعیان انگلیس درآمده را می توان از طرفداران سر سخت روابط اقتصادی با ایران برشمرد که در دوران مذاکرات هسته ای تا پیش از توافق برجام ، حتی با طرف های امریکایی بر سر حمایت از ایران وارد چالش های بسیاری شده بود. هم اکنون لرد نورمن لامونت که از لردهای فعال مجلس اعیان انگلستان به شمار می آید، نماینده ویژه نخست وزیر بریتانیا در خصوص گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری با ایران است و وی به شدت برقراری مناسبات بانکی با ایران را پیگیری کرده و حمایت می کند.

دکتر امیرهوشنگ امینی در ادامه این گفتگو افزود: در آینده نشست دیگری به دعوت اتاق بازرگانی ایران و انگلیس برگزار خواهد شد که بررسی ویژگی های تجاری و صنعتی در صنایع دارویی ، شیمیایی و خودرو در دستورکار این جلسه قرار دارد.

وی در خصوص رفتار بازرگانان انگلیس گفت: انگلیسی ها آرام می آیند و می روند و همچون برخی دیگر از کشورهای اروپایی ، عملکرد آنان سر و صدای چندانی ندارد ولی در همین زمان نیز شاهد دستاوردهای تجاری بزرگی بوده ایم که بسیاری از آن ها پوشش رسانه ای چندانی نداشته است. به عنوان مثال به کمک شرکت های سرمایه گذاری حتی محموله هایی از حامل های انرژی به اتریش صادر شد و یا روابط تجاری مطلوبی با شرکت های بیمه در حال انجام است. بریتانیا هم اکنون ایران را در رده های بالای اولویت مناسبات تجاری خود قرار داده که همین طرزفکر آینده روشنی را برای توسعه بازرگانی ایران و انگلستان را نوید می دهد.  

نایب رئیس اول و دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و انگلیس در خصوص تأثیرات برگزیت بر حجم تجارت خارجی ایران با این کشور گفت: برگزیت بیش از چیزی که به زیان انگلیس باشد به زیان اروپاست زیرا بخش بزرگی از تجارت انگلستان با امریکاست بنابراین آزادی عمل بیشتری را در روابط تجاری خود با ایالات متحده را شاهد خواهد بود. در خصوص ایران نیز شرایط همین گونه است زیرا در گذشته با یک طرف تجاری در قاره سبز رو به رو بودیم ولی هم اکنون 2 خریدار و 2 فروشنده در برابر ما قرار دارد که به نفع ایران تمام خواهد شد. در خصوص کاهش ارزش پوند هم باید به صراحت عنوان داشت این نوسان باز هم متعادل خواهد شد البته انگلیسی ها عادت دارند که بی سر و صدا کارهای خود را به پیش ببرند. آن ها کارهای تجاری خود را انجام داده و قصدشان را عملی می کنند و در این رفت و آمدها و تلاش ها در نهایت روابط تجاری ایران و انگلستان را بهبود خواهد بخشید.

وی در خصوص اهمییت انگلستان برای مناسبات تجاری کشورمان گفت: در سال های گذشته ، همیشه لندن یکی از مناطق اصلی برای توزیع فرش ایران به شمار رفته همچنین با توجه به ساختار تجاری پیچیده ، تاریخی و پرسابقه انگلستان در کشورهای بسیاری در جهان می توان به تقویت صادراتی کشورمان به کمک انگلستان امیدوار بود. در سال های اخیر هامبورگ ، زوریخ و لندن مراکز اصلی تجارت و توزیع فرش دستباف ایرانی بوده اند که همین سابقه فعالیت می تواند در چارچوب افزایش حجم تجارت ایران و بریتانیا ، به سکویی برای جهش مجدد صادرات فرش ایرانی بدل شود. از سوی دیگر خشکبار ایران هنوز هم مخاطب خود را داشته و دارد. از طرف دیگر موفقیت های بزرگی در خصوص صنایع غذایی را شاهد هستیم اما تمامی این موارد تنها گوشه ای از پتانسیل های تجاری موجود بر پایه بر تجربیات تجاری پیشین است. به عبارت ساده تر از این پس می توان به صنایع جدید و قدرتمندی خوش بین بود که مزیت نسبی و توجیه تجاری بزرگی برای طرفین دارد. صنایعی همچون نساجی ، نفت ، گاز و پتروشیمی همچنین قطعات و لوازم یدکی خودرو و سایر ماشین آلات ، آینده درخشانی در روابط تجاری ایران و انگلیس ایفا خواهد کرد که هم اکنون گام های بزرگی در این مسیر برداشته شده شده و می تواند رونق بزرگی را در روابط دوطرفه تجاری ایجاد کند.

دکتر امیرهوشنگ امینی در ادامه افزود: ویژگی های صنعتی و تجاری دو کشور برای تقویت چشمگیر آن به چند پارامتر نیاز دارد. اول آن که ما به برنامه ای مدون برای تقویت حجم تجارت و سرمایه گذاری های صنعتی نیاز داریم که هم اکنون افراد با تجربه و با سابقه ای در بدنه دولت وجود دارند که از عهده تهیه این برنامه بر می آیند بنابراین در غالب یک برنامه مدون است که رونق تجاری مد نظر دو کشور ایجاد خواهد شد. توانمندی صنعتی انگلستان مطلبی نیست که بر کسی پوشیده باشد بنابراین استفاده از این ظرفیت در کنار پتانسیل های درونی ایران می تواند کشورمان را به جایگاهی امن برای تولیدات صنعتی مورد نیاز انگلستان همچون قطعات خودرو و لوازم یدکی و حتی مواد اولیه بدل سازد. به عنوان مثال در کوتاه مدت مدت تا میان مدت می توان به تولید و صادرات قطعات خودرو روی آورد و در کنار آن خودرو وارد کرد تا شاید در این چارچوب تجاری ، ارز حاصل از صادرات که به زحمت بدست می آید به سادگی هدر نرود. وی در ادامه افزود: به نظر من اگر درست کار کنیم و البته به روابط سیاسی ما نیز خدشه ای وارد نشود می توان با انگلستان و سایر کشورهای جهان به خوبی مراوده داشت.  

دکتر امیرهوشنگ امینی در خصوص روابط بانکی مورد نیاز برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به منظور تقویت توان تجاری کشورمان گفت: دو هفته پیش اجازه مبادلات با یورو به بانک Persian International Bank  تعلق گرفت که می تواند گام بزرگی در جهت بهبود مناسبات بانکی بین ایران و اروپا به شمار بیاید. این در حالی است که سایر بانک های بین المللی نیز به دنبال اخذ این قبیل مجوزها هستند که شرایط بهتری را در آینده در مسیر مبادلات بانکی ایجاد خواهد کرد. 

کد خبر 14951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =