ارتقاء یک میلیارد دلاری تجارت بین ایران و نیوزلند

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: علیرغم وجود برخی نگرانی‌ها بعد از انتخابات آمریکا مبنی بر فعالیت‌های اقتصادی و تجاری با ایران، هنوز هم هیأت‌های تجاری کشورهای مختلف دنیا برای برقراری روابط با ایران ابراز علاقه‌مندی می‌کنند

به گزارش اگزیم نیوز، پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران امروز در همایش تجاری «ایران و نیوزلند» با ابراز خوشحالی از حضور هیأت تجاری نیوزلند در ایران گفت: حضور وزیر تجارت این کشور به همراه هیأت تجاری نشانه‌ای از اراده مقامات مسئول و همتایان تجاری نیوزلندی در توسعه روابط اقتصادی و تجاری با ایران است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه حجم تجارت دو کشور در سالهای گذشته کاهش محسوسی داشته است، گفت: در سفر چند ماه گذشته وزیر امور خارجه کشورمان به نیوزلند در رابطه با افزایش حجم روابط تجاری و اقتصادی دو کشور تا سقف یک میلیارد دلار در سال‌های نزدیک آینده توافق شد.

سلطانی اظهار داشت: ظرفیت فعالیت تجاری و اقتصادی بین دو کشور بیش از آن چیزی است که در حال حاضر وجود دارد.

وی بیان داشت: بخش خصوصی و اقتصاد ایران دوره جدیدی از فعالیت‌تجاری و اقتصادی را با برداشته شدن تحریم‌ها و ایجاد فرصت‌های جدید آغاز کرده است و قطعاً ظرفیت‌های اقتصادی ایران برای همتایان اقتصادی ما جذابیت خواهد داشت.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به نگرانی‌های سیاسی و بین‌المللی در فضای بعد از انتخابات آمریکا مبنی بر اینکه وضعیت و همکاری‌های اقتصادی و تجاری با ایران چگونه خواهد بود، گفت: علیرغم این شرایط ما همچنان شاهد هستیم که همتایان تجاری ما از کشورهای مختلف اروپایی، توسعه یافته و امروز هم از نیوزلند علاقه‌مندی خودشان را برای برقراری روابط تجاری با ایران نشان می‌دهند.

سلطانی بیان داشت: نیوزلند ظرفیت‌های مختلفی در بخش‌های کشاورزی، صنایع غذایی و گردشگری دارد و ایران هم در این بخش‌ها ظرفیت‌ها و استعدادهای خوبی دارد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: ایران به غیر از بازار 80 میلیونی یک کشوری با ثبات و آرامش در منطقه خاورمیانه است که دارای ظرفیت‌های مختلف، منابع طبیعی از جمله نفت و گاز و همچنین ظرفیت نیروهای جوان و تحصیل کرده است.

وی با بیان اینکه به زعم اقتصاددانان دنیا، ایران در آینده از اقتصادهای نوظهور دنیا خواهد بود، تصریح کرد: بخش خصوصی در عصر جدید اقتصاد تمایل دارد تا تعامل تجاری با همتایان تجاری در سر تا سر دنیا داشته باشد و این ظرفیت را از بالقوه به بالفعل تبدیل کند.

سلطانی بیان داشت: در این مسیر مزیت‌های اقتصادی هر اقتصاد و هر کشوری در شرایطی که استعداد سرمایه‌گذاری در کشور ما وجود داشته باشد، مد نظر ما است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: نیوزلند کشوری توسعه یافته است و ما متوازعانه از همتایان تجاری نیوزلندی دعوت می‌کنیم تا مسیری را که طی کرده‌اند، با ما به اشتراک بگذارند.

وی بیان داشت: نگاه تجاری ما به دنیا نگاهی بلند مدت است و امروز نقطه عطف تجاری بین ایران و نیوزلند محسوب می‌شود.

وی گفت: در مسیر توسعه روابط تجاری با وزیر تجارت این کشور صحبت‌هایی داشتیم و مقرر شد تا کارگروه‌هایی مبنی بر شناسایی ظرفیت‌های بالقوه بین دو کشور تشکیل شود و بعد از این اگر هیأت‌های تجاری بین دو کشور رفت و آمد داشته باشند، توسط این کارگروه‌ها وضعیت تجاری پایش و رصد شود و پیشرفت‌ها و دلایل پیشرفت‌ها بررسی و رفع شود.

سلطانی گفت: وزیر تجارت نیوزلند هم قول داده اند تا تلاش کنند محدودیت‌های بانکی مرتفع شود و دلیل این سفر را هم حل این موضوع عنوان کردند.

وی خطاب به وزیر تجارت نیوزلند بیان داشت: ما در توسعه روابط تجاری مصمم هستیم و علاقه مندیم تا روابط تجاری خودمان را در شئونات مختلف با نیوزلند گسترش دهیم.

تاد مکلی وزیر تجارت نیوزلند امروز در همایش تجاری ایران و نیوزلند که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، با ابراز خوشحالی از حضور در ایران، به همراه چند هیأت تجاری این کشور، گفت: این اولین هیأت تجاری نیوزلند است که در 12 سال گذشته از ایران دیدار می‌کند.

وی با بیان اینکه این بزرگترین هیأت تجاری در 20 سال گذشته است که به ایران سفر کرده است، گفت: نیوزلند در ایران سابقه  طولانی در همکاری با هم دارند و نیوزلند از سال 1975 تا کنون در ایران سفارت داشته که طولانی‌ مدت‌ترین سفارتخانه نیوزلند در منطقه خاورمیانه است.

وی با اشاره به علاقه‌مندی شرکت‌های نیوزلندی برای برقراری روابط تجاری با ایران اظهار داشت: نیوزلند ارزش فراوانی برای توسعه روابط تجاری با ایران قائل است و سفر من به ایران در پاسخ به سفر وزیر خارجه ایران آقای ظریف به نیوزلند است.

مکلی با اشاره به اینکه این دیدار فرصتی برای تجدید آشنایی و ایجاد روابط جدید و استحکام روابط رو به رشد دو کشور را فراهم می‌کند، گفت: امیدواریم بتوانیم مواد غذایی و محصولات باغبانی را با کیفیت بالا به ایران صادر کنیم.

وزیر سرمایه‌گذاری‌های دولتی نیوزلند اظهار داشت: بانک جهانی اخیراً اعلام کرده که نیوزلند بهترین کشور در دنیا برای تجارت از لحاظ تسهیلات در آستانه برقراری تجارت با آن است.

معاون وزیر امور خارجه نیوزلند با ابراز امیدواری برای توسعه روابط تجاری بین دو کشور اظهار داشت: امیدواریم با توسعه روابط تجاری بین بخش‌های مختلف از جمله بخش خصوصی دو کشور فرصت یک میلیارد دلاری روابط تجاری بین ایران و نیوزلند فراهم شود و روابط تجاری بین دو کشور به این سطح ارتقاء یابد.

وی بیان داشت: تجارت با ایران نیازمند روابط تجاری و شخصی قوی با شرکای قدرتمند ایرانی است و من مطمئن هستم که این دیدارها شرکت‌ها را قادر می‌سازد، تا چنین روابطی را ایجاد کنند.

بر اساس این گزارش، در سفر وزیر تجارت نیوزلند به ایران بیش از 18 شرکت پیشرو نیوزلندی وی را همراهی کرده‌اند.

کد خبر 14962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =