کاهش شدید ارزش لیر تخریب اقتصادی است

رییس جمهور ترکیه اعلام کرد دشمنان سیاسی او بعد از ناکامی در سرنگونی دولتش در ماه ژوییه، قصد دارند با بر هم زدن بازار سهام، نرخ ارز و نرخ بهره، در اقتصاد این کشور خرابکاری کنند

رییس جمهور ترکیه اعلام کرد دشمنان سیاسی او بعد از ناکامی در سرنگونی دولتش در ماه ژوییه، قصد دارند با بر هم زدن بازار سهام، نرخ ارز و نرخ بهره، در اقتصاد این کشور خرابکاری کنند. با این که رجب طیب اردوغان از مردم ترکیه خواسته اندوخته‌های ارزی خود را به لیر و طلا تبدیل کنند و نیز وعده داده همچنان با افزایش نرخ بهره مقابله کند، ارزش لیر در هفته گذشته افت شدیدی داشت. اردوغان تلاش می‌کند با این اقدامات شفاهی ارزش لیر را که طی ماه گذشته بیش از پول هر کشور نوظهور دیگری سقوط کرده، تقویت کند. کاهش ارزش لیر به همه چیز از جمله بخش مصرف تا رشد اقتصادی آسیب وارد کرده است.

اردوغان که بعد از کودتای نافرجام ماه ژوییه تلاش کرده حمایت عمومی را برای تغییر نظام پارلمانی به ریاست جمهوری جلب کند، گفته «برخی تلاش می‌کنند با خرابکاری اقتصاد این کشور را به زانو درآورند. این بازی جدیدی نیست و به آن عادت داریم. به ویژه در سه سال گذشته، آنها دائما در تلاش بوده‌اند از بحران اقتصادی به عنوان یک برگ برنده استفاده کنند.» اردوغان بدون این که از کسی نام ببرد، برخی تاجرین و انجمن‌های تجاری را به حمایت آشکار از سوداگری بازار متهم کرده و افزود آنهایی که بیشترین پول را در ترکیه به دست می‌آورند، در اقتصاد واقعی فعال نیستند، بلکه در بخش مالی از پولی که در بانک‌ها سپرده شده، استفاده می‌کنند.

هیات هماهنگی اقتصاد ترکیه تحت مدیریت بینالی یلدریم، نخست‌وزیر این کشور اخیرا در آنکارا تشکیل جلسه داده تا اقدامات لازم را در رابطه با مالیه عمومی، بانکداری و بخش مالی، بخش واقعی و بازار کار انجام دهد. اردوغان در ادامه گفت: «باید مساله بهره را حل کنیم. می‌دانم تنها هستم، اما به مبارزه ادامه خواهم داد. من مصمم هستم. ما باید به خاطر اقتصادمان مقاوم باشیم، همان‌طور که در 15 ژوییه به خاطر آینده‌مان استقامت نشان دادیم.»

کد خبر 14992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =