حضور در بازارهای جهانی با مکانیزم انبارها

حامد سلطانی نژاد: استراتژی صادراتی بورس کالا این نهاد مالی را به بازارهای جهانی وارد می کند

چهره بورس کالا به سمت صادرات محور شدن در حال تغییر است و این تغییر رویکرد را می توان در ادبیات مدیران و تصمیم سازان این نهاد مالی ملاحظه و بررسی کرد. تجربه نشان داده است که تغییر لحن گروهی مدیران ارشد یک بنگاه اقتصادی از تغییر استراتژی آن خبر می دهد که اینم بار قرعه به نام صادرات افتاده است. از این پس باید بورس کالای ایران را در بازارهای صادراتی رصد کنیم که هم اکنون زیرساخت های آن نیز در حال پی ریزی است.

توجه جدی و مستمر به بازار عراق به عنوان یکی از مهمترین بازارهای صادراتی ایران و تلاش برای حضور دائم این بورس در این حوزه مهم اقتصادی ، بررسی استفاده از مکانیزم انبار در اقصی نقاط جهان با محوریت بازارهای هدف برای صادرات کالاهای حاضر در بورس کالا به بازارهای هدف همچون آسیای جنوب شرقی ، بازار چین و کشورهای اروپایی و دقیق تر مناطقی همچون شانگهای و سایر بنادر شرقی در چین ، هنگ کنگ و رتردام ، تلاش برای اوراق بهادار سازی کالایی در انبارهای کشورهای مقصد ، حضور دائمی در بازار کشورهای منطقه با استفاده از حضور در نمایشگاه های دائمی ایران در کنار تلاش برای جذب کالاهایی بیشتر و بسیاری از موارد فوق را می توان رویکردهایی برشمرد که در آینده می توانند به اهداف بورس کالا تبدیل شوند. مدیرعامل بورس کالا معتقد است: هم اکنون که معاملات داخلی در بورس کالا به بلوغ رسیده و غالب فعالان صنعتی و تجاری ؛ این بورس را می شناسند ، زمان آن فرارسیده تا الگوی جدیدی از این بازار مالی ترسیم کنیم که قطعاً چهره جدید آن رنگ و بوی صادراتی خواهد داشت.

از سوی دیگر با توجه به ابلاغ دستورالعمل اجرایی ماده 37 قانون رفع موانع تولید ، هم اکنون صادرات محصولاتی که در بورس کالا عرضه می شوند تنها در شرایطی محقق خواهد شد که این محصول 3 بار در بورس کالا عرضه شده ، مورد معامله قرار نگرفته و سپس مجوز صادرات آن اعلام خواهد شد. این قانون خود زیرساخت قدرتمندی برای عرضه های صادراتی بورس کالا به شمار می رود زیرا زمانی که کالایی چندین بار در رینگ داخلی عرضه شده ولی به فروش نرفته است ، دقیقاً و به صورت خودکار گویی به رینگ صادراتی منتقل شده و با توجه به ثبت فرآیندهای عرضه ، می توان به سادگی عرضه صادراتی این کالا را رصد کرد همچنین خریداران بین المللی نیز قطعاً به این سمت جذب خواهند شد.

از طرف دیگر تجربه های بین المللی در زمینه تجارت بین الملل به ما آموخته است که تا از عرضه صادراتی کالایی یقین نداریم ، اقدام به معرفی ، پیشنهاد و عرضه کالایی نخواهیم کرد بنابراین شاید گام اول صادرات باید از خود بورس کالا و رینگ اقتصادی آن استارت بخورد. با توجه به تمامی این موارد از این پس باید منتظر ظهور و بروز چهره جدیدی از بورس کالا با رویکرد صادراتی باشیم. مطلبی که مدیران بورس کالا به شدت پیگیر قدرتمند شدن آن هستند.

با توجه به این موارد در گفتگویی با دکتر حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالا به بررسی رویکردهای صادراتی این نهاد مالی پرداختیم. جلسات متعدد بین بورس کالای ایران و شرکت های معتبر بین المللی ، بررسی ویژگی های لجستیکی صادرات محصولات مختلف به بازارهای اصلی جهانی همچون فرآیندهای حمل و نقل ، بارگیری و تخلیه ، مکانیزم های انبارداری و تلاش برای اوراق بهادارسازی کالایی در انبارهای خارج از کشور را می توان از تلاش های بورس کالا در مسیر رونق عرضه ها و داد وستد صادراتی کالاهای پذیرش شده در این بورس برشمرد که مدیرعامل بورس کالا به آن اشاره داشت.

به نظر می رسد بورس کالا هم اکنون با توجه به تجربه سال های اخیر خود تلاش دارد تا جذابیت های بزرگی را برای تولیدکنندگان داخلی فراهم آورد تا با توجه به مزیت های صادراتی بورس کالا ، افق جذابی در برابر رینگ صادراتی در این نهاد مالی شکل بگیرد. این رویکرد می تواند توان صادراتی تجار و صادرکنندگان را افزایش داده ، با افزایش شفافیت های مالی و کاهش هزینه های مبادله در کنار سرمایه گذاری های اولیه این بورس فرایند صادرات را سهولت بخشیده و همچنین شرکت های کوچک تری که پتانسیل های صادراتی و بازاریابی بین المللی چندانی در اختیار ندارند قطعاً برنده اصلی رویکرد صادراتی بورس کالا به شمار خواهد آمد. نکاتی که مدیرعامل بورس کالا نیز بر آن واقف بوده و رویکرد اجرایی این بورس نیز بر همین مبنا بنا نهاده شده است. به نظر می رسد عزم بورس کالا برای ورود به بازارهای بین المللی و اتخاذ رویکردی صادرات محور ، بسیار بسیار جدی است.

دکتر حامد سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالای ایران در خصوص رویکردهای صادراتی بورس کالا به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: در تلاش هستیم تا در بازارهای مهم در جهان حضور داشته باشیم که این حضور به کمک استفاده از مکانیزم انبارها میسر خواهد بود. به عبارت ساده تر با پذیرش انبار در هر نقطه ای از جهان این پتانسیل وجود خواهد داشت تا اجناس تولیدی کشورمان را بتوانیم در بازارهای مهم بین المللی و به صورت فیزیکی عرضه کنیم هرچند که نیل به چنین هدفی ساز و کارهای مورد نیاز خود را داراست که در این خصوص با شرکت های معتبری در حال مذاکره هستیم.

مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص بازارهای هدف صادراتی به صراحت عنوان داشت: با توجه به قرابت های فرهنگی ؛ سیاسی و حتی جغرافیایی بین ایران و عراق همچنین سوابق تجاری بین دو کشور در سال های اخیر ، توجه به این بازار در دستور کار اکید بورس کالا قرار گرفته و برنامه های گسترده ای برای ایجاد سهم بازاری دائمی در این کشور در حال طرح ریزی است. وی در ادامه افزود: پس از دفع مشکلات امنیتی و اقتصادی حاصل از حضور داعش در عراق ، فضای بهتری برای ورود کالاهای ایرانی به این کشور فراهم خواهد شد که تلاش داریم  از این پتانسیل تجاری استفاده کنیم. دکتر حامد سلطانی نژاد در ادامه افزود: هم اکنون بورس کالا در مناطق آزادا همچون کیش ، اروند و ارس حضور داشته و این حضور فعالانه ؛ خود آغازی بر صادرات محور شدن بورس کالا به شمار می آید.

 

 

کد خبر 14995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =