رسیدن به صادرات ۸۰ میلیون دلاری به آمریکا دست یافتنی است

ایران دومین اقتصاد بزرگ منطقه و آمریکا بزرگ ترین اقتصاد جهان است و پتانسیل های زیادی در مبادلات اقتصادی دو کشور نهفته است. تحلیلگران غربی معتقدند شرکت های اروپایی و آمریکایی نمی خواهند از قافله بازار روبه رشد ایران عقب بمانند.

 ایران دومین اقتصاد بزرگ منطقه و آمریکا بزرگ ترین اقتصاد جهان است و پتانسیل های زیادی در مبادلات اقتصادی دو کشور نهفته است. تحلیلگران غربی معتقدند شرکت های اروپایی و آمریکایی نمی خواهند از قافله بازار رو به رشد ایران عقب بمانند. محمدرضا مودودی معاون سازمان توسعه و تجارت ایران در خصوص روند صادرات و واردات و آینده مبادلات تجاری دو کشور به اگزیم نیوز گفت: قبل از اعمال تحریم های سختگیرانه علیه ایران بازار آمریکا برای ایران یک بازار سنتی محسوب می شد و حجمی معادل 100 میلیون دلار صادرات به آمریکا داشتیم. فرش دستباف و زعفران در صدر کالای صادراتی ما به امریکا بوده و هست. امیدواریم با توافقات صورت گرفته در حوزه هسته ای و رفع ایران هراسی و تبلیغات منفی علیه ایران، رویکرد کشورها نسبت به رابطه با ایران تغییر کند. در حل حاضر نیز شواهد نشان می دهد امضای برجام تاثیر مثبت خود را بر روابط بین المللی ما گذاشته است.

محمدرضا مودودی افزود: آمریکا یکی از کشورهای هدف صادراتی ما محسوب می شود و از ابتدای سال جاری به این کشور صادرات داشته ایم. در نظر داریم حجم صادرات خود را به آمریکا به 80 میلیون دلار برسانیم. به نظر می رسد این هدف دست یافتنی باشد.

مودودی در خصوص واردات از آمریکا گفت: کالاهایی با تکنولوژی بالا از جمله دارو و تجهیزات وو دستگاههایی که دانش فنی آنها در اختیار ما نیست از جمله کالای وارداتی کشور محسوب می شوند. به طور کلی  برای واردات کالای غیر مصرفی که امکان تولید آن در داخل کشور نباشد محدودیتی قائل نمی شویم. حدود 300 قلم کالا جزء کالای ممنوعه هستند و مجوز ثبت سفارش هم به آنها داده نمی شود.

وی  واردات چوب از آمریکا را در راستای حفظ منابع طبیعی و فراهم آوردن مواد اولیه مرغوب گزینه خوبی عنوان کرد وافزود: در همه حوزه های وارداتی منافع حاصل از آن سنجیده می شود و غالب حساسیتها روی کالای مصرفی است.

معاون سازمان توسعه و تجارت در خصوص اقدام اخیر آمریکا برای تمدید تحریمها[ داماتو] گفت: قوانینی که امضا می شود ممکن است فضایی را احیا یا محدود کند.باید دید جامعه جهانی چه واکنشی به این موضوع نشان می دهد. پس از امضای برجام، آمریکا درگر قدرت تاثیرگذاری گذشته را بر کشورهای دنیا ندارد و به نظر می رسد تمایلی هم در این کشورها برای عقبگرد در ارتباط با ایران وجود ندارد. تعارض در رفتار آمریکا و عدم تعهد به قراردادهای بین المللی صورت گرفته به وجهه آمریکا در دنیا لططمه وارد می کند.

مودودی به قرارداد در شرف امضای 30 میلیون یورویی با موضوع صنعت قطعه سازی بین ایران و فرانسه اشاره کرد و افزود: اروپا هیچ تمایلی برای محدود کردن روابط با ایران نشان نمی دهد و به نظر نمی رسد بخواهد تحت تاثیر آمریکا تغییر استراتژی نسبت به ایران از خود نشان بدهد.

وی افزود: ما در 8 ماهه اول سال 95 رشد 7/5 درصدی در صادرات غیر نفتی را تجربه کردیم که نسبت به ماه قبل بهلود داشته ایم. در مجموع 700 میلیون دلار صادرات غیر نفتی داریم واز سال 94 تا کنون تراز تجاری غیر نفتی ما مثبت بوده و تا امروز توانسته ایم تراز مثبت را حفظ کنیم.طبق هدف گذاریها قرار بود رشد 20 درصدی در صادرات غیر نفتی داشته باشیم که 14 درصد ال رسیدن به این هدف فاصله داریم.

مودودی رسیدن به این درصد رشد را مستلزم اجرای تعهدات دولت از جمله تامین بسته حمایتی در حوزه صادرات غیر نفتی و تامین منابع ان دانست که هنوز محقق نشده است.این منابع قرار بود از طرف صندوق توسعه ملی و سازمان برنامه و بودجه تامین شود که تا کنون محقق نشده است. از طرفی مشکلاتی در سطح بین المللی وجود دارد از جمله جنگ و ناامنی در کشورهای هدف صادراتی  مهم از جمله عراق که منجر به کاهش 20 درصدی صادرات ما به این کشور شده است.با این وجود سهم ایران از صادرات به عراق در این 8 ماه ،8/1 درصد رشد را نشان می دهد که بیانکر موفقیت ما در پرکردن جای رقبای دیگر همچون عربستان و ترکیه بوده است.

وی به تلاش دولت برای رسیدن به اهداف برنامه تعیین شده اشاره کرد و اظهار داشت: ممکن است در سال 95 به اهداف برنامه ریزی شده نرسیم که به دلایل ان اشاره شد اما دولت همچنان تمایل دارد این اهداف را پیگیری کند. بخش خصوصی در این زمینه مجاهدانه عمل می کند تا بتواند سهم خود را از بازار صادراتی حفظ کند. دولت نیز با توجه به حداقل هایی که برایش وجود دارد برای حمایت از صادرات همه تلاش خود می کند هرچند به دلیل کاهش شدید قیمت نفت،عدم بازگشت منابع پولی به داخل کشور و مشکلات بانکی تا کنون نتوانسته بسته حمایتی از صادرات را اجرایی کند.

کد خبر 14997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =