توسعه صادرات در گرو انعقاد موافقت نامه تجارت آزاد

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: انعقاد موافقت نامه تجارت ترجیحی و آزاد با کشورهای هدف برای توسعه تجارت آزاد ضروری است

به گزارش اگزیم نیوز، مجتبی خسروتاج شامگاه یکشنبه در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان، مشکلات صادرات و راهکارهای برون رفت از آن را شامل هزینه های بانکی، هزینه های لجستیک و بندری، آزاد نبودن بنگاه اقتصادی در فعالیت های خود، بهره نبردن از ظرفیت بنگاه های اقتصادی دارای ظرفیت و ظرفیت سازی برای دیگر بنگاه ها و مشکلات در خارج از مرزها دسته بندی کرد.
وی فوری ترین اقدام برای حل برخی مشکلات برون مرزی در انجام مبادلات تجاری با کشورهای هدف را انعقاد موافقت نامه تجارت آزاد دانست و گفت :باید روابط بانکی با کشورهای همسایه را اصلاح و پیگیری کنیم و به دنبال کاهش هزینه ها باشیم.
خسروتاج اضافه کرد: رقبای ایران در عرصه تجارت جهانی، هزینه های کم و تسهیلات بانکی فراوانی دارند که این موضوع به نقطه ضعفی برای کشور در رقابت در بازار جهانی تبدیل شده است.
وی گفت: هزینه های لجستیک تاثیر زیادی در قیمت تمام شده محصولات صادراتی دارد و در قدرت رقابت کالا در بازار های بین المللی تاثیرگذار است.
خسروتاج عنوان کرد: هزینه های حمل و نقل در کشور بسیار بالاست و از آنجایی که بیشتر حمل و نقل ها بصورت زمینی صورت می گیرد این مشکل ریشه در درست استفاده نکردن از کامیون ها و مالکیت آنهاست که از بالارفتن بهره وری جلوگیری کرده و همچنین به بالا رفتن قیمت تمام شده کالای صادراتی نیز دامن می زند.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: اگر دولت این امکان را ندارد که از بنگاه های اقتصادی حمایت کند حداقل آنها را در فعالیت های اقتصادی و مبادلات تجاریشان آزاد بگذارد.
وی تصریح کرد: باید برای بنگاه های اقتصادی ظرفیت سازی کرد تا بتوانند در سطح بین الملل فعالیت کنند.
خسروتاج افزود: یکی از مهمترین راهکارهای تقویت بنگاه ها در تجارت بین الملل، تاسیس و توسعه شرکت های مدیریت صادرات (EMC) است.
وی تصریح کرد: کل بودجه پیش بینی شده در سال 95 برای سازمان توسعه تجارت به منظور کمک به هیات های اعزامی، پشتیبانی مالی بنگاه ها، انجام زیرساخت ها و سایر امور، 400 میلیارد تومان بود که تا کنون این رقم محقق نشده است.
موافقت نامه های تجارت ترجیحی و آزاد (Preferenti Trade Agreements(PTA، توافق های بین المللی میان کشورها به منظور تسهیل تجارت و در نتیجه افزایش حجم تجارت میان کشورهای طرف تجاری است.
در این موافقت نامه، دولت ها تسهیلاتی را در فرایند تجارت بین المللی برای یکدیگر به وجود می آورند که درمورد سایر کشورها قائل نمی شوند.
موافقت نامه تجارت ترجیحی و آزاد گروه دی هشت بین کشورهای ایران، مالزی، نیجریه، ترکیه، اندونزی، و پاکستان در تیر ماه امسال اجرایی شد.
ایران همچنین با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سوریه نیز دارای موافقتنامه تجاری آزاد است.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت دیروز (یکشنبه) به منظور افتتاح نمایشگاه فرش دستباف و شرکت در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه اصفهان به این استان سفر کرد.

کد خبر 15002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =