کیفیت فرش ایرانی به هیچ‌وجه کم نشده است

قائم مقام مرکز ملی فرش ایران گفت: کیفیت فرش ایرانی به هیچ عنوان تنزل پیدا نکرده است و اصالت، فرش ایرانی را از فرش سایر کشورها متمایز کرده است

ابراهیم عزیزی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ۸۰۰ هزار نفر بافنده شامل بافندگان دائمی، تمام‌وقت و نیمه‌وقت در کل کشور مشغول به کار هستند که از این تعداد بیش از ۴۴۰ هزار نفردر مرحله اول بیمه شده بودند ولی با پایش‌های صورت گرفته این آمار هم‌اکنون ۳۵۱ هزار نفر رسیده است که هدف این مرکز این است که با افزایش اعتبارات لازم از سوی دولت بتواند همه بافندگان کشور را تحت پوشش بیمه قرار دهد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ثبت طرح و نقش فرش استان زنجان معروف به قلتوق، افزود: قلتوق، طرح و نقش اصیل استان زنجان از جمله طرح‌هایی است که برای ثبت جهانی شدن در سازمان بین‌المللی وایپ معرفی شده است و این فعالیت‌ها در قالب طرح‌های تحقیقاتی بوده‌اند. ثبت جهانی شدن این آثار منجر به احیا و نوآوری طرح‌ها و نقش‌های اصیل ایرانی خواهد شد.

عزیزی یادآور شد: متولی اصلی ثبت طرح فرش ملی بر عهده وزارت ارشاد است و عمده فعالیت مرکز ملی فرش ایران ثبت طرح و نقوش فرش‌ها در سازمان بین‌المللی وایپ که وظیفه حفظ مالکیت معنوی طرح فرش‌ها را به عهده دارد، است. وایپ، سازمانی است که از لحاظ ثبتی بالاتر از یونسکو محسوب می‌شود و کشورهایی از جمله فرانسه از اعضای این پیمان هستند.

قائم مقام مرکز ملی فرش ایران اظهار کرد: برای فرش‌ ایرانی گام‌هایی در پیمان برداشته شده است و طرح‌هایی که در داخل کشور در سازمان مالکیت معنوی و صنعتی ثبت می‌شوند برای ثبت جهانی شدن به سازمان بین‌المللی فرستاده می‌شود که تاکنون ۲۹ طرح و ۴۰ نقش از کشور توانسته در این پیمان ثبت جهانی شود.

وی در خصوص برنامه‌هایی که این مرکز برای حفظ و احیای طرح‌ها و نقشه‌های قدیمی دارد، تصریح کرد: شناسایی، ریشه‌یابی و احیای طرح‌ها و نقوش اصیل مناطق از جمله اقدامات انجام شده برای حفظ این آثار بوده و فرش افشار منطقه شمال‌ غرب از جمله این موارد است.

عزیزی در خصوص کیفیت فرش ایرانی نسبت به سایر کشورها، ادامه داد: کیفیت فرش ایرانی به هیچ عنوان تنزل پیدا نکرده است و تنها موضوع قابل توجه این است که در هر برهه زمانی نیاز به انجام نوآوری‌هایی در فرش با حفظ اصالت داریم و طراحان ما نیز باید به سمت طراحی‌هایی بروند که باب سلیقه روز باشد و این اعمال سلیقه باید با حفظ اصالت فرش ایرانی همراه باشد؛ چراکه این اصالت است که فرش ایرانی را از سایر فرش‌ها متمایز کرده است.

وی در خصوص بیمه بافندگان و مشکلاتی از قبیل عدم شناسایی و بیمه بافنده واقعی و سوء استفاده کسانی که نقشی در تهیه و تولید فرش ندارد، خاطرنشان کرد: پایش‌هایی به منظور شناسایی بافندگان واقعی فرش‌ها در کشور انجام شده است و اما عمده مشکلی که در بحث بیمه قالیبافان وجود دارد بحث اعتبارات است. در حال حاضر ۱۷۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای بیمه فرشبافان نیاز است که از این میزان تاکنون تنها ۴۴۰ میلیون تومان اختصاص پیدا کرده است و مهم‌ترین دلیل به چالش کشیده شدن بیمه فرش‌بافان نیز همین کمبود اعتبارات بوده است.

کد خبر 15004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =