۸ میلیارد دلار ارزآوری از محل گردشگری در سال ۹۴

جهانگیری: صنعت گردشگری بخش خصوصی طی سال گذشته ۸ میلیارد دلار ارز آوری داشته است که این رقم با ۳۵ درصد از درآمد دولت از فروش نفت مطابقت می کند

صبح دیروز شانزدهم آذر نشست کمیسیون گردشگری اتاق تهران با حضور زهرا احمدی پور، معاون رئیس جمهور، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق تهران و جمعی از فعالان حوزه گردشگری برگزار شد.

در ششمین نشست جلسه کمیسیون گردشگری اتاق تهران، دکتر جهانگیری ضمن اشاره به اهمیت صنعت گردشگری در اقتصاد کشور گفت: در شرایط فعلی گردشگری یکی از گزینه هایی است که می تواند مشکلات اقتصادی را حل کند. صنعت گردشگری بخش خصوصی طی سال گذشته ۸ میلیارد دلار ارز آوری داشته است که این رقم با ۳۵ درصد از درآمد دولت از فروش نفت مطابقت می کند. در حالیکه بخش خصوصی توان این اندازه ارزآوری را دارد و دولت باید توجه ویژه ای به آن داشته باشد. 
وی افزود: اگر بنا داریم که اقتصاد کشور را به جایگاهی برسانیم که بی نیاز از درآمد نفتی باشیم باید توسعه و رشد صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت ارز آور مورد توجه ویژه و اساسی قرار گیرد. در واقع رسیدن به اقتصاد غیر نفتی بدون ابزار و ساختار متناسب عملا امکان پذیر نیست و امروزه این ابزار صنعت گردشگری است. تشکل های این حوزه باید خوشه های گردشگری تشکیل داده و مشکلات را شناسایی و پوشش دهند. وی گفت: ما از ترکیه پیشنهاداتی برای همکاری در حوزه گردشگری داخل داریم. فضا برای کار در این بخش بسیار گسترده است و ظرفیت های ایران بعنوان یکی از قطبهای گردشگری دنیا سهم خود را از این بخش نگرفته است.

جهانگیری گفت: در بودجه سال 96 سهم تبلیغات و گردشگری لحاظ نشده حال آنکه اولویت دهی به صنعت گردشگری می تواند منجر به افزایش تولید ناخالص ملی، اشتغالزایی و رشد اقتصادی کشور گردد.

رئیس سازمان گردشگری افزود: ارتقا فنی و محتوایی پورتال گردشگری در دستور کار قرار گرفته و از حالت وبلاگ خارج و چند زبانه  خواهد شد. باید اتاقهای فکر برای گردشگری داشته باشیم و از تمرکز گردشگری در مناطق خاصی از کشور مثل شمال باید فاصله بگیریم در واقع باید برند گردشگری خودمان را داشته باشیم تا بتوانیم در سطح بین المللی هم موفق عمل کنیم.

در ادامه علیرضا خائف عضو کمیسیون گردشکری اتاق تهران نیز خلا برنامه ریزی را باعث فرصت سوزی در حوزه گردشگری خواند و گفت: بعد از برجام برندهای مطرحی پیشنهاد وارد کردن برندهای مطرح هتل را دادند که به خاطر عدم برنامه ریزی درست از پیشنهاد خود منصرف شدند. به گفته وی با تلاش بخش خصوصی توانستیم 17 هتل را نگه داریم و امیدواریم با ساماندهی تعطیلات هفتگی و هماهنگی با دنیا بتوانیم بستر مناسبی برای گردشگری فراهم کنیم.

دکتر مهرعلیزاده نیز به وضعیت گردشگری در دولت سابق اشاره کرد و گفت: ما یک هزارم درآمد گردشگری دنیا را داریم در حالیکه جایگاه نهم دنیا را در جذابیت توریستی دارا هستیم. عدم وجود برنامه ملی توسعه گردشگری بعد از 40 سال شایسته ایران نیست و از طرفی ضمانت اجرایی کافی برای سرمایه گذاری خارجی نداریم.

اکبرغمخوار عضو هیات مدیره انجمن خدمات گردشگری استان تهران نیز به موانع و مشکلات حوزه گردشگری پرداخت و اظهار داشت: کشور ما برای گردشگری یک کشور گران محسوب می شود. هزینه هایی چون هتل و رستوران در ایران نسبت به متوسط جهانی بالاتر است. از طرفی در حوزه گردشگری داخلی سفرهای ما به دو مقطع نوروز و تابستان محدود می شود و باید برای این مساله و تنوع بخشیدن به فصلهای سفر چاره اندیشی کرد.

وی به اهمیت تنوع بخشی در صنعت توریسم اشاره کرد و گفت: ارزان بودن می تواند یکی از جاذبه های ما برای گردشگری باشد . در حالیکه ناوگان حمل و نقل ما برای 40 سال قبل است و مشکلات فنی و امنیتی فراوان دارد نباید انتظار داشته باشیم که گردشگر با میل و رغبت به ایران سفر کند.

کد خبر 15014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =