جایگاه برند در ورود به بازارهای جهانی

فتح اللهی: نداشتن برنامه در زمینه برندسازی از ضعف های بزرگ حوزه تولیدات داخلی و صادراتی محصولات صنعتی کشور است

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در حاشیه سمیناری که با عنوان «اهمیت و فرایند ثبت ملی و بین المللی نشان تجاری» با حضور مدیران مجموعه های صنعتی و تولیدی، مسئولان دولتی مرتبط با حوزه های بازار و صنعت، بازرگانان و سایر افراد علاقه مند برگزار شد گفت: نداشتن برنامه در زمینه برندسازی از ضعف های بزرگ حوزه تولیدات داخلی و صادراتی محصولات صنعتی کشور است.
«افشار فتح اللهی» افزود: محصولات صنعتی تولید کشور از کیفیت بسیار خوبی بهره مند هستند اما متاسفانه در زمینه برندسازی با هدف حضور در بازارهای منطقه ای و بین المللی در صنایع مختلف شاهد اقدامات موثری نیستیم.
به گفته این مسئول، متولیان امور صنعت استان تهران در تلاش هستند تا برای گشودن بازارهای جدید بر روی تولیدات و محصولات و نیز ارتقای هرچه بیشتر کیفیت این محصولات، فرایند برندسازی و ثبت علائم تجاری را برای واحدهای این استان اجرا کنند.
فتح اللهی گفت: ما در بسیاری از محصولات مانند صنایع نساجی و پوشاک دارای کیفیتی بالا هستیم اما متاسفانه چون این محصولات به برندهای معتبر با تبلیغات فراگیر نشده اند، همچنان شاهد پیشتازی برندهای خارجی هستیم که ضرورت دارد این رویه را تغییر دهیم.

معاون امور صنایع سازمان صنعت ،معدن و تجارت استان تهران در پاسخ به این سئوال که آیا برای برندسازی محصولات تولید داخل و بخصوص محصولات صنعتی حوزه استان تهران، دیر نشده است، اظهار کرد: اگر نمودار رشد تولیدات کشور را در نظر بگیریم، پی می بریم که برای این کار هنوز دیر نشده اما باید اذعان کرد که اکنون خلاء برند در تولیدات داخلی به شدت محسوس است.
فتح اللهی تاکید کرد که داشتن برند ثبت شده برای واحدهای تولیدی و صنعتی می تواند آنها را در برابر سوء استفاده های احتمالی، مقاوم تر کند و در واقع امکان بهره برداری ناصواب از نام محصولات را از سودجویان سلب می کند که این را می توان از مزیت های برند عنوان کرد.
در ادامه برگزاری این سمینار، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و از اعضای انجمن علمی بازاریابی ایران نیز برخی نکات راهبردی را برای شرکت کنندگان بیان کرد. محمود محمدیان اظهار کرد: در سمینارها نباید انتظار داشت که مسائل مربوط به برندسازی را آموزش داد بلکه مهمترین هدف باید حساس سازی ذهن و فکر صاحبان صنایع، تولیدی ها و تجار نسبت به مساله مهم برندینگ باشد.
وی افزود: امروز شاهد هستیم که خارجی ها موفق شده اند نبرد ذهنی مشتریان را از ایرانیان ببرند و اکنون که با رفع تهدید تحریم ها در آستانه برقراری تعامل با کشورهای دیگر هستیم، این موضوع به یکی از مهمترین چالش و نگرانی های ما تبدیل شده است.
محمدیان با تاکید بر اینکه نباید شان برندهای ایرانی را پایین آوریم، ادامه داد: برندسازی در کشور باید از مدیران ارشد و عالی و هیات های مدیره در سازمان و واحدهای تولیدی و صنعتی آغاز شود و اینگونه نباشد که این کار مهم و حساس را به سطوح پایین تر سازمانی بسپاریم زیرا این رویه نتیجه موفقی نخواهد داشت و کاری اشتباه می باشد.
این استاد دانشگاه در ادامه برخی از برندهای موفق در بازارهای جهانی را یادآور شد و دلیل موفقیت این برندها را برای حاضران بازگو کرد. بهر حال برگزاری چنین سمینار و کارگاه های آموزشی می تواند میزان اهمیت، پیش برندگی در امور و موفقیت را برای بخش های حاکمیتی، خصوصی و تولیدی و جامعه مصرف کننده ایرانی روشن کند؛ شاید در صورت جدیت بر ایجاد برندهای ایرانی دیگر شاهد آن نباشیم که مثلا زغفران مرغوب ایرانی را کشورهای دیگر به قیمت ارزان خریداری کنند و در بسته بندی و با برندهای خود آن را به چندین برابر قیمت بازفروش کنند، حکایتی که در سال های اخیر شامل حال بسیاری از محصولات و منابع ایرانی شده است.

 

کد خبر 15015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =