تخصیص ۱۲ هزار میلیارد تومان وام به صنایع

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از تخصیص ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی خبر داد و گفت: ۴۰۰۰ میلیارد تومان از تسهیلات در نظر گرفته شده برای واحدهای کوچک و متوسط تا پایان سال پرداخت می شود

به گزارش اگزیم نیوز، رضا رحمانی امروز (سه شنبه) در نشستی خبری درباره رقم اختصاص یافته به واحدهای کوچک و متوسط تولیدی اظهار کرد: تسهیلات در نظر گرفته شده به بنگاه‌های تولیدی که شامل واحدهای کوچک و متوسط بود ۱۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که از این مبلغ تاکنون حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان آن اختصاص یافته است و در صورت جذب منابع، طبق تاکید رئیس‌کل بانک مرکزی تا پایان سال مابقی تسهیلات نیز به واحدهای تولیدی اختصاص داده می‌شود.

وی با بیان اینکه این وزارتخانه خود را متولی امر تولید در بخش صنعت و معدن می‌داند، عنوان کرد: در حوزه مولد اقتصاد ۶۳ درصد اشتغالزایی داشته‌ایم و با خانواده‌ای شامل سه میلیون واحد صنفی که حدود ۶۰۰ مورد آن تولیدی است سر و کار داریم.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تولید ادامه داد: سال گذشته از راهبردهای وزارتخانه رونمایی شد و امسال نیز با اضافه شدن آمایش سرزمینی در حال به روز رسانی است. توانسته‌ایم صنایع منتخب را مشخص کنیم و می‌دانیم که در کدام استان‌ها اولویت با چه بخشی است. علاوه بر این، حوزه ستاد اقتصاد مقاومتی در وزارتخانه با برگزاری جلسات به فعالیت‌های خود در این راستا ادامه می‌دهد.

رحمانی همچنین به هفت پروژه و ماموریت تعریف شده در این وزارتخانه اشاره کرد و افزود: رونق تولید، کنترل واردات، پیشبرد پروژه‌های بالای ۶۰ درصد، بالا بردن توان صادراتی واحدهای کوچک و متوسط، تشویق میزان صادرات با هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری و نیز تکمیل زنجیره فولاد و مس از جمله این پروژه‌های تعریف شده است که در راستای آن حرکت می‌کنیم. در این بین اما رونق تولید یکی از اهداف هفت گانه مورد تاکید ماست و چنانکه تاکید شده باید به منظور رونق واحدهای کوچک و متوسط چاره‌اندیشی کنیم؛ بنابراین ارتقای توان صادراتی این واحدها را لازم‌الاجرا می‌دانیم و به عنوان یکی از برنامه‌های در نظر گرفته شده به منظور احیای آنها نسبت به آن تاکید داریم.

وی در مورد ستاد تسهیل تولید و جلسات برگزار شده در این رابطه عنوان کرد: این ستاد کارگروهی ملی است که رییس آن وزیر صنعت، معدن و تجارت است و در تمام استان‌ها نیز ریاست آن را استانداران برعهده دارند. بنابراین چنانچه واحدهای تولیدی که با مشکل مواجه هستند مسائل خود را مطرح کنند به منظور تسهیل امور آنها اقدام می‌شود.

میزان خام‌فروشی کم نیست

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امر تولید در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر انباشت محصولات واحدهای تولیدی در انبارها و نیز افزایش بدهی این واحدها خاطر نشان کرد: ما باید سه مساله را مدنظر قرار دهیم. ابتدا این‌که واحدهای تولیدی باید بتوانند تولیدات خود را داشته باشند و فروش‌های لازم را انجام دهند. پس از آن افزایش میزان صادرات است تا بتوانیم به طرف تقاضا حرکت کنیم و مساله سوم مبارزه با قاچاق است.

رحمانی همچنین در ادامه صحبت‌هایش در مورد جلوگیری از مقوله خام فروشی در کشور بیان کرد: امروزه این مقوله به عنوان سیاست ما تعریف شده است و در آینده نیز تشدید خواهد شد. خام‌فروشی یکی از معضلات کشور است و در حال حاضر نیز میزان خام‌فروشی کم نیست.

افزایش 20 درصدی صادرات محصولات معدنی

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که قرار بود معدن بخشی از بودجه کشور را تامین کند و جایگزین نفت طی سالیان آینده شود، اظهار کرد: بخش معدن دارای پتانسیل‌هایی است اما شروع هر کار معدنی نیازمند اکتشاف است. در هفت ماهه نخست سال جاری ۳۹۳۲ میلیون دلار صادرات در بخش معدن داشته‌ایم که نسبت به سال گذشته که رقم آن ۳۲۹۰ میلیون دلار بود با افزایش ۲۰ درصدی روبرو شده است و در مجموع ۸۹ درصد برنامه‌ها در بخش معدنی عملیاتی شدند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امر تولید همچنین در مورد تغییرات نرخ ارز خاطر نشان کرد: صادرکنندگان تمایل دارند نرخ ارز بالا رود و این قضیه در امر واردات متفاوت است. در حال حاضر باید منتظر تک‌نرخی شدن نرخ ارز باشیم و پس از آن تصمیمات درخور را بگیریم.

رحمانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به این‌که در سال جاری تصمیم بر این شد که ۵۴۰۰ واحد که بالای ۶۰ درصد پیشرفت داشته‌اند به بهره‌برداری برسند، گفت: حدود ۹۵ درصد این برنامه عملیاتی شده و با سرمایه‌گذاری‌ ۲۲ هزار میلیارد تومانی روبرو بوده است که شاهد ایجاد اشتغال ۹۰ هزار موردی در این بخش هستیم و امیدواریم تا پایان سال به صورت ۱۰۰ درصدی اجرایی شود.

کد خبر 15016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =