وزیر صنعت: تجارت ترجیحی ایران و مجمع اقتصادی اوراسیا بزودی کلید می خورد

وزیر صنعت، معدن و تجارت از مذاکره با کشورهای عضو مجمع اقتصادی اوراسیا خبرداد و گفت: موافقتنامه تجارت ترجیحی با این کشورها شاید تا یکی دو ماه آینده به امضا برسد

به گزارش اگزیم نیوز، محمدرضا نعمت زاده امروز سه شنبه در چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک در محل تالار الغدیر دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، افزود: پس از امضای موافقنامه تجارت ترجیحی با مجمع اقتصادی اوراسیا، به سمت تجارت آزاد با این کشورها حرکت خواهیم کرد.
مجمع اقتصادی اوراسیا متشکل از گروهی از کشورهای آسیایی و اروپایی از جمله بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان است که همکاری خود را از 10 اکتبر سال 2000 آغاز کردند. در نشست‌های این مجمع درباره مسایلی از جمله گردشگری، انرژی، همکاری‌های مالی، اقتصادی و آموزشی بحث و تبادل نظر می‌شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: تجارت ترجیحی میان ایران و کشورهای اوراسیا برای ما بسیار اهمیت دارد و امیدواریم در آینده چنین روابطی را با اتحادیه اروپا نیز اجرایی کنیم.

** 12 تا 13 میلیون چک در سال برگشت می خورد
وزیر صنعت در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع چک های برگشتی اشاره کرد و با طرح این پرسش که چطور ممکن است در جمهوری اسلامی 12 تا 13 میلیون چک برگشتی در سال داشته باشیم؟ گفت: بعد از بروز چنین مشکلی می خواهیم با استفاده از سامانه های نرم افزاری، به زور مشتریان را کنترل کنیم که چک بی محل صادر نکند.
وی که در جمع مدیران و در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران سخن می گفت، افزود: «آنقدر بی نظم شده ایم و به امضا و اسم خودمان هم بی توجهی می کنیم و بعد نام خودمان را مدیرعامل می گذاریم.»
نعمت زاده گفت: بزرگترین سرمایه یک بنگاه و یک کشور اعتماد دیگران است؛ سرمایه ما ساختمان و دارایی هایی از این دست نیست بلکه اعتمادی است که در میان مخاطبان خود ایجاد کرده ایم.

** «وثیقه سهل البیع» در دوره هشت سال گذشته اختراع شد
وی ادامه داد: سالها پیش یک میلیارد دلار تسهیلات برای ما در دویچه بانک تصویب شده بود؛ در پایان برنامه، از عضو هیات مدیره و مسئول بخش اعتبارات این بانک به دلیل اعطای تسهیلات تشکر کردم اما او گفت «به دنبال مشتری های خوش حساب هستیم و وقتی احساس کردیم شما خوش حسابید به شما تهسلات اعطا کردیم؛ بنابراین وظیفه دارم از شما تشکر کنم که با ما معامله کرده اید».
نعمت زاده افزود: این رفتار، اعتمادسازی است که نظام بانکی نسبت به مشتری اش می کند نه اینکه اصل را بر بدحساب بودن مشتریان بگذارد و دو سه برابر میزان تسهیلات، وثیقه دریافت کند و اسمش را بگذارد «وثیقه سهل البیع»؛ این هم در هشت سال گذشته اختراع شد و زمان دولت یازدهم نبود؛ یعنی ملکی که دونبش و در یکی از نقطه های خاص شهر باشد تا هر وقت لازم شد فوری نقدش کنند.
وزیر صنعت در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مدیریت استراتژیک پرداخت و اضافه کرد: نخستین گام مدیریت استراتژیک، شناسایی وضع موجود و هر آنچه از درون و بیرون در زمینه های مختلفی است که به ما تحمیل می شود.
نعمت زاده اضافه کرد: اگر می خواهیم برنامه استراتژیک موفقی داشته باشیم، باید از تجارت خود و دیگران بهره گیری کنیم، اهداف کلی را مشخص و اولویت ها را در این اهداف مشخص کنیم.علاوه بر آن، نوآوری، جامع نگری و دوراندیشی نیز باید در تدوین مدیریت استراتژیک مورد توجه قرار گیرد.

** 50 بار برای پاسخگویی به دیوان محاسبات رفته ام
وی مسئولیت ‍پذیری را از دیگر لازمه های مدیریت استراتژیک عنوان کرد و گفت: مدیری که مسئولیت نپذیرد مدیر نیست؛ مدیر باید درست فکر کند و به موقع اقدام کند و پای آن بایسند.
نعمت زاده افزود: تاکنون 50 بار برای پاسخگویی به دیوان محاسبات رفته ام؛ گاهی به آنها می گفتم مسئولیت را تقسیم کرده ایم، من باید کار کنم و شما باید رسیدگی کنید. سوال کنید و ما جواب می دهیم. البته گاهی این پرسش ها از حد می گذرد، به طور مثال گاهی در مجلس، هفته ای 10 سوال مطرح می شود که به هیچوجه فرصت نمی شود گزارشی برای ارایه تدوین شود.
وزیر صنعت در پایان پیشنهاد کرد، در چنین نشست های علمی، جایگاه اعتدال درمدیریت مورد بررسی قرار گیرد و به این پرسش پاسخ داده شود که چگونه می توان مدیریتی جامع را به وجود آورد که بر اساس آن، مدیران در مسیر اعتدال حرکت کنند؟

کد خبر 15021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =