رشد ۳۳ درصدی تسهیلات ریالی در سال جاری

بانک توسعه صادرات در تلاش است تا منابع بیشتری را جذب و به صادرات اختصاص دهد

افزایش ارائه تسهیلات ریالی بانک توسعه صادرات در سال جاری نشان می دهد که رویکرد این بانک در جهت حمایت از بخش صادرات نمود عینی پیدا کرده و افزایش 33 درصدی اعتبارات ریالی این بانک در سال جاری در کنار فاینانس پروژه های پراهمیت و حمایت از صادرکنندگان خدمات فنی – مهندسی را می توان در این چارچوب برشمرد.

اهمیت بخش اعتبارت در حمایت از صادرات بر کسی پوشیده نیست به همین منظور در گفتگویی صمیمانه با مهندس رضا ساعدی فر مدیر امور اعتبارات بانک توسعه صادرات به بررسی سوابق و دستاوردهای این بخش پرداختیم. حمایت از صادرات غیرنفتی و مخصوصاً صادرات خدمات فنی – مهندسی را می توان کار ویژه این بخش به شمار آورد که در این خصوص دستاوردهای مطلوبی نیز به ثبت رسیده است.

مهندس رضا ساعدی فر که دانش آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان است، از سال 94 تاکنون مدیر اعتبارات بانک توسعه صادرات به شمار می آید هرچند که وی از سال 74 در این اداره مشغول به فعالیت بوده و یکی از پرتجربه ترین افراد در بخش خاص از بانک توسعه صادرات به شمار می رود. سال ها عضویت در کمیته کارشناسی صادرات همچنین عضویت در کمیته ماده 19 در خصوص صادرات فنی و مهندسی نیز از سوابق دیگر وی محسوب می شود.

در ابتدای این گفتگو مهندس رضا ساعدی فر به تاریخچه ایجاد بانک با محوریت سرمایه ثبت شده آن پرداخت و گفت: در ابتدای آغاز به کار بانک توسعه صادرات ، سرمایه اولیه این بانک 15 میلیارد تومان بود که در همین حدود نیز شاهد اعطای اعتبارات بوده ایم که سپس به 100 میلیارد تومان افزایش یافت که رشد خوبی محسوب می شد. وی افزود: اهمیت سرمایه بانک از آن منظر مورد توجه قرار می گیرد که دقیقاً توان تسهیلات دهی هر بانکی را ترسیم کرده و حیطه اختیارات آن را با تقریب مطلوبی ارائه می کند.  در سال 86 شاهد بزرگ ترین افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات بودیم که باعث شد سرمایه بانک 1.5 میلیارد دلار افزایش یابد که معادل ریالی این مبلغ در آن  دوران رقمی نزدیک به 1500 میلیارد تومان بود. از این زمان بود که بانک توسعه صادرات جایگاه اصلی خود را بدست آورد هرچند که پس از این افزایش سرمایه نیز از محل حساب های جاری و یا منابع دیگری نیز تلاش کردیم تا توان تسهیلات دهی بانک را تقویت کنیم که این گونه هم شد.

مدیر امور اعتبارات بانک توسعه صادرات در خصوص عملکرد این بانک در سال 94 به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: مانده تسهیلات سال 94 از محل منابع ارزی و ریالی مبلغی نزدیک به 14 هزار میلیارد تومان بوده، گرچه در پرداخت این وجوه از تسهیلات از منابع صندوق ذخیره ارزی و یا سایر منابع نیز استفاده شد؛ البته این رقم در هر حال تلاش اصلی بانک توسعه صادرات در جمع آوری منابع داخلی و بین المللی به منظور تقویت و حمایت از صادرات است که بخش بزرگی از آن در توان تسهیلات دهی بانک ها خلاصه می شود.

مهندس رضا ساعدی فر در خصوص سوابق بانک در تأمین مالی پروژه های بزرگ نیز گفت: در سال های اخیر پروژه های فراوانی با کمک، حمایت، تسهیلات و حتی فاینانس بانک توسعه صادرات اجرایی شده که از آن جمله می توان از سیمان خزر، کوشکن ترانسفو، 3 طرح آب شیرین کن در عسلویه، بندرعباس، چابهار و چرم مشهد نام برد هرچند که طرح های دیگری نیز در دست اقدام است.

مدیر امور اعتبارات بانک توسعه صادرات در خصوص صادرات خدمات فنی – مهندسی و پیمانکاری پروژه ها گفت: در سال های قبل از تحریم رونق و رشد مطلوبی در این بخش حس می شد ولی با آغاز تحریم ها ، این موارد تنها به کشور عراق و برخی دیگری از نقاط ، محدود شد که البته با ناآرامی های این کشور در کنار کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی ، درآمدهای ارزی عراق نیز به شدت کاهش یافته و هزینه های جانبی بسیاری به عراق تحمیل شد. همین موارد در نهایت موجب شد تا شاهد کاهش پرداختی دولت عراق به پیمانکاران ایرانی باشیم که به همین دلیل در برنامه ای حمایتی ، هیأت دولت اختصاص 200 میلیون دلار از منابع بانک مرکزی برای حمایت از پیمانکاران عراق را مصوب کرد که منابع آن از طریق بانک مرکزی تأمین و همچنین از سوی صندوق ضمانت از صادرات ، تضمین شده است که پرداخت آن توسط بانک توسعه صادرات صورت می پذیرد. از این رقم تاکنون 117 میلیون یورو پرداخت شده همچنین در مورد مابقی مبالغ نیز مصوبات آن صادر شده و در مسیر اجرا قرار دارد.

رضا ساعدی فر در خصوص طرح های بزرگ در دست اجرای این بانک نیز گفت: یکی از مهمترین پروژه های موجود را می توان پتروشیمی کردستان برشمرد که در مسیر خط اتیلن غرب احداث شده و تا پایان امسال به بهره برداری می رسد که از طریق منابع صندوق توسعه ملی تامین مالی شده است. پروژه های دیگری همچون پتروشیمی گچساران و یا پتروشیمی سلمان فارسی از مصوبات ما بوده و مراحل اجرایی آن آغاز شده است. همچنین پتروشیمی بوشهر که به تنهایی به 2.2 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد نیز با استفاده از خط اعتباری چین به کمک تلاش هم زمان بانک توسعه صادرات و بانک صنعت و معدن در حال پیگیری و انجام است. همچنین توسعه بندر چابهار و اسکله های صادراتی محصولات مختلف پتروشیمی و همچنین احداث پتروشیمی مکران ، خط آهن و تکمیل خط لوله گاز در این منطقه از پروژه های در دست اقدام به شمار می رود. این در حالی است که بحث ترانزیت کالا از بندر چابهار به کشورهای افغانستان ، ترکمنستان و سایر کشورهای آسیای میانه نیز در دستور کار جدی قرار داشته و بخش هایی از آن اجرایی شده است. به عنوان مثال اعتبار اسنادی یا همان LC تجهیزات بندری گشایش یافته و فرآیندهای عملیاتی آن نیز اجرایی شده است.

مدیر امور اعتبارات بانک توسعه صادرات در خصوص پروژه های اجرا شده در کشورهای مختلف به ارمنستان اشاره کرد و از خط سوم انتقال برق این کشور نام برد که بخشی از برق مورد نیاز ایران را در سال های آینده تأمین خواهد کرد. هرچند که با توجه به سردی هوا و مشکلات فنی، پیشرفت کار نسبتاً کند انجام می شود ولی دولت ارمنستان تمامی تلاش خود را برای حمایت از این پروژه به کار بسته است. وی در خصوص بازارعراق نیز گفت: هم اکنون با بانک های محلی در این کشور روابط کارگزاری داریم ولی به جز 200 میلیون دلار و همچنین اعتبارات محدود برای تجهیز کارگاه و موارد مشابه، پروژه بزرگی در این کشور تعریف نکرده ایم.

وی در ادامه افزود: اگر آرامش سیاسی و هم صدایی در کشور ایجاد شود قطعاً می توان منابع مالی بزرگی را جذب کرد و خطوط اعتباری گرفت.

در ادامه این گفتگو مدیر امور اعتبارات بانک توسعه صادرات در خصوص عملکرد بانک توسعه صادرات در بخش اعتبارات در سال جاری گفت: مجموع تسهیلات پرداختی این بانک به صورت ریالی در سال جاری تا پایان آبان ماه رقمی نزدیک به 19 هزار و 300 میلیارد ریال بوده که به نسبت تسهیلات ریالی سال قبل و رقمی نزدیک به 14 هزار و 500 میلیارد ریال رشد 33 درصدی را نشان می دهد.

در پایان ذکر این مطلب ضروری است که مانده تسهیلات ارزی و ریالی بانک توسعه صادرات جمعاً در سال 94 به بیش از 14 هزار میلیارد تومان رسید که برای سال جاری احتمال افزایش این رقم وجود دارد.

 

کد خبر 15026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =