افزایش بودجه عمرانی لازمه تحقق رشد اقتصادی ۷ درصدی

سید کمیل طیبی: پیش بینی رشد ۷ درصدی و افزایش بودجه های عمرانی دولت موجب خروج از رکود، رونق تولید ودر نهایت ایجاد اشتغال خواهد شد.

دوشنبه گذشته محمدباقر نوبخت در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به جزییات لایحه بودجه سال ۹۶ کل کشور از پیش‌بینی تورم 7 تا 8 درصدی برای سال آینده سخن گفت.

وی به تشریح آثار کلان بودجه سال ۹۶ پرداخت و گفت: سال آینده رشد اقتصادی ٧.٧ درصدی، رشد سرمایه گذاری ١٢.٣ درصدی، نرخ تورم ٧.٦ درصدی و رشد نقدینگی ١٩ درصدی  پیش‌بینی شده است. به همین بهانه اگزیم نیوز با سید کمیل طیبی، اقتصاددان و تحلیلگر اقتصاد بین‌الملل گفتگو کرده است که در ادامه می خوانید:

طیبی در خصوص پیش بینی رشد 7 درصدی برای سال آینده گفت: معتقدم این پیش بینی بر انبساطی بودن سیاست های دولت برای خروج از رکود حکایت دارد. در واقع دولت تمام تلاش خود را در پیش گرفته تا در بخش تولید سیاست هایی را پیاده سازی کند و این تحرک می تواند یک رونق جدیدی به بخش تولید ما بدهد.

وی ادامه داد: در این راه باید همه ظرفیت های کشورمان را برای رونق تولید و در نهایت ایجاد اشتغال جوانان به فعلیت تبدیل کنیم. از سوی دیگر دولت به دنبال افزایش صادرات غیرنفتی است و پیش بینی رشد 7 درصدی بر جهش در تولید به ویژه تولیدات صادرات محور دلالت دارد.

به گفته وی دولت به دنبال هموار کردن مسیر رشد اقتصادی است که اگر این سیاست درست اجرا شود رشد اقتصادی مجدد بازگشته و جذب سرمایه خارجی میسر می شود.

این اقتصاددان افزود: یکی از فاکتورهای تاثیرگذار سیاست های اقتصادی دولت طرح های عمرانی است که عمدتا هزینه این طرح ها در بودجه برای یک دوره یک ساله منعکس می شود.

طیبی اظهار کرد: دولت با فعال کردن پروژه های نیمه تمام عمرانی می تواند بسیاری از گره های اقتصادی را باز کند.

وی با اشاره به محدودیت منابع در کشور و نیمه کاره رها شدن بسیاری از پروژه های عمرانی در نتیجه آن تصریح کرد: برای جبران کسری منابع باید به سمت جذب سرمایه های خارجی با هدف ایجاد تحرک در پروژه های عمرانی باشیم.

این اقتصاددان اظهار کرد: تحقق رشد 7 درصدی به عوامل درونی و بیرونی اقتصاد بستگی دارد و همچنین اتمام طرح های نیمه تمام می تواند کمک بزرگی به خارج شدن از رکود کند.

وی با اشاره به اینکه اجرای پروژه های زیرساختی از اولویت های طرح های عمرانی برای دولت است، گفت: شناسایی و اولویت بندی پروژه ها و همچنین تلاش برای بازنگری در طرح های مطالعاتی و استفاده از فن آوری های نوین در احداث زیرساخت های حمل و نقل، بنادر و...  با رویکرد استفاده بهینه از منابع مالی و کاهش هزینه ها سیاست منطقی به نظر می رسد. به بیان دیگر این قبیل فعالیتهای زیربنایی از هدر رفت و تغییر مسیر بودجه جلوگیری کرده و از سوی دیگر گامی جهت رشد و تعالی کشور خواهد بود.

وی با اشاره به موفقیت اخیر ایران در اوپک و بازار جهانی نفت اظهار کرد: موفقیت ایران در اوپک در آینده اقتصاد کشورمان تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. افزایش قیمت‌ها دست دولت را برای اختصاص بودجه های عمرانی باز می‌کند. در ادامه اگر پروژه‌های عمرانی فعال شوند، افزایش و گشایش فضای کسب و کار، اشتغال و رشد و توسعه را به دنبال خواهد داشت.

 

کد خبر 15030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =