موانع صادرات ۲۰۰ میلیارد دلاری در افق ۱۴۰۴

تجارت خارجی کشور با احتساب فروش نفت، رقمی کمتر از ۱۵۰ میلیارد دلار است و این رقم حتی یک صدم حجم تجارت خارجی کشورهای حاشیه ای و کوچک منطقه نیست و ما تا زمانی سهم تجارت خارجی و جهانی خود را به سطح استاندارد نرسانیم در منطقه نیز شرایطی بهتر از این را نخواهیم داشت

با توجه به اندازه و قدمت اقتصاد کشور و بخش خصوصی و موقعیت ویژه ایران در منطقه و دنیا حجم صادرات غیر نفتی ایران از حجم صادرات صورت گرفته در دنیا رقم بسیار کوچکی است که شایسته کشوری با موقعیت ایران نیست. این در حالی است که پیش بینی شده ایران در افق 1404، سهم صادرات غیر نفتی خود را به 200 میلیارد دلار برساند. مشروح گفتگوی اگزیم نیوز با رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران را به منظور بررسی موانع دستبابی به سهم صادرات در خور اقتصاد کشور و پیش نیازهای رسیدن به این هدف در ادامه بخوانید.

محمد لاهوتی درباره دلایل عدم دستیابی ایران  به سهم صادرات در خور اقتصاد خود از کل صادرات دنیا گفت: قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم باید به تجارت خارجی خود نگاهی بیندازیم. به گفته وی سهم تجارت خارجی ایران در دنیا کمتر از نیم درصد است و بر اساس استانداردهای جهانی باید این سهم حداقل یک درصد از سهم تجارت جهانی باشد.

به گفته وی تجارت خارجی کشور با احتساب فروش نفت، رقمی کمتر از 150 میلیارد دلار است و این رقم حتی یک صدم حجم تجارت خارجی کشورهای حاشیه ای و کوچک منطقه نیست. ما تا زمانی سهم تجارت خارجی و جهانی خود را به سطح استاندارد نرسانیم در منطقه نیز شرایطی بهتر از این را نخواهیم داشت.

وی در خصوص موانع صادرات گفت: قبل از اینکه به صادرات بپردازیم باید به تولید توجه کنیم. تا زمانیکه تولید ما صادرات محور نباشد یعنی به لحاظ کیفیت و قیمت قابل رقابت نباشد قطعا صادراتی هم نخواهیم داشت و هر چه به سمت کالا با ارزش افزوده بالاتر حرکت می کنیم، فاصله مان با استانداردها بیشتر می شود و در نتیجه حضورمان کمرنگ تر می شود. به عقیده لاهوتی شما اگر به سبد صادراتی کشور طی سه الی چهار سال اخیر نگاهی بیندازید متاسفانه میانگین قیمت های صادراتی ما  هر سال کاهش داشته، علی رغم اینکه به لحاظ وزنی افزایش داشته ایم که این نشان دهنده این است که ما در تولید و قیمت تمام شده مشکل اساسی داریم.

لاهوتی در ادامه گفت: عدم افزایش نرخ ارز متناسب با افزایش تورم، پایین بودن بهره وری، کار کردن زیر ظرفیت کارخانجات، عدم زیر ساخت مناسب برای حمل و نقل و عدم بهروه وری از نیروی کار متخصص در برخی رشته ها  و از همه مهمتر عدم عضویت ایران در سازمان جهانی تجارت باعث شده که کالاهای ایرانی در بدو ورود به کشورهای هدف صادراتی، مجبور به پرداخت تعرفه های چند ده برابری شوند که نتیجه آن قبضه شدن بازار توسط رقبای ماست که تنها با عضویت در سازمان تجارت جهانی تعرفه کمتر از 4 درصد می پردازند.

رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق ایران گفت: به نظر من امروز برای برطرف شدن مشکلات ذکر شده، اقتصاد مقاومتی راهکار مناسبی است که می تواند برای برون رفت از این شرایط به ما کمک کند ولی متاسفانه به نظر نمی رسد در اجرا موفق باشد. سلیقه ای عمل کردن و تفسیر غلط از قانون و ایجاد ابهام در آن از مشکلات پیش روی اجرایی شدن پیش شرط های اقتصاد مقاومتی است. وی ادامه داد: آیین نامه های اجرایی گاها با منظور نظر قانونگذار در تضاد هستند و بعضی از دولتها تن به قانون نمی دادند و آن را اجرا نمی کردند و بعضی دولت های دیگر هم به نوعی دیگر قانون را دور می زنند و نظارتها در این حوزه ضعیف است و مجریان قانون سلیقه ای اعمال نظر می کنند.

وی درباره افق دستیابی به 200 میلیارد دلار صادرات در 1404 در صادرات غیرنفتی گفت: دولت قبل از هر چیز باید اعلام کند آیا برای رسیدن به این هدف زیرساختهای لازم را فراهم آورده است یا خیر؟ آیا حمایت های لازم را از بخش خصوصی و حوزه صادرات انجام داده است؟ چه تغییری در سیاست گذاری های دولت در این زمینه صورت پذیرفته است؟ به گفته وی اقتصاد و تجارت تابع شانس و اقبال و معجزه نیست و تا بذری کاشته نشود محصولی درو نخواهد شد. فاصله ما با اهداف 1404 بسیار زیاد است و به نظر می رسد تاریخ دستیابی به اهداف مورد نظر تمدیدخواهد شد.

 

کد خبر 15049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =