۵ نکته در مورد رویکرد تجارت آزاد چین

مجمع در گزارش خود با عنوان زارش توانمندسازی تجاری جهانی مطرح کرده که ۵ مزیت برای چین قابل توجه است؛ رشد سالانه در شاخص توانمند سازی، توسعه زیرساختی،تهدیدهای چین در برابر واردات، اهمیت تعهد چینبه روابط با رهبران تجاری جهان و رونق نقش آسیا در تجارت در اسیا این ۵ عاملند

از آنجایی که انتظار می‌رود رییس جمهور منتخب آمریکا مسیری را برای دور کردن این کشور از تجارت جهانی تعیین کند، بسیاری از مفسرین ناگزیر به فکر بررسی ظرفیت و اشتیاق چین برای تبدیل شدن به قهرمان فعلی تجارت آزاد دنیا افتاده‌اند. اما با توجه به این که تعهد چین به تجات جهانی مشخص است و در عین حال باید منتظر ماند و دید که سیاست‌های دولت آینده دونالد ترامپ در عمل چگونه خواهد بود، به گزارش اگزیم نیوز مجمع جهانی اقتصاد بر اساس تحقیق جدیدی از «گزارش توانمندسازی تجاری جهانی» خود، وضعیت تجارت چین را سنجیده است.

گزارش توانمندسازی تجاری 136 کشور را بر اساس ظرفیت‌ آنها برای تسهیل جریانات عبور کالا از مرزها بررسی کرده است. در اینجا پنج نکته کلیدی در مورد سوابق چین عنوان می‌شود.

  1. چین در شاخص توانمندسازی تجاری رتبه 61 را دارد

  با توجه به این که در سال 2014 رتبه این کشور 63 بوده، یعنی پیشرفت چندانی در این مورد نکرده است. البته طبق نتایج رتبه‌بندی، می‌توان گفت چین در مقایسه با سایر بازارهای بزرگ نوظهور، عملکرد بهتری داشته است. به عنوان مثال، در میان کشورهای پرجمعیت دنیا، چین تنها کشوری است که در نیمه بالایی این شاخص قرار گرفته است. با همه اینها، رتبه چین همچنان پایین‌تر از کشورهای مطرح شرق آسیا و اقیانوسیه قرار گرفته است؛ کشورهایی مثل سنگاپور (رتبه اول)، هنگ کنگ (رتبه سوم) و ژاپن (رتبه 16) و نیز آمریکا که در جایگاه 22 ایستاده است.

۲.زیرساخت‌های چین دارایی بسیار خوبی محسوب می‌شود

از میان هفت رکنی که در این گزارش بررسی شده، چین در دسته‌بندی زیرساخت‌های حمل‌ونقل عملکرد بسیار خوبی دارد و رتبه 12 را به خود اختصاص داده است. این موضوع با توجه به سرمایه‌گذاری‌های کلان این کشور در این حوزه، بسیار مهم است. سرمایه‌گذاری چین در زیرساخت‌های حمل‌ونقل از ترکیب سرمایه‌گذاری آمریکا و اروپا به روی هم، بیشتر است. اگر بخواهیم مقایسه کنیم، هزینه زیرساخت‌ها در بسیاری از کشورهای گروه 20 در حال کاهش است. تمرکز چین بر این موضوع در کنار ایجاد محرک اقتصادی، ارزش‌افزایی نیز می‌کند.

۳. چین درهای بازار خود را به روی صادرات کشورهای دیگر بسته است

چین که بر حسب برابری قدرت خرید بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا محسوب می‌شود، برای این که جزو اقتصادهای آزاد دنیا از نظر تجاری قرار بگیرد، هنوز راه زیادی دارد. طبق شاخص توانمندسازی تجاری مجمع جهانی اقتصاد، چین با میانگین تعرفه 1/11 درصد، در دسترسی به بازار داخلی، از میان 136 کشور رتبه 121 را به خود اختصاص داده است. البته نشانه‌هایی وجود دارند مبنی بر این که چین قصد دارد با برداشتن عوارض گمرکی و سهمیه، دسترسی به بازارهای خود را حداقل برای کشورهای کمتر توسعه یافته تسهیل کند. این موضوع به توسعه اقتصادی خود این کشور هم کمک خواهد کرد.

۴.رهبران تجاری دنیا به تعهد چین نسبت به تسهیل تجارت، اهمیت می‌دهند

طبق یک نظرسنجی، سران تجاری دنیا چین را از نظر پیش‌بینی‌پذیری زمانی فرآیندهای وارداتی در جایگاه 48 قرار می‌دهند. ارتقای این امتیاز از آنجایی که چین به عنوان یک واردکننده و صادرکننده، پیوند بیشتری با اقتصاد دنیا پیدا می‌کند، اهمیت خواهد داشت. همچنین از آنجایی که چین از اولین امضاکننده‌های «توافق تسهیل تجاری سازمان تجارت جهانی» بوده و این توافق در سال 2017 اجرایی خواهد شد، انتظار می‌رود هماهنگی این کشور با آژانس‌ها و نهادهای جهانی بیشتر شود.

۵.نقش آسیا در تجارت جهانی در حال افزایش است

طبق گزارش توانمندسازی تجاری جهانی، منطقه ASEAN اکنون تجارت آزادتری نسبت به اتحادیه اروپا و آمریکا دارد و این موضوع بر نقش چین به عنوان یک کشور تجاری اثرات مهمی دارد. رفاه آینده این کشور به طور فزاینده‌ای به توانایی آن برای ارائه کالاها و خدمات با ارزش بالاتر برای نیروی کار تحصیلکرده بستگی خواهد داشت. ایجاد یک محیط مطلوب برای تبادل کارآمد کالا میان مرزها نیز مهم خواهد بود. پیشرفت چین در این زمینه طی دو سال گذشته نسبتا مثبت بوده است.

کد خبر 15067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =