حمایت تمام قد حاکمیت و دولت از معدن

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) حضور رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر صنعت، معدن و تجارت در دومین اجلاس بین‌المللی معدن را به معنای حمایت تمام قد حاکمیت و دولت از حوزه معدن و صنایع معدنی عنوان کرد

به گزارش اگزیم نیوز، مهدی کرباسیان –  معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - امروز (یکشنبه) در مراسم افتتاحیه دومین اجلاس بین‌المللی معدن و صنایع معدنی که با حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و محمدرضا نعمت‌زاده برگزار شد، با بیان این‌که حوزه معدن در ایران دارای ذخائر و پتانسیل‌های بالایی است، گفت: از دوران پیش از انقلاب اسلامی که موضوع اکتشاف توسط شرکت‌های خارجی بر روی معادن ایران صورت می‌گرفت و روندی که به این منوال پس از انقلاب هم ادامه پیدا کرد، تاکنون فقط هفت درصد از سرزمین ایران اکتشاف شده است که همین میزان ذخائر کشف شده در اکتشاف‌هایی که صورت گرفته نشان‌دهنده وجود پتانسیل بالا در سرزمین ایران در حوزه معدن است.

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع در ادامه با اشاره به عملکرد حوزه معدن عنوان کرد: ایمیدرو از نیمه دوم سال ۱۳۹۲ طراحی، تدوین و اجرای استراتژی جدیدی را به عنوان اولویت در دستور کار قرار داد و طبق آن برنامه، ‌ ابتدا با عارضه یابی مشکلات گذشته و پیش رو، ‌ برنامه هایی برای اصلاح امور به اجرا گذاشته شد.

وی افزود: که در همین مسیر طرح های استانی فولاد، ‌ به رغم کمبود شدید منابع مالی، با مشارکت گرفتن از هلدینگ های بزرگ بخش غیر دولتی و خصوصی، ‌ این طرح ها مجددا فعال شدند و در آبان ماه نیز نخستین کارخانه آهن اسفنجی از هفت طرح فولادی در استان چهار محال و بختیاری افتتاح شد و همانطورکه پیشتر هم وعده دادیم تا پایان سال جاری هم سه طرح دیگر شما فولاد شادگان، فولاد میانه و فولاد نی ریز در مدار تولید قرار خواهند گرفت.

کرباسیان با اشاره به طرح بزرگ اکتشافی عنوان کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۳، طرح بزرگ اکتشاف در ۲۱ استان کشور به اجرا درآمد تا پشتوانه ای برای تولیدات معدنی و زنجیره مربوط به آن، شود. این طرح ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور را دربرگرفت. خوشبختانه این امر نوید بخش کشف ذخایر جدید در بخش زغالسنگ، مس، سنگ آهن، طلا و ... بوده که با تکمیل اکتشاف، قطعا ذخایر مناسبی به دست خواهد آمد که اکنون نیز شف ۵۰ تن ذخیره جدید طلا، ۴۰۰ میلیون سنگ آهن تن سنگ آهن و ۳۰۰ میلیون تن زغال سنگ نیز از نتایج اولیه این طرح به شمار می آید.

وی با اشاره نقش بخش غیر دولت در توسعه بخش معدن گفت: نکته قابل توجه در تامین مالی طرح ها این است که بیش از ۸۰درصد از رقم فوق با استفاده از توان بخش غیردولتی و بخش خصوصی تامین شده که این سطح از مشارکت بخش خصوصی از سیاست های وزارت صنعت معدن و تجارت است.

۴ میلیارد دلار طرح معدنی به اجرا در خواهد آمد

معاون وزیر در ادامه با اشاره به طرح های در حال راه اندازی معدنی گفت: این سازمان در عین حال طی سال جاری تا بهار سال آینده، ‌ ۴۲ طرح نیز در بخش سنگ آهن، ‌فولاد، ‌ سرب و روی و مس، طلا و امور زیربنایی پیش رو دارد که در مسیر راه اندازی یا آغاز عملیات اجرایی هستند و این در حالی است که ارزش طرح های در حال افتتاح به ۱.۶ میلیارد دلار و ارزش پروژه هایی که وارد عملیات اجرایی می شوند به ۲.۴ میلیارد دلار می رسد.

وی با اشاره به اثراتی که تحریم های در گذشته بر طرح های معدنی داشت، اظهار کرد: تعدادی از این طرح ها سالهاست به دلیل تحریم، منابع مالی، تکنولوژی شروع نشده است که به عنوان مثال پروژه کنسانتره و سرباره تیتانیوم از معدن ۴۰۰ میلیون تنی تیتانیوم در کهنوج که چند روز گذشته با ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه توسط پیمانکار ایرانی – اروپایی – استرالیایی شروع شد.

کرباسیان ادامه داد: اقتصاد کشور در شرایطی به وضعیت آرامش رسیده که در نیمه دوم دهه گذشته، بالا رفتن ریسک اعتباری ایران سبب تحمیل هزینه های اقتصادی و غیر اقتصادی سنگینی به فعالیت های بخش معدن و صنایع معدنی ایران شد، چنان که ریسک اعتباری ایران در سال ۱۳۸۳ به یکباره از چهار به هفت رسید و موجب شد که قیمت تمام شده پول و سرمایه افزایش چشمگیری یابد که خوشبختانه با اقدامات بزرگ مقامات عالی کشور و همچنین تلاش های وزارت امور خارجه و بانک مرکزی، شاهد تسهیل روابط بانکی و مالی با کشورهای مختلف بود و حضور ۱۱۷ نفر از شرکت های معتبر خارجی در این اجلاس نشان از تسهیل روابط با دنیا شده است.

ریس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به استقبال شرکت های خارجی از پروژه های معدنی ایران عنوان کرد: ایمیدرو طی ماه های اخیر، مناقصه هایی برای اجرای طرح های جدید از جمله بندر منطقه ویژه پارسیان برگزار کرده که در فراخوان این طرح ها، ‌ با استقبال شرکت های شرکت های خارجی مواجه شده است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگرباید یادآور شد که رشد تقاضای چین در سال ۲۰۱۶ و تداوم آن در سال آینده که بخاطر تزریق ۱.۵ تریلیون دلار وام بانکی طی ۱۰ ماه گذشته به بخش ساخت و ساز این کشور، در کنار رشد تقاضای آمریکا ناشی از سرمایه گذاری ۱۰۰۰ میلیارد دلاری این کشور در زیرساخت ها و بهبود شرایط اقتصادی ناشی از رشد قیمتهای جهانی با تمرکز بر بازارهای صادراتی از جمله نشانه های علاقمندی به توسعه سرمایه گذاری در این بخش است.

رشد صادرات ایران باعث اقبال سرمایه گذاران شده است

کرباسیان با تشریح وضعیت صادرات معدنی در ایران عنوان کرد: در بازار ایران نیز رشد صادرات فولاد، آلومینیوم، مس و دیگر مواد معدنی، سبب اقبال سرمایه گذاران به این بخش شده است که در بازار بورس کالا و بورس اوراق بهادار قابل مشاهده بوده که رشد صادرات و تقاضای داخل همزمان با افزایش قیمتها، وضعیت تولید را در بخش معدن و صنایع معدنی را نیز بهبود بخشیده است.

وی در ادامه اظهار کرد: استقرار صنایع معدنی در سواحل جنوبی ایران در مناطق ویژه پارسیان، لامرد یا منطقه ویژه خلیج فارس در بندرعباس و منطقه آزاد چابهار جزو اولویت هاست چون مشکل آب و گاز و حمل و نقل را نداشته و به بازار جهانی مرتبط است.

این معاون وزیر با اشاره به طرح های استراتژیک موجود در اهداف چشم اندازه ۱۴۰۴ عنوان کرد: در ایران نیز توسعه صنایع معدنی از جمله اهداف راهبردی دولت است و از جمله آن هدف رساندن تولید فولاد به ۵۵ میلیون تن، مس کاتد به ۱.۵ میلیون تن و آلومینیوم به ۱.۵ میلیون تن است که پیش بینی می شود، که بخش بزرگی از برنامه های دولت در ایجاد اشتغال، رشد ملی و توسعه مناطق دور دست در مسیر سرمایه گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی محقق شود.

کد خبر 15071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =