جلوی خام فروشی مواد معدنی باید گرفته شود

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر وجود زمینه مناسب برای سرمایه‌گذاری خارجی در بخش معادن کشور، گفت: باید مانع خام فروشی مواد معدنی شویم

به گزارش اگزیم نیوز، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دومین اجلاس بین‌المللی معدن و صنایع معدنی با اشاره به اینکه ایران جزو کشورهایی است که کلکسیونی از همه معادن را در خود جای داده است، گفت: ما نباید فقط به خام‌فروشی بپردازیم بلکه باید صنایع معدنی ایجاد شده و ارزش افزوده در این بخش ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه میدان برای سرمایه‌گذاران باز است، افزود: البته محدودیت‌هایی را داشتیم که خوشبختانه الان برداشته شده است و ما به دنبال این هستیم که به اهداف بخش معدن در سند چشم‌انداز دست یابیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه یکی از بندهای سند چشم‌انداز، تقویت خلاقیت و ابتکار و دستیابی به فناوری‌های نوین است، گفت: ارتقای سطح آموزش و تربیت نیروی انسانی و تعمیق پژوهش و گسترش زمین‌شناسی برای بهره‌برداری مناسب از ذخایر معدنی، از اهدافی است که کشور باید به آن دست پیدا کند.

وی موضوع بعدی را ارتقای سهم معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص ملی دانست و گفت: سهم ما هم‌اکنون بسیار کم است و میدان برای سرمایه‌گذاران باز خواهد بود تا در این بخش سرمایه‌گذاری کرده و به حد مطلوب برسیم.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه اولویت در این بخش باید تأمین مواد مورد نیاز صنایع داخلی باشد، گفت: صادرات مواد معدنی فرآوری شده، سیاستی است که ما بر آن تاکید داریم و اولویت ما، فرآوری مواد معدنی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه برای سرمایه‌گذاران خارجیف فرآوری در ایران ارزان‌تر از سایرکشورها تمام می شود، گفت: ما در سراسر کشور گاز و برق به اندازه کافی داریم. همچنین نیروی ارزان کار نسبت به خیلی از کشورهای پیشرفته در ایران وجود دارد.

وی با اشاره به وجود نیروهای تحصیلکرده جوان در کشور گفت: به دلیل توسعه سریع سیستم‌های آموزشی، افراد تحصیلکرده افزایش یافته‌اند اما با معضل بیکاری روبرو هستیم. همچنین امنیت در کشور ما به نسبت سایر کشورهای منطقه بی‌نظیر است.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: مقرراتی را برای همکاری در سطح بین‌المللی وضع کرده‌ایم و تسهیلات زیادی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به راه‌اندازی کریدور شمال -جنوب و شرق- غرب گفت: این کریدورها می‌تواند مسیر حمل کالا و نیرو باشد.

وی با اشاره به اینکه برخی تخصص‌ها هنوز در کشور در بخش اکتشاف وجود ندارد، گفت: شرکت‌های با دانش بالاتر می‌توانند در مناقصه ها شرکت کرده و به سرمایه گذاری در بخش معادن ایران ورود پیدا کنند.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه استفاده از موقعیت ویژه زمین‌شناسی، گسترش همکاری های بین‌المللی فنی و اقتصادی از جمله اهداف سند چشم‌انداز است، گفت: یکی از مزیت‌های ایران، نزدیکی به دریا است که حمل و نقل ارزان با آب فراوان در اختیار معادن قرار دارد؛ به خصوص آنکه بیشتر معادن نفت و گاز در جنوب کشور ما قرار دارند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در طول دو هزار کیلومتر از کشور ما از خرمشهر تا مرز شرقی ما در کشور پاکستان لوله‌کشی گاز شده است و بنادر زیادی در این مسیر قرار دارند. همچنین اکثر زمین ها هنوز به اشغال درنیامده و شرایط بسیارخوبی برای سرمایه گذاران وجود دارد.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه یکی از مهمترین منابع ما گاز و نفت است، اظهار داشت: هزاران محصول زیرمجموعه صنعتی گاز است که بازار مناسبی در دنیا دارد و در طول دو هزار کیلومتر از سرزمین ما، همه چیز آماده سرمایه گذاری است.

وی وجود کریدورهای شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب، فرودگاه‌ها و نزدیکی به بازارهای مصرف اشاره کرد و افزود: قطران، یک نوع نفت است که در کشور ما این محصول هم وجود دارد و محصولات زیادی از آن به دست می‌آید.

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر اینکه میدان برای داخلی‌ها هم باز است، گفت: در دولت یازدهم با پشتیبانی نیروهای کیفی و تحصیلکرده، زمینه برای سرمایه‌گذاری خارجی فراهم شده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، توسعه اکتشاف را از اولویت‌ها دانست و افزود: بخش خصوصی در اولویت قرار دارد و ما نمی‌خواهیم که دولت در تمامی امور وارد شود.

وی با اشاره به اهمیت حفاظت از محیط زیست گفت: این توافقنامه که در سطح بین المللی به امضا رسیده، ایران هم جزو آن است. البته کشوری مانند آمریکا که تاکنون حاضر نبوده عضو این پیمان شود هم در نهایت مجبور به پذیرش آن شده است.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: البته نمی‌دانیم رئیس‌جمهور جدید این کشور که ناشناخته بوده و می‌گویند پوپولیستی است، چه موضعی را در قبال محیط زیست خواهد داشت اما آمریکا و چین که بیشترین آلودگی را در دنیا ایجاد می‌کنند، لازم است تا این تعهدات را بپذیرند و کشور ایران به دلیل عقاید دینی، تاکید زیادی بر مسئله محیط زیست و حفظ سلامت محیط دارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام  گفت: در حال حاضر اساتید دانشگاه آزاد در حال بررسی خاک‌هایی هستند که توسط بادها جابجا می‌شوند و می‌خواهند از طریق بیولوژیک جلوی ورود گرد و غبار را بگیرند.

وی افزود: انتظار ما از این جمع حاضر این است که یک تحول را در بخش معدن ایجاد کنند و تعامل زیادی را در سراسر دنیا در این حوزه داشته باشیم.

کد خبر 15074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =