کارگروه رفع مشکلات بازرگانان ایرانی تشکیل شود

وزیر سرمایه گذاری و توسعه جمهوری قزاقستان در پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌ با ایران اعلام کرد: در هفته آتی با ایجاد کارگروهی در چارچوب اختیارات، مشکلات بازرگانان ایرانی را برطرف می کنیم

وزیر سرمایه گذاری و توسعه جمهوری قزاقستان در پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌ با ایران اعلام کرد: در هفته آتی با ایجاد کارگروهی در چارچوب اختیارات، مشکلات بازرگانان ایرانی را برطرف می کنیم. «ژنیس کاسم بک» در پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌ اقتصادی، تجاری، علمی، فنی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان در تهران افزود: در نظر داریم فهرست شرکت های قزاقی را برای خصوصی سازی در اختیار طرف های ایرانی قرار دهیم تا به روابط تجاری دو کشور سرعت ببخشد.
کاسم بک اضافه کرد: تلاش داریم شرکت مشترکی برای تولید دارو با ایران ایجاد کنیم. وی گفت: با امضای پروتکل های جدید، همکاری های آتی کشاورزی و معدنی ایران و قزاقستان گسترش می یابد. این مقام افزود: اکنون شرکت های ایرانی در 19 معدن مختلف مانند مس و روی قزاقستان در حال فعالیتند. قزاقستان جزو 10 کشور دارای معادن کُروم، آهن، مس، روی، اورانیوم و... است و به گفته کاسم بک، این کشور علاقه دارد در زمینه تولید و بهره‌برداری معدنی از تجربه ایران استفاده کند و تولید مشترک داشته باشد.

اجرای هشت پروژه با ایران به ارزش یک میلیارد و 300 میلیون دلار

وزیر سرمایه گذاری و توسعه قزاقستان یادآوری کرد: در بخش حمل و نقل چند سند همکاری داریم که با استفاده از مسیر خط آهن شمال- جنوب از قزاقستان به ترکمنستان و ایران می رسد. به گفته وی، کالاهای روسیه و چین از این مسیر ریلی به خلیج فارس و آبهای بین المللی ترانزیت می شود. کاسم بک گفت: یکی دیگر از ابزارهای ما برای بهبود همکاری تجاری و صنعتی، نقشه راه صنعتی سازی و حمل و نقل است که در سفر رییس جمهوری کشور ما به تهران امضا شد.
به گفته وی، در این موافقتنامه هشت طرح به ارزش یک میلیارد و 300 میلیون دلار گنجانده شد که تاکنون دو طرح اجرا شده و 6 طرح در حال اجراست. وزیر سرمایه‌گذاری و توسعه قزاقستان اعلام کرد: قزاقستان با توجه به حضور در اتحادیه گمرکی اوراسیا می‌تواند راه دستیابی بازرگانان ایرانی به بازار بزرگ 185 میلیون نفری منطقه باشد.


همکاری ایران برای ساخت نیروگاه انرژی های تجدیدپذیر در قزاقستان

کاسم بک گفت: برای نخستین بار موافقتنامه همکاری های انرژی بین دو کشور امضا می شود و قرار است ایران برای ساخت نیروگاه با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی در استان های جنوبی قزاقستان همکاری کند. وزیر سرمایه‌گذاری و توسعه قزاقستان گفت: تفاهم هایی درباره صدور روادید گردشگری برای ایرانیان صورت گرفته است.
وی یادآوری کرد امسال خط هوایی مستقیم بین تهران و آلماتی (پایتخت پیشین قزاقستان) افتتاح شد که تاثیر خوبی در روابط دو کشور داشته است و از این رو، برقراری خط هوایی مستقیم تهران- آستانه را خواستاریم. این مسئول اعلام کرد قزاقستان در ۱۰ سال گذشته به علت سیاست صنعتی سازی بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرد. وی از بازرگانان ایرانی دعوت کرد با توجه به امکانات و تسهیلات موجود، در این کشور سرمایه گذاری کنند و از معافیت های مالیات بر درآمد و اموال بهره مند شوند.
کاسم بک روابط سیاسی دو کشور را در سطح عالی دانست و یادآوری کرد رییسان جمهوری دو کشور از زمان ریاست جمهوری آقای روحانی در ایران (سال 1392) 11 دیدار رسمی با یکدیگر داشتند. وی گفت: مناسبات ایران و قزاقستان می‌تواند به عنوان الگوی مناسب بین‌المللی تضمین شود و در اختیار سایر کشورهای همسایه قرار گیرد.
وزیر سرمایه‌گذاری و توسعه قزاقستان هدف پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک را بررسی توافق های پیش‌رو برای امضا در سفر آینده رییس جمهوری اسلامی ایران به قزاقستان دانست و ابراز امیدواری کرد شرایط گسترش روابط دوجانبه دو کشور در همه زمینه‌ها فراهم شود.
در پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی، تجاری، علمی فنی و فرهنگی ایران و قزاقستان، توافقنامه ای در 58 بند در بخش های گمرک، مالی و بانکی، بخش کشاورزی و آب، حمل ونقل جاده ای، دریایی و هوایی، ارتباطات، پتروشیمی، گردشگری فرهنگی، بهداشتی، تعاون، علمی، فناوری و معادن به امضای وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و وزیر سرمایه گذاری و توسعه قزاقستان رسید.
ارزش صادرات ایران به قزاقستان در هفت ماهه امسال بر پایه آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران به 79 میلیون و 798 هزار و 71 دلار رسید. در همین مدت از این کشور 48 میلیون و 972 هزار و 383 دلار کالا وارد ایران شد.

کد خبر 15077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =