انتقاد خوانساری از ثبات دستوری نرخ ارز

رئیس اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از ثابت نگه‌داشتن نرخ ارز در سال‌های گذشته، گفت:در روزنامه‌های داخلی و خارجی،برای جذب شرکت‌های توانمند و دارای تجربه در مبارزه با فساد، آگهی منتشر کردیم

به گزارش اگزیم نیوز، مسعود خوانساری در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به اینکه در هفته گذشته، قیمت ارز به حدود چهار هزار تومان نزدیک شد که البته تحلیل‌هایی در خصوص دلایل افزایش این نرخ اعلام شده است، گفت: دلیل افزایش نرخ ارز، مواردی از جمله سفرهای اربعین، انتخابات آمریکا، افزایش تقاضا و رونق اقتصادی عنوان شده؛ اما متاسفانه مسئولان دولتی هیچ اظهارنظری در این خصوص نکردند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با بیان اینکه این افزایش نرخ، طبیعی بود؛ زیرا ما در سه سال گذشته ۶۰ درصد تورم ریالی نسبت به ارز داشتیم، افزود: اما این تورم بر روی نرخ ارز تاثیری نداشت و زمانی که دولت یازدهم آغاز به کار کرد، نرخ دلار ۳۰۵۰ تومان بود و بر روی این نرخ ثابت ماند.

وی، دلیل این ثبات را تزریق ارز مبادله‌ای دانست و اظهار داشت: اما ناگهان در هفته گذشته، ارز جهش داشت و توانست قسمتی از ۶۰ درصد تورم را پوشش دهد؛  ما باید از این اتفاق درس بگیریم؛ زیرا بار نخستی نیست که جهش قیمت‌ها در حوزه ارز را شاهد هستیم.

خوانساری با اشاره به اینکه دولت‌ها با پایین نگه‌داشتن نرخ ارز می‌خواهند قیمت‌ها را کنترل کنند؛ اما این نرخ، مانند فنری فشرده‌ شده و ناگهان باز می‌شود، افزود: در دولت گذشته، میلیاردها دلار، ارز ارزان در دبی و ایران تزریق شد و در نهایت، قیمت ارز بالای سه هزار تومان نگه داشته شد.

وی با اشاره به موضوع لایحه بودجه پیشنهادی دولت به مجلس گفت: در لایحه بودجه، نرخ دلار ۳۳۰۰ تومان تعیین شده که اختلاف زیادی با نرخ بازار دارد و انتظار ما این است که دولت واقعیت‌ها را در نظر بگیرد.

خوانساری با اشاره به اینکه رقم بودجه نسبت به سال گذشته ۸.۷ درصد رشد داشته است، اظهار داشت: از این میزان ۱۱۳ هزار میلیارد درآمد مالیاتی، ۱۱۰ هزار میلیارد درآمد نفتی و ۴۸ هزار میلیارد تومان یارانه در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه در بودجه ۶۳ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی در نظر گرفته شده،  اظهار داشت: برای هزینه‌های جاری، ۲۳۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که ۱۱ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته و نشان می‌دهد دولت قصد کوچک‌شدن ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی،  صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی، جلساتی را برای بررسی بودجه برگزار می‌کند، اظهار داشت: اتاق بازرگانی روز گذشته همایشی را در خصوص مبارزه با فساد برگزار کرد و تلاش ما این است که بگوییم مبارزه با فساد، فقط دستگیری دو نفر نیست؛ بلکه این مبارزه با معلول به شمار می‌رود؛ در حالیکه باید علت‌ها را شناسایی کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای کنترل فساد اولین موضوع اقتصاد آزاد و رقابتی است، افزود: در یک اقتصاد بسته و در شرایط نبود شفافیت، نمی‌توان فساد را کنترل کرد.

خوانساری با اشاره به اینکه رسانه‌های آزاد، شفافیت در همه امور، دولت کوچک و حداقل دخالت دولت در امور اقتصادی از جمله راهکارهای جلوگیری از فساد است، گفت: اتاق بازرگانی آگهی در روزنامه‌های داخلی و خارجی برای همکاری با شرکت‌هایی که تجربه مبارزه با فساد را داشته‌اند داده است و قصد داریم تا از طریق همکاری با این شرکت‌ها، راههای مقابله با فساد را به دست آوریم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به سفر هیات اقتصادی ایران به اتریش و آلمان اشاره کرد و گفت: هیات ۳۵ نفره‌ای به اتریش رفتیم که سفر خوبی بود و اتریش تمایل زیادی به افزایش همکاری‌ها با ایران دارد، همچنین فاینانس یک میلیارد یورویی هم برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی اختصاص می‌دهد که این رقم قابل افزایش است.

وی با اشاره به اینکه در کشور آلمان نیز اتحادیه صنایع این کشور، دفتری را به اتاق بازرگانی تهران اهدا کرد تا نماینده‌ای در آنجا داشته باشیم، افزود: در سفر به چین و ژاپن هم استقبال خوبی از هیات ایرانی شد و ژاپن تمایل دارد تا همکاری‌های خود را توسعه دهد.

خوانساری ادامه داد: کشور ژاپن سه میلیارد دلار نفت از ما خریداری کرده؛  اما ۳۰۰ میلیون دلار صادرات به ایران دارد که تمایل دارند این میزان را افزایش دهند.

وی به گزارش جدید مجمع جهانی اقتصاد اشاره کرد و افزود: بر اساس آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد، شرایط ایران از لحاظ زیرساخت خدماتی که امکان جریان آزاد کالا را فراهم می‌کند رتبه ۱۳۲ را از ۱۳۶ داشته و کشورهای کنگو، چاد و ونزوئلا بعد از ایران قرار دارند.

وی گفت: اگر مقررات‌زدایی در دستور کار دولت قرار گرفته؛ اما نشان می‌دهد نتوانستیم کار مهمی انجام دهیم.

خوانساری با اشاره به اینکه علی رغم انتقاداتی که از تامین اجتماعی داشتیم؛ اما تاکنون بازخوردی از این دستگاه نگرفته‌ایم، اظهار داشت: بانک مرکزی در گزارشی که فصل دوم سال منتشر نمود، نرخ بیکاری جمعیت جوان را ۲۶.۷ درصد اعلام کرده که رقم بسیار بالایی است.

کد خبر 15097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =