توسعه روابط با اروپا در پساتحریم

توسعه روابط با اروپا در پسات

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت،پنجمین گردهمایی سالانه رایزنان بازرگانی، صنعتی و معدنی ایران در کشورهای هدف با حضور ولی‌ا... افخمی‌راد، رییس سازمان توسعه تجارت روز ششنبه نهم آبان ماه برگزار شد. در این گردهمایی 26 رایزن بازرگانی، صنعتی و معدنی ایران به منظور ارائه گزارش عملکرد سالانه، بررسی مشکلات و موانع موجود و راهکارهای حل و فصل آنها و همچنین برنامه‌ریزی و هماهنگی برای پیشبرد اهداف یک سال آینده  با رییس سازمان توسعه تجارت دیدار کردند.

افخمی‌ در این گردهمایی گفت: باتوجه به اقدامات صورت گرفته در دولت یازدهم، تعداد رایزنان بازرگانی به 17 تن افزایش یافت. وی با بیان این مطلب افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پس از پایان این اجلاس، چهار رایزن دیگر کشورمان به ماموریت اعزام خواهند شد و با توجه به در جریان بودن امور پنج رایزن دیگر در وزارت امورخارجه، ان شاء‌الله تا آخر آذرماه تعداد رایزنان بازرگانی ایران در خارج از کشور به 25 تن خواهد رسید.

وی افزود با توجه به اینکه شرایط ایران در جهان با موفقیت مذاکرات هسته ای و لغو تحریم ها  تغییر اساسی پیدا کرده است امیدواریم شاهد گسترش روزافزون سطح  روابط تجاری ایران با جهان باشیم و در این راه  نقش رایزنان بازرگانی، صنعتی و معدنی بیش از دیگران است و ما نیز از رایزنان خود انتظار داریم  در علمیاتی شدن اهداف مدنظر، نقش پررنگی بازی کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سازمان توسعه تجارت در دولت یازدهم به نحوه عملکرد رایزنان بازرگانی توجه ویژه دارد برهمین اساس انتظار داریم رایزنان بازرگانی به نحوه مطلوب شرایط ارتباط بیشتر تجار کشورمان با تجار و فعالان اقتصادی کشورهای هدف را فراهم کرده و باعث ارتقاء سطح تجاری ایران با جهان شوند. رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه وجه تمایز رایزنان بازرگانی با کارمندان عادی ایران در خارج از مرزها اشراف اطلاعاتی آنان به وضعیت و قوانین اقتصادی ایران و کشور هدف است، افزود: اگر رایزنان ما نتوانند با ابزار اطلاعاتی خود را مسلح کنند، قطعا در برقراری ارتباط با تجار خارجی و حضور در جمع فعالان اقتصادی کشورهای مدنظرشان به مشکل می‌خورند و نمی‌توانند کارایی لازم را برای سیستم اقتصادی ایران داشته باشند.

وی با بیان اینکه یکی از شاخص‌های ارزیابی رایزنان میزان حجم تجارت ایران به کشورهای هدف خواهد بود به رایزنان توصیه کرد که در صورت پایین بودن حجم تجارت ایران با کشور محل ماموریتشان، به دنبال راه‌های پیدا کردن موانع و مشکلات باشند و راهکارهای برداشتن موانع را پیدا و به تهران گزارش دهند. رییس سازمان توسعه تجارت گفت: این سازمان به صورت مداوم و مستمر عملکرد رایزنان بازرگانی را رصد می‌کند و قطعا با توجه به برداشته شدن تحریم‌ها، کار رایزانان بازرگانی دوچندان ‌می‌شود و رایزنان بازرگانی باید جایگاه خود را در توسعه اقتصادی ایران نشان دهند.

افخمی در حاشیه پنجمین گردهمایی رایزنان بازرگانی گفت  در چند سال گذشته با توجه به محدودیت ها در روابط با غرب، رایزنی به کشورهای اروپایی اعزام نشده است اما بزودی رایزنانی به کشورهای آلمان، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه اعزام خواهیم کرد. وی در پاسخ به این پرسش که در خارج از ایران، رایزنان بازرگانی از بخش خصوصی هستند یا دولت اقدام به اعزام آنان می‌کند، توضیح داد: برخی کشورهای خارجی علاوه بر اعزام نیروهای دولتی، به بخش‌های خصوصی نیز مجوز اعزام رایزن بازرگانی را می‌دهند و ایران نیز  از ایرانیان مقیم خارج که در حوزه اقتصادی موفق هستند، دعوت به همکاری کرده است و در این خصوص نیز برخی فعالیت می‌کنند.

وی  در پایان سخنان خود در جمع خبرنگاران افزود در برخی از کشورها همانند چین به دلیل سطح بالای روابط تجاری دو رایزن داریم اما در برخی از کشورها نیز به دلیل آنکه حجم تجارت با آن ها اندک است و با اعزام رایزن نیز حجم مبادلات افزایش نمی یابد رایزنی نداریم. بنابراین بدون برنامه‌ریزی رایزنان در کشورهای هدف مستقر نمی‌شوند. در برخی از کشورها رایزنان اعلام می‌کنند که امکان گسترش روابط تجاری نیست و محل خدمت آنان تغییر می‌کند در موارد دیگر نیز سازمان توسعه تجارت به این نتیجه می‌رسد که رایزن اعزامی توانایی به پایان رساندن اهداف ابلاغی را ندارد و به کشور فراخوانده می‌شود.

ریم

کد خبر 151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =